Trocen AWC708LITE

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Trocen AWC708LITE

Bericht door Ballegooijen »

Zijn er hier mensen die een Trocen AWC708LITE hebben in combinatie met een rotary divice? Ik krijg mijn vinger niet achter de afstelling van de U as. Ik krijgen de afstand wel regelmatig goed maar telkens door te proberen, en nog een keer proberen. De handleiding die er is geeft ook niet echt veel soelaas hierover. Het gaat met name om de volgorde van instellen denk ik. Maar hoe?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Trocen AWC708LITE

Bericht door audiomanics »

De U as is normaal voor het doorschuiven van materiaal, als daar een inrichting voor is op de laser, maar mijn rotary heb ik op de volgende manier aangesloten.
Ik weet dat er veel verzoeken zijn geweest om de U-as voor een rotary geschikt te maken, maar ik weet niet of de beste man er ook invulling aan gegeven heeft..
Ik heb trouwens een friction-type rotary waarbij ik de omtrek van de rollen zo gemaakt heb dat ze overeen komen met de bewegingen van de Y-as zodat ik ongeacht de omtrek van het object niets hoef te veranderen of aan te passen.
ik positioneer eerst de kop, in de y-as, op het midden van het object (of in lijn met het markeerstreepje van de rotary) en haal dan de schakelaar over. Op dat moment staat de brug vast in de y-richting en gaan de stuursignalen naar de rotary.
bij normaal bedrijf staat de driver van de rotary op disable en de Y-as op enable. beide krijgen dezelfde step en dir signalen.
bij rotary bedrijf staan beide drivers op enable, maar krijgt de y-as geen step en dir signalen meer.
19026
17361

Voordeel van deze setup is dat je de laser gewoon kan laten homen, en de steker van de rotary kan trekken en insteken zonder de driver op te blazen (als je de schakelaar maar op normaal bedrijf zet!!) en je verder geen instellingen hoeft te wijzigen.. gewoon het plaatje laseren zoals het bij normaal bedrijf zou gebeuren..

Op de foto is de rotary die ik voor de Klaser gemaakt heb, maar de mijne is gelijk, al is dan het witte materiaal blauw..

Ik verwacht dat jij wel een chuck-type zal hebben (met een drieklauw ofzo..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Trocen AWC708LITE

Bericht door ruudderooy »

Ze Hebben idd de optie tegenwoordig om de u als rotatie te gebruiken,

Maar je moet wel op letten als je wisselt naar de u as dat je dan ookde machine weer reset anders neemt combineert hij de pulsen van de gekozen as (x,y) met de u.
dus na om zetten resetten en dan werkt het bij mij tenminste wel.
Ik gebruik wel een zelfde type als Kees (heb de tekeningen ook van hem gekregen en na gemaakt).
als je er een met een 3 of vier klauw gebruikt is het een stuk lastiger, want een kleine afwijking en alles verschuift.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trocen AWC708LITE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bedoel je steps/revolution, pulse unit of wat daar voor door gaat?
Omdat je steeds een andere diameter in de 4e as zet, is de omtrek anders, dus ook de omrekening van omtrek naar pulsen.
Dus eigenlijk omtrek / aantal stappen per omwenteling van de stappenmotor. (is 200 x microsteps)
Voor een buis met een diameter 100mm, omtrek 314.159 en microsteps op 8 dus 1600 stappen per omwenteling kom je dan op 0.196 Als die buis 1:1 op de as van de stappenmotor zit. Anders moet je die 1600 nog vermenigvuldigen met de overbrengverhouding van de 4e as.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie