Ik importeer een 3kW fiberlaser uit China

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mark3
Contacteer:

Re: Ik importeer een 3kW fiberlaser uit China

Bericht door mark3 »

En de belangrijkste reden voor aanschaf , een machine hebben is altijd leuker dan uitbesteden of huren.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Ik ben heel blij met mijn fiber laser.

Werkt goed. Ik gebruik hem niet dagelijks maar na 10 maanden kan ik zeggen dat ik al duizenden euros heb bespaard met de machine.

Ik zou wel overwegen om er een zetbank bij te kopen. Dit maakt de workflow wel heel erg lekker.

Het zorgt voor meer creativiteit en mogelijkheden. Hardstikke leuk!

Binnenkort ga ik voor de hobby een rvs hottub lasersnijden, zetten en laserlassen.

Daar wil ik ook een video over maken. Gewoon om te laten zien hoe je dit na enkele maanden spelen best kan :lol:
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Ik ben heel blij met mijn fiber laser.

Werkt goed. Ik gebruik hem niet dagelijks maar na 10 maanden kan ik zeggen dat ik al duizenden euros heb bespaard met de machine.

Ik zou wel overwegen om er een zetbank bij te kopen. Dit maakt de workflow wel heel erg lekker.

Het zorgt voor meer creativiteit en mogelijkheden. Hardstikke leuk!

Binnenkort ga ik voor de hobby een rvs hottub lasersnijden, zetten en laserlassen.

Daar wil ik ook een video over maken. Gewoon om te laten zien hoe je dit na enkele maanden spelen best kan :lol:
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
rwa

Bericht door rwa »

Iedereen bedankt voor de reacties !
Bedankt Kawarider, Jacala !!!

Mooi, Jacala, dat jij daar zo goed in slaagt om die fiberlaser onder de knie te krijgen.

Ik heb intussen al even de cypcut software gedownload om even mee te spelen.
En dit in combinatie met tutorial filmpjes en youtube.

Zo ben ik uiteraard bij de cut en pierce parameters terechtgekomen.
Ik zou die instelwaardes willen weten voor carbon steel (en zendsimir) plaat van 1mm tot 8mm.

Dit zal waarschijnlijk wat uitproberen worden eens ik de fiber laser heb. Maar je moet natuurlijk kunnen starten vanaf bepaalde waardes.
Maar misschien iets voor jou, Jacala, om daar eens een duidelijke youtube van te maken ?
Gewoon met alle instellingen, printsreens, voor de plaatdiktes waar jij al mee gewerkt hebt.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

rwa schreef: 20 nov 2025 16:20 Ik zou die instelwaardes willen weten voor carbon steel (en zendsimir) plaat van 1mm tot 8mm.

Dit zal waarschijnlijk wat uitproberen worden eens ik de fiber laser heb. Maar je moet natuurlijk kunnen starten vanaf bepaalde waardes.
Maar misschien iets voor jou, Jacala, om daar eens een duidelijke youtube van te maken ?
Gewoon met alle instellingen, printsreens, voor de plaatdiktes waar jij al mee gewerkt hebt.
Nee, laat je potentiele leverancier hier antwoord op geven, ga er heen met je vragen of laat ze bij je langs komen.
Jacala zijn leverancier was onlangs ook bij Jacala, waarom niet bij jou dan?
Misschien moet je er voor betalen, maar er heen gaan kost ook geld.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi!

Ik kan zeker een video gaan maken over snij snelheden en instellingen maar de leverancier van de laserbron heeft dat al lang gedaan.
https://drive.google.com/file/d/1Rsybn ... p=sharing
Via deze link kun je het bestand voor een Raycus laserbron vinden. Van 500 tot 20K watt.

Ik heb een 3k Fiber en deze instellingen werken perfect. De instellingen staan ook al gewoon als "klik hier" lijst op de computer, met dank aan de Hongniu.

