Fiber laser Frequentie

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Fiber laser Frequentie

Bericht door Ballegooijen »

Sinds kort ben ik in het bezit van een 30watt Fiber laser. Mooie machine en je kan er bijzonder nauwkeurig mee graveren. Vooral in staal, aluminium en edelmetalen gaat dit wonderbaarlijk goed.
Ik moet de machine en de software nog leren kennen natuurlijk maar ik heb al wat kleine dingetjes gedaan.

Nu kun je ook de Frequentie instellen maar ik ben op zoek naar informatie wat die frequentie nu eigenlijk doet. Er is niet veel over te vinden dus probeer ik hier ook even of er iemand informatie over heeft.

23337
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door BennedeBakker »

Ik heb zelf geen fiber laser, maar dit is wat ik ervan begrijp: de frequency gaat over het aantal laser pulsen per seconden. Dit in combinatie met de beweegsnelheid (speed) bepaald hoe je lijn eruit komt te zien. Ook beïnvloed het de laser power per pulse. Als je te snel beweegt in combinatie met een lage puls frequentie komt je lijn er dus zo uit te zien.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

ipv dat de pulsen overlappen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door hobbybob »

Hoi Ballegooijen (Johan?),

Je moet de frequentie een beetje zien zoals de grid met schuurpapier, 20 (of 30Khz afh van het merk fiber module) is een beetje als grove korrel en 80Khz is lichte korrel. Je kan het ook horen, ik focus altijd op gehoor, ik leg een geanodiseerd visitekaartje op de plek waarvan ik denk (kijkend op de lineaal) dat dat de focus is, dan laser ik een vierkantje gevuld met 0.05 hatch en draai ik aan het wiel om , op gehoor, het optimale focuspunt ligt, waar het geluid het hardst is, is de focus optimaal.

Met 20Khz neem je dus veel materiaal weg, met 80khz minder. Wat mensen ook vaak doen als je diep graveert (bijv. een metalen stempel) is dat ze dan een pass doen langzaam met lage frequentie (heel veel materiaal afnemen dus...) gevolgd door een snelle pass op hoge frequentie (dit noemen ze dan vaak een cleanup pass) die maakt dan het oppervlakte schoon. Anders zit je in het losgelaserde "stof" te laseren, door even zo'n snelle pass te doen, reinig je het oppervlakte. En sommige materialen zijn heel delicaat en kan je dus door de frequentie omhoog te zetten zorgen dat de gravure mooier wordt...

Hoop dat dit helpt, ik heb mijn fiber nu 1,5 jaar (gebruik hem niet dagelijks) maar graveer er munten mee, typeplaatjes , metalen visitekaartjes en nog wat materialen die heel kwetsbaar zijn maar waar ik niet zoveel over kan zeggen omdat mijn niche markt is ;-)

Verder praat ik bijna maandelijks in op Jason, de maker van Lightburn, om Lightburn geschikt te maken voor fiber lasers, maar de fabrikanten van die BJJCZ kaarten is beetje eigenwijs en wil het protocol niet vrijgeven. Hij is het tussendoor een beetje aan reverse engineeren, maar schiet niet erg op. Zo is hij ooit ook bij Ruida begonnen, tot de fabrikant zei: Oh hier is het protocol dat ik praat. En toen is het hard, heel hard gegaan.
Dus ik blijf hoop hebben om ooit nog eens mijn fiberlaser vanuit Lightburn te besturen.

Verder ben ik aan het kijken of het leuk is om mijn 2D laser te upgraden naar EZCad3 en een gemotoriseerde Z-as, dan kan je ook 3D graveren (maar als je het interessant vind stuur ik je wat info door want je kan ook in Ezcad 2 gewoon STL's laden en slicen en dan toch een soort 3D (2.5D heet dat geloof ik hier) in metaal doen. Wil er nog een keertje een weekend aan besteden en het documenteren want bijna niemand weet dat het kan...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbybob schreef: 22 apr 2021 10:23 Je moet de frequentie een beetje zien zoals de grid met schuurpapier, 20 (of 30Khz afh van het merk fiber module) is een beetje als grove korrel en 80Khz is lichte korrel. Je kan het ook horen, ik focus altijd op gehoor, ik leg een geanodiseerd visitekaartje op de plek waarvan ik denk (kijkend op de lineaal) dat dat de focus is, dan laser ik een vierkantje gevuld met 0.05 hatch en draai ik aan het wiel om , op gehoor, het optimale focuspunt ligt, waar het geluid het hardst is, is de focus optimaal.
Ik begrijp die focus en frequentie koppeling eigenlijk helemaal niet. Met focus denk ik aan brandpunt afstand, die verander je toch niet door de frquentie?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door Ballegooijen »

Je moet de frequentie een beetje zien zoals de grid met schuurpapier,
Ja, het is Johan.
Goed verhaal. Heel veel dingen die ik nog niet wist, dus heel erg leerzaam!!. Bedankt voor die info.
Lightburn had ik ook al benaderd maar momenteel dus nog niet mogelijk. Ik zag wel dat de wishlist voor dit onderwerk heel lang is geworden dus er is voldoende vraag naar.

