EZCAD 3.0

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

EZCAD 3.0

Bericht door hobbybob »

Hoi allemaal,

Ik heb plannen om mijn fiberlaser om te bouwen van LMC V4 board (origineel BJJCZ) naar DLC2-M4 board met EZCad 3.0.
Waarom ?
Omdat EZCad 2.0 al een jaartje of 10-15 oud is, 32 bits dus al snel in de problemen komt met geheugen en geen 64 bits ondersteunt (ja met een gepatchede versie een beetje). En omdat het kan, het lijkt me leuk er weer wat van te leren, controller wisselen, gemotoriseerde z-as erop bouwen.

Is er al iemand die EZCad 3.0 heeft? Ik ben benieuwd of er iemand al ervaring heeft met EZCAD 3.0

gr
dimitri
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb 2.14 er op staan en ben nog volop aan het leren. Maar dir draadje ga ik zeker volgen!
Ik ben heel benieuwd naar de mogelijkheden!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

Wat ik me nog afvraag: Ezcad werkt met een dongle. Die zit volgens mij in het moederbord. Hoe ga je dat doen met een nieuw moederbord?
Of zit ik er helemaal naast?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door hobbybob »

Hi Johan,

Inderdaad is het board je dongle, voor 75 USD kan je ook een losse dongle kopen, dan kan je lekker onderweg of in de woonkamer ontwerpen en als je klaar bent naar je laser hok. Ik heb niet zo'n dongle sluit altijd gewoon mn laptop aan.
Verder heb ik een aangepaste versie voor je als je interesse hebt, die is gepatched zodat ie iets meer geheugen kan aansturen (standaard met 32 bits maar 2GB). Met deze versie kan je 4GB gebruiken.

Volgens mij is bij EZCad 3 ookweer het board de dongle. De gemotorizeerde Z-as was even niet leverrbaar maar zou vrijdag/zaterdag er weer zijn. Dan ga ik weer verder met de leverancier. Ook het feit dat ik aangaf dat ik een rotary had moesten ze even over denken, een engineer zou een schema tekenen, dus dan kan ik dat aansluiten is de theorie.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

Een rotary heb ik inmiddels er op zitten. Was even puzzelen maar het werkt nu goed. Aan de achterkant heb ik een plug er bij gemaakt en kan daar de rotary inpluggen. Ik had al een rotary voor mijn CO2 laser dus wilde ik die graag gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door hobbybob »

Ja heb ook een rotary, serieus 1 keer aangesloten, hij draaide... dat was all.
Ik moet nog even een keer voor zitten.
Je hebt splitmark , splitmark2 dus moet nog even kijken welke of wat ik nodig heb. gelukkig genoeg filmpjes en documentatie van te vinden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

Ben je inmiddels al verder gekomen met Ezcad 3 ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door hobbybob »

Ja! Ik heb de ombouw bijna klaar. De kabel die de leverancier aan de Z-as motor had gemaakt was 4m (beter te lang dan te kort natuurlijk). Die moet ik alleen nog inkorten en dan is de ombouw klaar en kan het leren beginnen van het 2.5D graveren.
Heb een paar gaten in de kast moeten boren , voor:
1) De drukknop om te kunnen schakelen tussen manueel de z-as bedienen met knopje hoog/laag of Software
2) Plug voor de knoppen doos met hoger/lager knopje
3) plug (aviation plug 4p) voor de steppermotor van de Z-as.

Verder moest ik binnen natuurlijk een stepperdriver bijplaatsen voor de Z-as motor (er was er al een voor de rotary.
En de leverancier leverde een eigen 24V meanwell voeding mee. Die heb ik geplaatst op de plek van de oude controller.
De nieuwe controller is ongeveer even hoog maar 50% breder. Dat moest ik dus ergens kwijt.
Bovenin de kast was nog ruimte maar om stevigheid te geven aan de draagbeugel die bovenop gemonteerd is, heeft men een u profiel van 50mm breed en bijna 10mm hoog boven in de kast gelast. Heel onhandig omdat daarmee de mooie gladde bovenkant weg was. Heb dus 2 stuks 10mm plexiglas gesneden met de CO2 laser, gaatjes in geboord en getapt en die aan weerszijden van het profiel geplakt. Daaroverheen een plaat van 20x32cm waarop de nieuwe controller zit en het pulsgenerator bordje., als je nu de knop hoger of lager indrukt, maakt dit bordje pulsen en stuurt de Z-as motor aan. Tevens een relais op dit plaatje dat als je de knop voorop de machine indrukt hij switcht naar interne besturing.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