Voor het snijden van Zendsimir moet je, volgens mij beperkte kennis (een plaat of 20) de instellingen voor RVS gebruiken.

Dus: Snijden met stikstof, Single jet nozzle en qua snelheid "als de brandweer"

Het snijden van "Carbon steel" (gewoon staal" gaat met zuurstof en veel langzamer. MAaaaaaar, met een prachtige spiegelglade afwerking.

Succes!

Toevoeging een kwartier later:
Pierce gebruiken we vanaf 3 mm. 2mm snijden we gewoon in 1 keer. Hiervoor gebruik ik de instellingen die de chinezen in de bestanden hebben gezet,

Bij de machine zijn 30-40 basis instellingen geleverd voor diverse staalsoorten. Die kun je gebruiken als basis om iets nieuws te maken.

Als ik ergens tegenaan loop kan ik ze via whatsapp benaderen via een groepsapp (Ik en 5 Chinese ingenieurs) en krijg ik snel antwoord in het algemeen.
Laatst gewijzigd door Jacala op 24 nov 2025 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Dankje Jacala.
Jammer maar ik kan de snijfiles niet inzien.
Sendzimir is volgens mij gewoon carbon steel met dun zinklaagje. Zeker de dunne plaat kan gewoon met N2/lucht gesneden worden. 3 mm doen we dan inderdaad met zuurstof en piercen. Met jouw 3 kW zou dit ook nog redelijk met N2 moeten kunnen.
Het zou leuk zijn om mijn instellingen te vergelijken. Daar zijn wel meer bronnen over te zinden, ook op YT. Feestboek vind ik verschrikkelijk, daar lult iedereen door elkaar en de ene is nog debieler dan de ander.
Bedankt.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Als ik ergens tegenaan loop kan ik ze via whatsapp benaderen via een groepsapp (Ik en 5 Chinese ingenieurs) en krijg ik snel antwoord in het algemeen.
Tijdsverschil is nog wel iets waar ik tegenaan loop. Is dat bij jou ook zo?
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hij zou nu moeten werken:

https://drive.google.com/file/d/1RsybnD ... sp=sharing

Bij mijn leverancier heb ik eigenlijk dag en nacht, ook in het weekend, een reactie binnen een uur of wat.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Dankje Jacala, fijn om even te vergelijken. En dat moet in relatieve rust, die niet altijd beschikbaar is.

Hou jij deze snijsnelheden aan? Ik zit een factor 2 a 3 lager.

Interessant om te zien dat omslagpunt N2/O2 pas bij 4 kW naar 3 mm gaat. Misschien moet ik toch eens 2 mm met O2 proberen. Zowieso is dat te verkiezen voor een schone rand.

Edit, graveren, heeft iemand dat al geprobeerd?
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

ik wijk een paar procent af maar niet veel. Hier start ik mee en goed is goed.

Wij snijden al het 2mm met O2, veel mooier eindresultaat en nul nabewerking bevalt mij wel.

Ik graveer de vouwlijnen. Gewoon de kop heel hoog zetten, zeg 9mm (dacht ik?) en een heel laag vermogen gebruiken.

Krijg je mooie zichtbare lijnen die eigenlijk niet inbranden.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Mooi. Bedankt voor terugkoppeling.
Baard valt mee hoor en we zorgen dat snijlijnen zoveel mogelijk uit het zicht zijn.
Ook bedankt voor graveren. Mooie start om eens wat te proberen. In aparte layer stoppen wordt probleem. We snijden vanaf dxf, niet vanaf cnc file.
Leuk om te delen, nogmaals bedankt
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In dxf kun je ook layers gebruiken. Licht er aan wie de dxf maakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Ja, maar dat wordt toch allemaal in dezelfde eerste layer van de laser gedonderd. Hulplijnen niet maar hartlijnen wel bijvoorbeeld. Ook vervelend als na een update cadpakket de hulplijnen weer meekomen ☹️
Plaats reactie