Rebuild co2 lasercutter

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Roadrunner777
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2020 13:46

Rebuild co2 lasercutter

Bericht door Roadrunner777 »

Hallo,
Ik zou graag mijn lasercutter upgraden van de huidige configuratie naar een systeem dat met lightburn kan werken, maar weet niet goed wat ik juist nodig heb...wie kan helpen?
huidige toestand:
Leetro MPC 6525 controller
40 watt laser
3 stepper motors 2M542-N (X,Y,Z axis)

Ik zou een upgrade willen naar een 60 of 80 watt laser zodat ik ook meerdere materialen kan snijden ipv enkel graveren.


alvast bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door audiomanics »

Je wil met Lightburn gaan werken.. weet je welke controller daar mee kan werken? Nu moet ik zeggen dat de meeste software er precies hetzelfde uit ziet, of je nu LaserCad of Lightburn of RayCam of wat ook neemt. Dus als een ander programma ook goed is kan je ook naar wat meer controllers kijken.. De meeste software is gewoon gratis te downloaden bij de fabrikant.
Zelf heb ik een aantal keer een AWC708C-lite ingebouwd. Dat vind ik een prettige controller, maar of hij met LightBurn werkt kan ik niet zeggen. Maar er zijn er meer, denk maar aan Ruida enzo..
Op zich schijnt die MPC 6525 helemaal geen verkeerde controller te zijn, beetje ouderwets misschien...En er schijnt een dongle voor nodig te zijn, dat is een groot minpunt.
Een 40W upgraden naar 60 of 80 (of 100) Watt is nogal een ingreep: de buizen zijn meteen een stuk groter in lengte en diameter.. Die ruimte moet je wel hebben... En er komt een andere hoogspanningsvoeding bij kijken..
Die motoren met dat nummer kan ik niet terugvinden.. wel drivers met dat nummer.. maar die zijn op zich prima te gebruiken.. Verwacht dat ze overeen komen met de DM542 drivers.. Simpele goede drivers.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door benkr »

audiomanics schreef: 09 okt 2020 16:43
Die motoren met dat nummer kan ik niet terugvinden.. wel drivers met dat nummer.. maar die zijn op zich prima te gebruiken.. Verwacht dat ze overeen komen met de DM542 drivers.. Simpele goede drivers.

Kees
Nee, ze gaan veel meer in de richting van die TB6560 dingen, verwacht er dus ook geen topprestaties van.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door audiomanics »

Ok.... Als het geld het toelaat, een paar closed loops er in zetten.. gaat als de brandweer..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Roadrunner777
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2020 13:46

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door Roadrunner777 »

De stepper motors moeten inderdaad de drivers zijn...(2M542-N) merk JMc
Ik wil gewoon een 60/80 watt lasertube omdat de mogelijkheden met een 40 watt toch enigzins beperkt zijn, mijn machine heeft een paneel waar de tube zit,gewoon afhalen en je kan een langere installeren dus geen probleem daar
Je leest veel goede feedback van lightburn en dat het toch wel gemakkelijk is in gebruik en voor het te leren,ik wil me er ook niet op vastpinnen en eventueel RD works gebruiken of andere...
een nieuwe controller kost al snel 300-350 euro en je vind ze vaak niet tweedehands of alleen in china ;/
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door audiomanics »

klopt.. kost wat maar dan heb je ook wat.. Mijn lasers voor ik ook vaak uit met een pepperl&fuchs ultrasoon-sensor voor de focus.. die dingen kosten alleen al meer dan een beetje controller.. Maar 't werkt wel verdomde makkelijk en goed...
't is natuurlijk net wat je er voor over hebt om een knappe machine neer te zetten waar je ook nog goed mee kan werken.. natuurlijk wil je voor 50 euro alles hebben, maar dat is niet realistisch..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door Ballegooijen »

Zelf heb ik een aantal keer een AWC708C-lite ingebouwd. Dat vind ik een prettige controller, maar of hij met LightBurn werkt kan ik niet zeggen.
Ik heb deze controller er ook inzitten en ben er prima tevreden over. Ik werk ook met Lightburn en vindt het een super programma!! Heel veel mogelijkheden en instellingen en heel goede support! Ik kan je dit zeker aanbevelen. Ik heb nog geen programma gezien met dezelfde mogelijkheden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door audiomanics »

Ik begrijp dus dat lightburn met de AWC708 werkt? Kan er wel eens naar kijken of ik verschillen met Sinjoe LaserCad kan ontdekken

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 09 okt 2020 21:04 Ik begrijp dus dat lightburn met de AWC708 werkt? Kan er wel eens naar kijken of ik verschillen met Sinjoe LaserCad kan ontdekken

Kees
Klopt Kees. Je kan de demo downloaden. Er zijn 2 versies. 1 is voor eenvoudige controllers zoals b.v. gbrl en de andere versie is voor DSP controllers.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door audiomanics »

Net even gekeken... ik zie weinig tot geen nuttige dingen die ik niet met het gratis LaserCad kan doen en om daar nu 89 euro voor te betalen... Nah...
Vectoren bewerken doe ik toch altijd al in ArtCam, maar kan dat ook met LaserCad..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rebuild co2 lasercutter

Bericht door hobbybob »

Topicstarter: Je zou ook een RUIDA controller kunnen kopen om de Leetro te vervangen.
Ik ben erg fan van Lightburn en alles wat ik met Corel deed vroeger doe iknu in Lightburn en sneller.
Als ik een nieuwe feature wil vraag ik hem aan en als het nuttig is voor een breder publiek komt het erin.
Er zitten slimme handigheidjes in zoals bijv. met 1 druk op de knop alle duplicates eruit halen.

Ik ben wellicht wat bevooroordeeld want ik heb de Nederlandse vertaling gemaakt voor een oudere versie (check onder Help/About ;-)
Maar goed, als je wat wilt weten, kan ik alleen maar aansluiten bij vorige sprekers: download de 30 dagen volledig werkende gratis demo versie.

Prijzen zijn 40 dollar voor Grbl versie en 80 dollar voor DSP versie, dat is respectievelijk 33,50 en 67 euro.
Plaats reactie