TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
WARDENIER
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2017 16:21
Locatie: BORGLOON BELG.

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door WARDENIER »

hallo ,ik heb een lasermodule gekocht , ik had eerst hier op het forum wat uitleg gevraagd maar helaas niet gekregen
Nu is mijn vraag die TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor , hoe moet dat geschakeld worden

dank u
louis
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door John Sellis »

WARDENIER schreef: 16 jul 2018 14:36 hallo ,ik heb een lasermodule gekocht , ik had eerst hier op het forum wat uitleg gevraagd maar helaas niet gekregen
Nu is mijn vraag die TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor , hoe moet dat geschakeld worden

dank u
louis
Ik heb hem nergens op aangesloten en werkt prima. Schakel gewoon de + en -
WARDENIER
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2017 16:21
Locatie: BORGLOON BELG.

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door WARDENIER »

ik heb het ook zo getest uit de hand , het werkt maar vind het niet veel soeps
t'Is een ,,, 500 mw ,,,, Chinees kan dat iets graveren of is het veel te weinig
Hoeweel watt is de normale gang voor een hobby ding

grtj
louis
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Laser Sub-forum

Bericht door Breaker »

Breaker schreef: 16 jul 2018 10:54 Absoluut, want zeker dit forum staat er om bekend dat we strikt on-topic blijven :mrgreen:
6 berichtjes; I rest my case ;-)

TTL is een beetje breed begrip, maar komt erop neer dat je de ingang kan gebruiken om de laser snel aan en uit te schakelen. De voeding wordt dan niet steeds belast, gaat ie langer mee en reageert ook sneller. Hoe snel hangt er vanaf, soms kan het PWM tot enkele kHz en kan op die manier ook het vermogen geregeld worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
WARDENIER
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2017 16:21
Locatie: BORGLOON BELG.

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door WARDENIER »

dank u voor de reactie zou ik met die 500mw meer moeten kunnen dan heel langzaam op een karton een streepje trekken , op hout lukt het niet
zou het wel 500 mw zijn zoals de Chinezen beweren , mijn windmolen was ook 400watt maar ik haal er geen 40w uit

grt
louis
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door ruudderooy »

Met 500mw kan je waarschijnlijk wel graveren op wat zachtere hout soorten.
Lukt met 1.5w iniedergeval makkelijk en met 3.5w moet je al voorzichtig zijn dat de snelheid overal gelijk is anders krijg je in niet vloeiende lijnen donkere plekken.(versnellennen vertragen van de bewegingen)
En bij meer vermogen dan 1w heb je de ttl zeker nodig om vermogen te regelen door middel van pwm.
Met de 1.5w kan je al foto's in hout laseren en dan 254 grijstinten uit sturen als pwm uit sturen van 0 tot 100%.

Gr Ruud
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Laser Sub-forum

Bericht door nijsinkgj »

Voor wie nog een lasercutter zoekt, zie te koop hoekje

8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door Kjelt »

Vermogen van je laser is niet alles, golflengte is net zo, zo niet belangrijker.
CO2 lasers geven IR licht uit dat is pure hitte , terwijl een blauwe laser een veel lager rendement heeft. 500mW blauw licht klinkt niet echt bijzonder veel als je weet dat de lasercutters van €300 al een 40W (40000mW) CO2 laser hebben.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door Breaker »

Eh, is de insensiteit niet hoger bij een lagere golflengte, UV zit rond de 400nm terwijl CO2 rond de 10µm zit. Een tweede factor is de absorptie door het materiaal van een bepaalde golflengte, daarom werkt de ene golflengte beter voor een bepaald materiaal dan een ander bij gelijk afgegeven vermogen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 17 jul 2018 00:56 Eh, is de insensiteit niet hoger bij een lagere golflengte, UV zit rond de 400nm terwijl CO2 rond de 10µm zit.

Ja als je het gefocussed krijgt en deze niet door het glas van de lenzen geabsorbeerd wordt (heel dure gecoate lenzen dus).
Heb je een voorbeeld van een pro lasercutter bedrijf dat UV lasers gebruikt ? Ik zie ze alleen voor glassnijden en dan tjing tjing qua prijs.

