Steppermotors voor co2 laser.

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Steppermotors voor co2 laser.

Bericht door stekkestim »

Ik ben toe aan een nieuwe (grotere) co2 laser voor dagelijks gebruik. De huidige is 60x90cm 8 jaar oud. Zit te denken aan eentje van het dubbele formaat (1300x1000mm)
In het verleden al eens een 2x3m 260w gebouwd, die is inmiddels vervangen voor een nog grotere cnc frees en fiber laser.
Aangezien ik voor een speciale spoed opdracht een speciale tafel nodig had heb ik de 2x3m laser omgebouwd gehad. Maar nu heb ik dus nog alle laser delen die daar van af gekomen zijn.
Ipv een nieuwe machine te importeren zit ik er dus over te denken om deze zelf te gaan bouwen aangezien ik toch bijna alles liggen heb.
Nu de NEMA 34 Closed Loop Steppers die hier op zaten, het is overkill op een "kleine" laser, maar ik neem aan dat ik deze gewoon kan herbruiken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Steppermotors voor co2 laser.

Bericht door audiomanics »

Ja, waarom niet.. Enig nadeel is het enorme gewicht en massatraagheid tov een closedloop Nema23.. Voor de Y-as neem ik aan dat hij stationair is, Dat is dan geen probleem, maar voor de X-as (dus waar alleen de kop beweegt) zou ik overwegen om daar toch een Nema23 ClosedLoop in te zetten. Er zijn zelfs behoorlijk potente Nema17 closedloop motortjes. Ik heb daar al eens een laser mee omgebouwd.. niet te klagen over de snelheid.
Voor het liften van de tafel is het wel lekker: je kan er dan zelfs grafzerken mee laseren.. om maar wat te noemen
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Steppermotors voor co2 laser.

Bericht door stekkestim »

Graveren doe ik bijna eigenlijk nooit, bijna altijd snijden. Dus snelheid heb ik niet meteen nodig.
De laser kop die ik wilde herbruiken is ook de zware hybride versie voor metalen aangezien ik die ook nog heb. (De keren dat ik mijn tafel heb moeten laten zakken om iets te snijden of graveren kan ik ook op 2 handen tellen.)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Steppermotors voor co2 laser.

Bericht door audiomanics »

Nou, met graveren is de beweging in de Y-richting meestal erg laag. Juist met snijden kan je een beetje acceleratie in de Y-richting wel gebruiken, vandaar dat een wat lichtere (in gewicht dus) motor op je X-as wel wenselijk kan zijn... Een en ander, natuurlijk, afhankelijk hoe bij jou de constructie is..
Oh, ik moet toch voor iedere job de hoogte op focus zetten.. Gelukkig, voor mij dan, heb ik er zo'n ultrasoon-sensor in zitten, dus dat focussen gaat echt eenvoudig en snel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Steppermotors voor co2 laser.

Bericht door stekkestim »

Dat moet ik inderdaad ook continu doen die hoogte instellen, maar dat kan met de motor op de laserkop die ongeveer een travel van 4cm heeft.
Ik moet nog beginnen met tekenen en het is nog maar een concept nog niets uitvoering wilde enkel even polsen naar de mogelijkheid.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Steppermotors voor co2 laser.

Bericht door audiomanics »

Oh, luxe zo'n automatische hoogte regeling 8) kost wat maar dan heb je ook wat..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie