Mesbed

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Mesbed

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou voor mijn lasermachine graag een mesbed maken. Ik ben dus op zoek gegaan naar profielen die ik hier voor zou kunnen gebruiken. Helaas heb ik nog geen profiel gevonden welk in toepasbaar acht.
Nu dacht ik, als ik nu eens lamellen gebruik van een jaloezie. Deze zijn van aluminium en zijn heel dun. Ze lopen wel iets rond maar dat hoeft geen probleem te zijn denk ik.
Wat denken jullie van dit idee of weten jullie iets anders/beters?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mesbed

Bericht door benkr »

Oude TL armaturen hebben vaak zo'n soort rooster onder de lampen zitten om direct inkijken op de lampen (tegen verblinden) tegen te gaan, die zijn denk ik heel goed bruikbaar, het probleem is alleen om ze ergens onbeschadigd te vinden. Als ze ergens weggaan omdat ze vervangen worden gaat men er liet al te zuinig mee om.

Als voorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

En dan met name foto 12.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Mesbed

Bericht door John Sellis »

China of aliexpress of een andere chinees
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mesbed

Bericht door Ballegooijen »

Ja, die TL armaturen zou ook een optie kunnen zijn. China heeft niet mijn voorkeur. Wordt waarschijnlijk ook invoerrechten e.d. en dan is het ook niet echt goedkoop meer.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mesbed

Bericht door audiomanics »

Ik heb een rooster van aluminium 100x60x1,5 ofzo er op liggen. Best erg stevig en als ik acryl snij zet ik er wat T-shirtjes in.. krijg je ook geen aftekeningen op het acryl. Kijk maar eens in mijn gallery op pagina 5 (de Klaser). Ook de Klaser en al die andere lasers die ik gemaakt heb zit het in.. ben de voor ca 80 euro klaar.. moet even zoeken hoe die lui heten.. iets van forrestfrog ofzo

Maar die mesprofielen ben ik op Alie wel tegen gekomen.. moet je er wel een support voor maken.. die tafels die ik maak til je het rooster ook zo uit als je er onder moet zijn om kleine dingen te pakken of het rooster eronder schoon te zuigen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mesbed

Bericht door Kjelt »

Chinese fabriek zie hieronder. De profielen zien er inderdaad custom uit en veel steviger dan luxaflex of tl blik. Zou wel een reden hebben denk ik ?
Als je dat zelf wilt maken dan wordt het platstaf en een paar daagjes slijpen.

http://m.haoyuetech.com/laser-machine-a ... g-bed.html
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Mesbed

Bericht door vox67 »

Ik heb een paar kokers cnc gezaagd met gleuven van 5 mm. deze zet ik rechtop met een 30x30 hoekprofiel er achter zodat de messen niet naar beneden vallen.
21952
De messen worden op de "tafel" cirkelzaag gezaagd/gefreesd van 30x5mm aluminium.
21953
Helaas is de cnczaag bij mijn vorige werkgever gedemonteerd, ik was er nog net op tijd bij, mar wat gleufjes in een profiel frezen lijkt mij niet de moeilijkste vraag op dit forum ;-)
Succes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mesbed

Bericht door Kjelt »

vox67 schreef: 22 nov 2020 11:02 De messen worden op de "tafel" cirkelzaag gezaagd/gefreesd van 30x5mm aluminium.
Slim! Ik wist dat dit met hout zo gedaan werd maar niet beseft dat het met aluminium ook kan. Lijkt me wel vrij veel schokken en warmte opleveren of valt dat mee ?
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Mesbed

Bericht door vox67 »

Het werd totaal niet warm. En gleed zonder schokken er voor langs. Ik heb de test gedaan met het zaagblad die er toen op zat. Als de strips gefreesd moeten worden gebruik ik een vlak-daktand blad, ik verwacht dat ik dan een glad oppervlak heb. Ik heb de kant waar de zaag op zou happen wel ingesmeerd met een heel klein beetje Phantom Extreme Snijpasta.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mesbed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje creatief met de bovenfrees en je hebt die schuine kanten er ook zo aan.
En we hebben toch ook nog een CNC freesbank? Freesspil even schuin monteren....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mesbed