Ik zie bij de lasercutter fabrikanten zoals Trotec maar twee soorten lasers gebruikt worden maar misschien is dit weer oude informatie:

CO2 Lasers
- Golflengte 10.6 micrometer
- relatief grovere focus lagere intensiteit hoger wattage nodig dan volgende
- medium levensduur
- relatief goedkoop

Fiber / YAG solid state Lasers
- Golflengte 1.06 micrometer
- zeer fijne focus hogere intensiteit (100x hoger bij dezelfde wattage)
- lange levensduur 25k uur
- relatief duur

Beiden zitten in het IR golflengte gamma.
Maar ik hoor en zie graag andere informatie.
Een tweede factor is de absorptie door het materiaal van een bepaalde golflengte, daarom werkt de ene golflengte beter voor een bepaald materiaal dan een ander bij gelijk afgegeven vermogen.
Klopt materiaal en reflectie zijn belangrijk, je kunt bepaalde oppervlaktes coaten zodat ze beter absorberen maar wat doe je dan in de praktijk?
Een dun laagje absorbeert dan de energie van een verkeerde frequentie en zet dit om in warmte die hopelijk nog gefocussed aan het onderliggende materiaal wordt doorgegeven.
Op het moment dat het laagje verdampt is ben je weer terug bij af. Op het moment dat het laagje warmte goed geleid krijg je grovere structuren.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door Breaker »

De mods kunnen het niet bijhouden, zelfs met een topicwijziging zijn we alweer off-topic. :lol:

Er zijn natuurlijk heel veel factoren die een laser geschikt maken voor een toepassing, in de industrie zijn de bouw en de levensduur belangrijk (kosten), bij medische of wetenschappelijke toepassingen wegen weer andere zaken zwaarder.

Qua focus of lenzen is dat hetzelfde, bij UV spectrometrie gebruikten we al kwartsglas om absorptie te voorkomen, er zullen ook wel lenzen bestaan in dat materiaal voor UV lasers, die zullen dan wel duurder zijn.

Uiteindelijk gaat het om de goedkoopste watt vermogen, een 40W permanent UV laser kost veel meer dan een 40W IR laser, en als de absorptie door het te bewerken materiaal en het resultaat gelijk is, waarom zou je dan voor een UV laser gaan?

Maar dat een IR laser pure hitte is en een UV laser (of near UV blauwe laser) niet, dat is incorrect.

Hier nog wat toegankelijke informatie over toepassing in de industrie, waaruit ook blijkt dat de energiedichtheid bij UV veel hoger is dan van IR (er zijn ook wetenschappelijke artikelen te vinden die hetzelfde zeggen):
http://www.maimanmachinery.com/news/sho ... g=en&id=51
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
WARDENIER
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2017 16:21
Locatie: BORGLOON BELG.

Re: TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door WARDENIER »

Eerste poging mislukt ,laser gesneuveld
Nieuwe besteld, wat zwaarder 3,5 w ,gestuurd door de Z as . dit werkt perfect op een punt na , de motor van de Y as verliest stappen dus schuift een gedeelte van de tekening naar onder

Kan het zijn dat er instraling is vanuit de sturing of voeding van de laser? Vroeger met de freesmotor geen probleem mee gehad , is daar een oplossing voor

grt

louis
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door Ballegooijen »

Heb je afgeschermde kabels gebruikt voor je motoren?
Of zit er misschien iets los waardoor hij verdraaid? Of gaat het te snel en kan de PC, Driver of breakoutboard het niet bijhouden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: TTL spanning 0- 5 volt waar dient die voor

Bericht door benkr »

Ik zou het meer zoeken in de voeding, zit de laser op dezelfde voeding als de motoren?
Wat gebruik je als besturingssysteem? Mach3, Eding, ?, ?.....

En dat stoffelijke overschot, die kapotte laser, wat doe je daar mee?
Ik als hobbyist heb wel belangstelling.
Plaats reactie