Kunststoffen met laser te snijden?

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door audiomanics »

diode schreef: 17 dec 2018 17:09 Kees, heb jij een linkje naar zo'n drukvoetje waar jij het over hebt?
Tuurlijk heb ik die voor je... Maar gezien de gemiddelde prijs (zijn overal nagenoeg even duur..) kan je misschien zelf ook wel zoiets in elkaar flaschen..
https://nl.aliexpress.com/item/Factory- ... 78114.html

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door motormuis »

je kan bij het programmeren in diverse cam programma's houstegjes inzetten dit zijn kleine tussenstukken die voorkomen dat de delen uit de plaat vallen
bij mijn vorige portaalfrees zat ook een drukplaat op die was langs de spindel met twee stangen vast gemaakt en die kon je op het materiaal zetten waardoor het op de
tafel vast gehouden wordt, Dan kan je de platen aan de buitenkant vast maken met plakband of kikkerplatjes als je dan nog een goeden scherpe frees met een rechte snijkant heb da trekt die ook niet aan het materiaal zo heb ik platen vanaf 0,5 mm dikte gefreesd
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door diode »

Kees, dank voor de link. Ik ga kijken wat onze chinese vrienden allemaal hebben. Model wat jij toont ziet er goed uit maar is voor mijn spindel te klein, krijg ik niet pas (9kw HSD).

Motormuis, die brugjes kan ik ook zetten in mijn CAM programma. Maar gezien de hoeveelheid freeslijnen verlies ik gewoonweg te veel vacuüm (er staat hier 500m³/hr opgesteld). Frees met rechte snijkanten (houtfrees voor bovenfrees) heb ik voor deze toepassing nog niet gebruikt. Maar over het algemeen is mijn ervaring met die frezen in PP niet zo heel best. Zo'n drukvoet zoals Kees ook laat zien, lijkt mij het meest hoopgevend.

Een waterjet zou nog mooier zijn maar dat laat mijn budget helaas niet toe :lol: Zelfs in China zijn die niet te betalen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door FSSF »

Misschien dat je wat kan winnen door het gebruik van down cut frezen, wordt je plaat in ieder geval niet omhoog getrokken.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door diode »

Bij dunne plaat krijg je naar mijn idee dan het probleem dat je de spanen onder de plaat drukt. Dan komt het alsnog los van het bed
RVS markeren
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2019 09:49

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door RVS markeren »

diode schreef: 16 dec 2018 15:25 Is er hier op het forum iemand die ervaring heeft met het lasersnijden van kunststoffen? En dan voornamelijk PP,PE, ABS en PS (polystyreen)?

Bepaalde producten laten wij nu watersnijden uit 4mm en 12mm dik materiaal. Kostentechnisch zou dit misschien best interessant kunnen zijn om dit zelf te doen mits dit met een laser kan. Wie heeft hier ervaring mee en welke machine heb je staan?
Jazeker, PP, PE en PS zijn te snijden. Afhankelijk van de dikte, dichtheid/samenstelling. Dit is gewoon te testen maar ik heb deze drie materialen prima gesneden behalve ABS niet. Kan ik je daarbij verder helpen? Stuir me een privebericht anders.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door Ballegooijen »

Ik snij regelmatig ABS Dit is goed te doen. Ik heb nu platen van 3 mm. Ik kan niet zeggen wat de maximale dikte is om te snijden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 06 dec 2019 09:35 Ik snij regelmatig ABS Dit is goed te doen. Ik heb nu platen van 3 mm. Ik kan niet zeggen wat de maximale dikte is om te snijden.
Leg je er toch ff 2 op elkaar.... dan weet het het wel ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door Ballegooijen »

Ja, dat kan natuurlijk Andre, maar ik heb tot nog toe er geen behoefte of vraag naar gehad.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door Swake »

Als nieuw lid kunnen de eerste 3 berichten van "RVS markeren" ook wel tellen. Heb op knopje melden gedrukt. Dit bericht mag uiteraard ook weg :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door janplastiek »

Investeer in een floating head, hiermee frees ik 2mm dikke teflon stukjes van 18 mm op 76m op de vacuüm tafel
Breek de dag, frees een lijntje.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door stekkestim »

Die frees ik zonder floating head 8)
RVS markeren
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2019 09:49

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door RVS markeren »

Swake schreef: 06 dec 2019 19:27 Als nieuw lid kunnen de eerste 3 berichten van "RVS markeren" ook wel tellen. Heb op knopje melden gedrukt. Dit bericht mag uiteraard ook weg :mrgreen:
Ik snap niet wat je exact op doelt, maar melden zonder bewijs/reden of op basis van vermoeden dan stel ik je voor om jezelf te melden en geen onzinnige berichten te delen of mededelen. Dus meld jezelf ergens anders maar aan waar je beter tussen past.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Kunststoffen met laser te snijden?

Bericht door keesfrees »

Kleine vormen uit dunne plaat lukt mij uitstekend op mijn vacuümtafel.
Hier een voorbeeld, maar kleiner kan ook, alleen vacuüm in dit geval, in bepaalde gevallen zet ik het laatste reststuk vast, met schroef of (raam) gewicht er op.
19623
O, ik kijk nog even naar de foto, hier heb ik de randen vastgeplakt met breed plakband, dat zal zijn geweest omdat de rand wat golfde, op die manier hou je het vacuüm "er onder".
Plaats reactie