Bericht door Ballegooijen »

De messen worden op de "tafel" cirkelzaag gezaagd/gefreesd van 30x5mm aluminium.
Idd een heel slimme manier!! Heel goede tip waar ik wel iets mee kan!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mesbed

Bericht door hobbybob »

Mocht je ook nog een honeycomb willen maken, dan heb ik hier een goedkope tip voor je:
https://www.easycomposites.co.uk/aluminium-honeycomb

Daar had ik het honeycomb bed voor mijn zelfbouw 100W vandaan. Heel erg vlak, licht (aluminium) en zeer betaalbaar.
Enige nadeel je kan hout niet met magneetjes erop klemmen.

Ik zal je nog sterker vertellen, ik heb nog een zo'n aluminium balkje liggen volgens om een bed te maken, mijn eigen bed was 1250x630.
Dit balkje was volgens mij dezelfde maat of iets kleiner, weet niet of je er in interesse in hebt ? voor 15 euro + verzendkosten stuur ik het op naar je ;-)

Het is wel even werk om het vanaf het balkje vorm (dus 2x3x50cm ofzo) uit te trekken tot een mooi bed.
Wij deden dat in de hackerspace op een grote tafel, steeds de boel vlak naar beneden drukkende en dan rustig uitvouwen/trekken. als je het van de tafel afhoud en trekt is het krom. dus gewoon plat op tafel, steeds groter maken. En het leuke: je kan het met een gewone schaar knippen!
Wat ik deed was het volgende, je houdt een rare rechthoekige vorm over, maar nog niet helemaal straks zeker langs de randen staat dat alu alle kanten op. Ik legde gewoon een plaat hout erop om hem goed op de tafel vlak te houden en toen heb ik met crepe tape de outline van het bed afgeplakt, zo had ik een keurige rechthoek op een niet zo mooi gevormd rechthoekig honeycomb.
Daarna ben ik met de schaar rond gegaan en gewoon precies alles doorgeknipt onder het tape. toen had ik een perfect mooie rechthoek, die heb ik opgesloten in een rechthoek van Alu profiel (20x40mm).
Daar hadden we ook een slimmigheidje voor: als je het profiel omhoog zet, dus 20 breed 40mm hoog en je maakt aan de onderkant van de rechthoek van alu extrusie profiel strips dan kan je 25x25x3mm hoeklijnen (profielen) gebruiken om het honey comb op te ondersteunen, waarom was het nou zo'n slimme truc ? Een 25x25x3mm profiel is als je hem met de punt omhoog neerzet precies 19,8mm hoog. En je honeycomb is20mm dus je kan het dan perfect met strips aan de bovenkant (ik gebruikte stalen linealen dan heb je meteen een schaalverdeling) opsluiten en dan heb je dus gewoon een bed wat je uit de machine kan tillen. Wel de hoeklijnen vastzetten, ik had gaten door de punt geboord en toen verzonken, en dan naar de strip eronder en vast zetten.

Dus als ik je ermee kan helpen, laat maar horen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mesbed

Bericht door Ballegooijen »

Mocht je ook nog een honeycomb willen maken, dan heb ik hier een goedkope tip voor je:
Goeie tip!. Maar ik heb een honingraat in de machine liggen. Deze moet wellicht een keer vervangen worden maar hopelijk voorlopig nog niet. Die opvouwbare is ook leuk maar als ik het zo lees wel veel werk eer het in de machine ligt.

Nu eerst dus een mesbed. Hierbij vindt ik de inbreng van vox67 tot nog toe de beste optie. Ik heb ook een jaloezie besteld om dat eens te proberen. Als ik het in gebruik heb zal ik het hier melden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Mesbed

Bericht door vox67 »

Ik heb mijn messenbed gebouwd zoals in mijn bericht van 22 november. Ik vindt het mooi geworden.

22380
Plaats reactie