Hoi Dimitri,
fijn dat het bijna klaar is! Je moet hier natuurlijk wel wat foto's plaatsen! Zoals je misschien in een ander topic hebt gelezen ben ik ook bezig om mijn machine om te bouwen. Er komt nog niet direct een automatische focusregeling op maar ik maak het wel zo dat ik met weinig aanpassingen dat alsnog kan doen. Ik ben dus heel benieuwd naar jouw ombouw en plaatjes helpen daarbij meestal het beste.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door hobbybob »

Hi Johan,

Ik had de ombouw klaar, heb wat dingen gegraveerd, ook een 3d afbeelding.
Echter is net 2 weken geleden het nieuws gekomen dat Lightburn de oude LMCv4 boards gaat ondersteunen.
Niet echt spijt van de ombouw, maar als ik dit geweten had, weet ik niet of ik de ombouw naar Ezcad 3 gedaan had (was toch iets van 1400 euro).

Nu weet ik dat Jason (de maker van Lightburn) ook een machine met EZCad 3 onderweg heeft uit china. Dus hopelijk kan hij het protocol wat EZcad3 gebruikt ook reverse engineeren en krijgen we binnenkort ook support voor EZCad3 in LB.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

Hoi Dimitri,

Ja, dat nieuws heb ik ook gelezen. Maar het is er nog niet en wat ik heb gelezen is dat LB toch nogal wat functies mist t.o.v. Ezcad 3
Ik heb voorlopig dan ook nog geen spijt van de ombouw. Ezcad 3 werkt uitstekend t.o.v. Ezcad 2. Heeft hier en daar best nog wel wat vragen maar doet voorlopig bijna alles wat ik wil. Vorige week heb ik ook een XY tafel besteld van 700x300 werkbereik en die moet de huidige X slider gaan vervangen.
Ik moet inmiddels wel alles om gaan bouwen naar een nieuwe kast want de bestaande fiberkast wordt te klein. Ik kan alle componenten niet meer kwijt in de kast.
Met 3D heb ik ook wat gespeeld en dat gaat best heel leuk. Het meeste ben ik bezig met foto's op RVS. Dit probeer ik goed onder de knie te krijgen maar het is wel een heel slijle leercuve. Ik moet daar nog veel over leren. Maar het is moeilijk om daarover informatie te krijgen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: EZCAD 3.0

Bericht door FreesKever »

EzCAD kwam gisteren ook voorbij op Hackaday:

https://hackaday.com/2022/01/16/open-so ... for-ezcad/


In 't kort:
Protocol is gereverse-engineerd, en er is blijkbaar nog wat hulp gewenst met testen en "ongebuikelijke funkties" en omdetails verder uit te werken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door Ballegooijen »

FreesKever schreef: 17 jan 2022 15:20 EzCAD kwam gisteren ook voorbij op Hackaday:

https://hackaday.com/2022/01/16/open-so ... for-ezcad/


In 't kort:
Protocol is gereverse-engineerd, en er is blijkbaar nog wat hulp gewenst met testen en "ongebuikelijke funkties" en omdetails verder uit te werken.
Ja, ik zit het net te lezen :lol: Ik heb alleen geen idee wat ik er mee zou moeten/kunnen ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EZCAD 3.0

Bericht door hobbybob »

Wat echt tof is, is dat Lightburn nu ook bezig is om support te implementeren voor Fiber lasers.
Eerst alleen voor EZCad 2.0 maar hopelijk daarna ook voor EZCad 3.0 !
Plaats reactie