Ik ga maar eens een beetje uitproberen en testen wat er allemaal mogelijk is maar ik ben er nu al blij mee!
3D is nog even een brug te ver. Eerst de basis maar onder de knie krijgen en ik moet ook nog een aansluiting maken voor een roterende as, die zat er n.l. niet op. Maar heb inmiddels wel wat info gevonden over hoe aan te sluiten.
Nogmaals bedankt!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
martin -lalagarage
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:55
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door martin -lalagarage »

Als ik het goed zie heb je op dat knopje advanced gedrukt ?
Ik denk dat deze parameter de straal dikte regelt door hem heel snel te laten rond draaien met de galvo terwijl de basis parameter de straal voort beweegt over het pad van de vorm
.
Bij andere lasers heet dit soms woble. Oude techniek om dunne straal dikker te maken.

Hier mee kan je met een fiber laser metaal snijden, als je niet woble gebruikt is de straal te dun, achter de straal bakt de dross alles weer vast.
Ga met 10 mm/s en laat de straal rond draaien op 0.02 mm met hoge snelheid Klinkt als een cirkel zaag :lol:

Vriendelijke groet,

Martin
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door Ballegooijen »

Als ik het goed zie heb je op dat knopje advanced gedrukt ?
Nee, ik heb op het knopje gedrukt met dat "Audi" logo, links naast Advanced. Daar kun je de frequentie instellen wat volgens mij dan het maximum is om te kiezen bij de parameters. Maar als ik advanced aanklik zie ik idd ook wobble staan. Hier kun je diameter en distance invullen. Diameter zou dan de straaldiameter zijn denk ik maar wat distance dan is kan ik zo gauw niet bedenken.

Deze info komt goed van pas want ik moet messing snijden maar dat ging nog niet vanzelf :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
martin -lalagarage
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:55
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door martin -lalagarage »

Snijden doe je dus met wobble als je een galvo hebt
Anders gaat het echt niet lekker
Diameter is dan de diameter van de cirkel die hij maakt.
Zou deze paar mm maken en dan langzaam bewegen dan met andere parameter spelen (distance)
Dan zie je vanzelf wat er gebeurt Waar schijnlijk is die distance de afstand tussen 2 cirkels die hij maakt .

Vriendelijke groet,

Martin
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door serum »

Is die frequentie dan niet toevallig de snelheid waarmee hij die cirkeltjes draait? Of is dat de chopfrequentie van de laser zelf?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door Ballegooijen »

Nee, de frequentie is volgens mij het aan/uit schakelen van de laserbeam. Eigenlijk dus de lichtfrequentie
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 22 apr 2021 22:07 Nee, de frequentie is volgens mij het aan/uit schakelen van de laserbeam. Eigenlijk dus de lichtfrequentie
Juist.
https://www.laserax.com/blog/fiber-laser schreef: In the pulsed operation mode, short pulses are released at a set repetition rate. Pulsed laser beams reach higher peak powers and are ideal for laser engraving and laser cleaning. This mode includes the following parameters:

Pulse Energy: The pulse energy is the number of millijoules contained in each pulse. Typically, each pulse contains 1 mJ of energy.

Pulse Duration: The pulse duration, also known as pulse length and pulse width, is the duration of each pulse. Shorter pulses concentrate the same energy in a shorter time, and hence reach higher peak powers. The pulse duration can be expressed in microseconds, nanoseconds, picoseconds or femtoseconds.

Repetition Rate: The pulse repetition rate is the number of pulses released per second. It is also known as the pulse frequency, which is expressed in kHz. 100 kHz is equal to 100,000 pulses per second.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door Storm100210 »

https://www.youtube.com/watch?v=EFXXGAeS7Cg
Hier een hele serie over de ins en outs van de fiber laser.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fiber laser Frequentie

Bericht door hobbybob »

Die cirkeltjes die je ziet stellen de frequentie voor, de laser beweegt bijv die kant op -> zet je de frequentie heel hoog pulst ie heel vaak en staan de cirkeltjes dus dichter op elkaar, puls je langzaam staan de cirkeltjes zij aan zij. Voor mijn gevoel tegenstrijdig want als je veel pulsed zou je verwachten juist veel materiaal weg te nemen, maar waarschijnlijk omdat het Q-Switched lasers zijn bouwt de laser dus niet voldoende energie op, maar zijn het lichte inslagen, zet je de frequentie laag kan het medium goed gepumped worden en released the q-switch alle energie ineens, dus lage frequentie maar veel energie. Dat zou iig een logische verklaring zijn.

@Hugo: idd heeft de frequentie niets met focus te maken. Ik was daar niet duidelijk maar bedoel te zeggen de fiber focussen (zonder autofocus etc) komt heel nauw, een 0,5mm omhoog of laag heeft al impact, daarom focus ik op een geanodiseerd visitekaartje. ik laat de laser gewoon een gevuld vlakje graveren en dan draai ik langzaam aan de z-as, ik hoor het geluid dan intenser worden, dan weer afnemen, dan ga ik iets terug tot ik het hardste geluid hoor en de meeste vonken van het materiaal af zie komen, dan stop ik de meeste energie in het materiaal, dus ben ik optimaal in focus.
Plaats reactie