problemen in het paradijs

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

Dag Allemaal,

ik zal me eerst voorstellen, mijn naam is Jacob en ik kom uit overijssel , samen met mijn vrouw hebben we recent een co2 laser ( gebruikt ) aangeschaft voor verschillende projecten.
vermogen 80watt werkgebied 600×900mm ( morntech)

ik ben een fan van techniek maar de oren flapperen me aan het hoofd van wat ik allemaal lees hier op het forum.
nu heb ik een probleem met de laser en meen ik dit niet te hebben gevonden hier op het forum, mocht er toch een topic van zijn dan word ik graag door gestuurd.

dan mijn probleem , ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn,
de laser werkt met lasercut 5.3 niet onbekend denk ik en daarbij word er gebruik gemaakt van een pc met een dongle voor de software een usb rechtstreeks naar de laser en een dongle voor het koppelen van de laser (ISY) niet geheel duidelijk waar deze voor dient maar vooruit.

wat heb ik gedaan ? een lasercut 5.3 programma op een andere pc gezet , de dongle gebruikt van de pc (laser) hier een tekening in gemaakt en op geslagen als een MOL bestand. de dongle terug geplaatst in de pc ( laser) en een usb stick met het bestand en deze geimproteerd in het programma.
resultaat dat er niet veel meer van klopte, wat bleek ik had geen tafel in het programma geplaatst en alles was van slag.
ik heb de instelling gekeken en foto gemaakt van de waarden waar hij op stond en heb de waardes in gevoerd welke mij waren meegegeven door de vorige eigenaar. wat er gebeurde is dat mijn werkgebied niet meer 600×900 maar meer ±400×610 werd ojee :oops: toch maar weer de waardes ingevoerd van daarvoor (waar ik een foto van had genomen) resultaat machine liep erg snel en botste dan ook tegen de kanten, gauw weer de waardes ingevoerd (vorige eigenaar) en blijf nu zitten met een ander werkgebied .
het spijt me van het hele verhaal maar als er iemand is om mij in de goede richting te drukken zou erg gewardeerd worden, alvast bedankt ;-)
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door mark3 »

geen verstand ervan, maar plaats eens wat afbeeldingen met de parameters die ingevuld moeten worden.
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

dag MArk, bedankt voor de reactie ik zal even uitzoeken hoe ik een foto moet plaatsen :oops:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Ballegooijen »

Voor een goed en simpel programma moet je ook eens naar LightBurn kijken. Ik weet niet welke besturing de lasermachine heeft, daar moet je eerst naar kijken of deze wordt ondersteund.

https://lightburnsoftware.com/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

ik heb geprobeerd in de bijlage een pdf te plaatsen en hoop dat dit een beeld geeft van wat ik bedoel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

ik wil met alle plezier meer foto´s maken van wat er maar nodig is,

@ballegooijen,, lijk tme wel een mooi programma wat ik er zo van kan zien, echter als ik alleen de laser aanzet en met de controller de kop wil verplaatsen kent het alleen het gebied ±400×610mm werktafel i.p.v. 600×900 , is dit dan software of toch hardware matig in te stellen. ?

ik ben nog niet helemaal thuis in dit soort zaken , en kan er ook niet van slapen :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Ballegooijen »

Geef eens aan welke besturing er op de lasermachine zit. Er zit vast wel een bedieningscherm op de machine. Misschien staat het daar op?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: problemen in het paradijs

Bericht door vox67 »

Kun je in de controller op je machine ook afmetingen instellen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: problemen in het paradijs

Bericht door hfjbuis »

Jvdh schreef: 23 jun 2020 21:35 dag MArk, bedankt voor de reactie ik zal even uitzoeken hoe ik een foto moet plaatsen :oops:
Wordt veel gevraagd: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je maakt het jezelf wel lastig door 3 stappen tegelijk te nemen, zo kun je toch niet bepalen waar het fout gaat.

Die pc bij de machine, is dat de originele, met geïnstalleerde software?
Als je daar een product tekent, werkt het dan wel zoals het hoort?
Probeer dan de file met instellingen te vinden, iets met .ini of .xml misschien, kopieer die en zet die op je andere pc. (als die bij de machine juist werkt)
(misschien zit er een save-settings knop en kun je ze direct op een usb stick schrijven.
Er zitten meer tabbladen met instellingen, dus die zul je allemaal door moeten.

Als je nu met lasercut werkt vrees ik dat de controller in de machine niet geschikt is voor LightBurn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jvdh
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:41

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Jvdh »

Dag allemaal ,

Bedankt voor de reacties zover , ik zal het een en ander nakijken en proberen op de foto te krijgen
@hugo. Ik heb een vaste pc welke we normaal alleen gebruiken voor de laser we hebben het er ook over gehad misschien een andere controller er op te plaatsen maar dat is voor later,
Wat ik graag zou willen weten of ik het softwarematig moet zoeken. Of hardware
Ik hoop op veel geduld ik ben een echte leek
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar ik kan uit jouw verhaal niet opmaken dat het met de vaste pc bij de laser wel allemaal foutloos werkt.
Dus stap 1 vaste PC bij de laser foutloos laten werken, dan pas kijken naar de 2e pc.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door Ballegooijen »

Nu weten we nog steeds niet welke controller je hebt ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: problemen in het paradijs

Bericht door hobbybob »

Lightburn werkt niet met alle controllers optimaal.
Het is ooit begonnen met RUIDA controllers daar werkt het foutloos mee, omdat je schrijft Lasercut 5.3 dus ik neem aan dat je een Leetro controller hebt.
Die worden nog niet ondersteunt.

De volgende controllers worden ondersteunt:
We currently support most Ruida, Trocen, TopWisdom, and GCode based controllers. Supported GCode controllers,include Grbl, Smoothieware, Grbl-LPC, and Marlin. Supported Ruida controllers include the RDC6442G/S, RDC6445G, RDC6332G, RDLC-320A, and R5-DSP. Supported Trocen controllers include the AWC708C, AWC608, and TL-3120.

Mocht ie wel ondersteunt worden, kan je op het Lightburn forum snel en doeltreffend geholpen worden.
Voor opmerkingen over de Nederlandse vertaling hoor ik graag van je (heb de NL vertaling gedaan....)
Plaats reactie