Totem S laser machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Totem S laser machine

Bericht door bertus1945 »

Zo de Totem S laser ,staat in elkaar en werkt prima.
Is een 5.5 W laser,Diode , 30x30cm laser bereik. 32 bit
mochten er vragen over zijn dan hoor ik het wel.


23019
Laatst gewijzigd door bertus1945 op 14 mar 2021 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Totem S laser machine

Bericht door Ballegooijen »

Je moet er natuurlijk wel een plaatje bij zetten Bertus!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Bobken
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 20:22

Re: Totem S laser machine

Bericht door Bobken »

Welke bril gebruikt u voor een dergelijke laser?

Zelf heb ik een Neje master 2s (20 Watt in en 5.5 Watt uit) gekocht en heb toch zo maar mijn twijfels bij de meegeleverde bril.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Totem S laser machine

Bericht door bertus1945 »

de groene bril die erbij zit
Bobken
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 20:22

Re: Totem S laser machine

Bericht door Bobken »

Bedankt voor je reactie. Misschien overschat ik het vermogen van de laser wel een beetje. Maar in eerste instantie voelt het toch wat raar om zo onbeschermd bezig te zijn.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Totem S laser machine

Bericht door ruudderooy »

Bobken schreef: 17 mar 2021 20:01 Bedankt voor je reactie. Misschien overschat ik het vermogen van de laser wel een beetje. Maar in eerste instantie voelt het toch wat raar om zo onbeschermd bezig te zijn.
On beschermt moet je echt nooit doen zeker niet met diode lasers, de reflectie van de laser kan al ernstige oog schade veroorzaken.
de frequentie word niet tegen gehouden door glas of plexiglas (wat bij co2 laser wel het geval is) ondanks lage wattage (want ook die 20wat variant is maar 5~6W, want sterkere laser diodes bestaan niet en de Chinese drivers die geven geen lagere duty cycle met hoger peak vermogen) is kans op oog schade groter dan bij een 100w co2 laser.

Gr Ruud
mikervee
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Totem S laser machine

Bericht door mikervee »

Het karakter van oogschade wordt ook bepaald door wat de lens in je oog ermee doet. Zichtbaar laserlicht wordt door die lens gefocusseerd op het netvlies. Daardoor wordt een heel klein puntje met enorme vermogensdichtheid op je netvlies gefocusseerd. Worst case is, als er een spot van ongeveer 3mm diameter op je ontspannen open pupil (ook 3mm diameter) binnenkomt. Dan is de inkoppeling van de lichtbundel naar het oog maximaal.
Het kan zelfs zo zijn, dat je in eerste instantie helemaal niet doorhebt dat je op deze manier schade hebt opgelopen, bijvoorbeeld als gevolg van korte reflecties vanuit de omgeving, die je ervaart als flitsjes. De geprojecteerde spot trekt een heel dun spoortje over het netvlies. Het verbrande deel op je netvlies werkt niet (nooit) meer, maar je hersens kunnen, tot een bepaald niveau van schade, voor het ontbrekende deel van het beeld compenseren zodat je denkt dat alles goed werkt. Tot het moment dat compenseren niet meer mogelijk is, en dan heb je plotseling een blinde vlek.
Een voordeel van zichtbaar licht is, dat je een 'wegtrekreflex' hebt zodra je een onverdraaglijk fel licht waarneemt.

Bij andere golflengten, zoals infrarood of ultraviolet, kan de lens in je oog niet focusseren richting het netvlies. De reflex werkt daar ook niet. De schade is ook anders. Bij infrarood krijg je bv. te maken met oppervlakkige verbranding van de cornea. UV leidt, als ik het goed onthouden heb, tot staar.

Vertrouw niet teveel op een laserbril. Een directe hit met een gefocusseerde bundel kan de beschermende coating van de bril afbranden. Daardoor wordt hij ter plekke ineffectief. Hoeveel vermogen je er hoelang op kunt loslaten, hangt af van de rating van de bril. Als je donkere sporen op het glaasje van je bril ziet, is ie lek en kun je hem weggooien. Of Russische roulette spelen met je ogen.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Totem S laser machine

Bericht door lordprimoz »

De brillen die voor paar euro van Alie afkomen of bij de laser meegeleverd wordt zou ik ook niet vertrouwen.

Als je een bril gaat aanschaffen kijk goed naar de frequentie en welke bescherming deze bied. Diode lasers zitten afhankelijk van de kleur tussen de 800-1000nm terwijl CO2 lasers meestal op 10.6um zitten. Meestal staat er in de datasheet van de bril een grafiek met de bescherming gerelateerd aan de frequentie.
Daarnaast heeft iedere goede kwaliteit bril een tabel waarop staat welk niveau bescherming deze bied bij deze frequenties.

Afhankelijk van de bescherming ga je exponentieel meer betalen.. zelfs als het volgens de specs zou moeten kunnen, kijk nooit rechtstreeks in de laserstraal!!!
Bobken
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 20:22

Re: Totem S laser machine

Bericht door Bobken »

ruudderooy schreef: 17 mar 2021 21:40
Bobken schreef: 17 mar 2021 20:01 Bedankt voor je reactie. Misschien overschat ik het vermogen van de laser wel een beetje. Maar in eerste instantie voelt het toch wat raar om zo onbeschermd bezig te zijn.
On beschermt moet je echt nooit doen zeker niet met diode lasers, ...
Gr Ruud
Ik bedoelde met onbeschermd natuurlijk wel inclusief bril. Maar inderdaad die bijgeleverde bril vertrouw ik dus niet. Dus ik ga op zoek naar een deftig exemplaar. Alhoewel dat dit blijkbaar ook weer niet zo simpel is.
Bobken
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 20:22

Re: Totem S laser machine

Bericht door Bobken »

lordprimoz schreef: 18 mar 2021 10:25 ... Diode lasers zitten afhankelijk van de kleur tussen de 800-1000nm ...
Volgens de fabrikant zijn dit de gegevens van mijn toestel.

Optical Power: 450nm 5.5W


Dus ik weet ondertussen wat ik moet zoeken. Nu nog een degelijke fabrikant vinden.
Tips zijn natuurlijk welkom.
Bobken
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 20:22

Re: Totem S laser machine

Bericht door Bobken »

Als er trouwens nog iemand tips heeft over een plexiplaat die je voor dergelijke machine mag gebruiken dan ontvang ik daar ook graag tips over.
Want een omkasting bouwen staat ook nog op het to-do lijstje hier. Dan moet ik de huisdieren niet steeds uit de werkplaats houden tijdens het laseren.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Totem S laser machine

Bericht door janplastiek »

ik dacht dat je beter pc plaat kon gebruiken ipv plexi, plexi is te snijden met de laser dus kan de straal er door.
Breek de dag, frees een lijntje.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Totem S laser machine

Bericht door ruudderooy »

janplastiek schreef: 21 mar 2021 20:33 ik dacht dat je beter pc plaat kon gebruiken ipv plexi, plexi is te snijden met de laser dus kan de straal er door.
dat is juist verkeerd om, als je het kan snijden betekend dat het juist het licht absobeert (en pc kan je ook snijden met laser alleen met co2 dat geld ook voor plexi)
maar met een diode laser kan je geen plexi of pc snijden.
Bobken schreef: 21 mar 2021 13:48 Als er trouwens nog iemand tips heeft over een plexiplaat die je voor dergelijke machine mag gebruiken dan ontvang ik daar ook graag tips over.
Want een omkasting bouwen staat ook nog op het to-do lijstje hier. Dan moet ik de huisdieren niet steeds uit de werkplaats houden tijdens het laseren.
dat is vrij duur spul staat soms wel op ebay en anders is het hier tekoop maar is america.
https://jtechphotonics.com/?product=445 ... -shielding

Ik had er een behuizing van 4mm multieplex omheen gemaakt (kon er ook meteen afzuiging in) en daar een venster in die ik bij hun had gekocht.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Totem S laser machine

Bericht door DaBit »

Het heeft natuurlijk 0 certificatie en garantie, maar gewoon rood of oranje getint plexiglas uit de reclamewereld van een mm of 5 dik doet de truuk al vrij aardig. Lichttransmissie van dat spul is zowiezo maar een tiental procent, maar dat geld voor het hele spectrum. Voor 450nm licht is het veel minder.

Ik zou de bril maar ophouden, maar als je stelt dat een paar procent van die 5W laserlicht (diffuus...) reflecteert en van die paar procent er nog eens een paar procent door het venster heen komt, dan branden de oogballen van Minoes of Fikkie er niet makkelijk uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie