China lasers tips/trucs

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

China lasers tips/trucs

Bericht door willy wonka »

Sinds kort eigenaar van een k40
Best geinig apparaat.

Ik vroeg mij af welke aanpassingen jullie hebben gedaan?

Wat ik nog wil doen is een verstelbaar bed

Is er iets te doen aan de resolutie/scherpte van de laser? Bij kleine letters loopt het niet mooi over omdat het punt waar de laser het werkstuk raakt te breed is.
Werkstuk is ongeveer een cm of 5 van de kop.
Ook lasert hij in puntjes ipv een streep. Waardoor letters niet mooi overlopen, en er geen strakke lijn inzit.

En ik zie dat veel mensen de standaard besturing vervangen voor iets anders?
Daar zie ik zelf alleen nog niet veel voordeel in? Behalve dat je gcode kan laden. Maar ik vind het werken in Inkscape en overzetten ook prima werken.

En welke trucjes gebruiken jullie om het nulpunt te zetten? Het is soms moeilijk te zien waar de laser begint. En het is zonde om een werkstuk weg te gooien omdat het nulpunt een cm afwijkt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik voor mijn laser Lightburn. Ik vindt dit een heel prettig programma om mee te werken. O.a. startpunt en lasercontrol zijn hierin makkelijk in te stellen. Verder is er een verschil tussen Vectorgraveren en Bitmap graveren. Bij Bitmap gaat de laser in rechte lijnen van links naar rechts en weer terug en stuurt dan met korte pulsen de laser aan waar gebrand moet worden. Bij vectorgraveren volgt de laser de contour van de lijn en is de laser steeds aan waar de lijn moet komen.
Over de besturing en aanpassen van het apparaat kan ik je niets vertellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door Jacala »

Ik ga er van uit dat je kan graveren en snijden:

Onderdeel goed uitlijnen: leg een stuk karton in je laser, laser de vorm uit die je moet hebben (hartje, vierkant etc). Leg het te graveren object hier in. Nu weet je precies waar je object ligt (het vierkantje in je lasersnij programma komt overeen met het vierkantje in het karton) en graveer je afbeelding. Zo graveren wij rasters tot 250 producten per keer.

Focus punt bepalen: als basis weet je " ongeveer" waar je focus punt ligt, in jou geval rond de 50 mm van je lens. Leg een plankje hout schuin in de machine, zeg van 4 cm focus tot 6 cm focus, als het plankje rond de 300 mm breed is heb je ruimte genoeg. Snij nu een lijn over het hele plankje. Ergens rond het midden zal de lijn op zijn dunst zijn ivm de focus: Eerst zit je onder je focus dan perfect op focus en dan boven je focus. Manoeuvreer je kop naar het punt waar je gesneden lijn het smalst is, meet dit hoogteverschil en maak een blokje dat exact deze hoogte heeft. Nu kun je voortaan altijd snel je hoogte goed stellen aan de hand van dit blokje.

Is dit een beetje te volgen?

Qua upgrade: De controllers van Rudia zijn goed, vooral de software (RDworks) is duidelijk beter dan lasercad dat je bij AWC geleverd krijgt. Rudia controller kost 290 dollar bij Ali.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door kawarider »

Er was toch laatst een topic specifiek over deze upgrades?
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door mosoft »

Klopt daar had ik wat aanpassingen aangegeven die ik heb doorgevoerd.

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=15879
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door Breaker »

Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door tantan »

ik heb zo'n K40 gekocht. alleen nog maar uitgepakt en schoon gemaakt. ik vind het er (voor het geld!) allemaal nog niet zo gek uitzien. maar mijn vraag is wat jullie voor beschermingsbril gebruiken?
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door mosoft »

Geen want er zit een oranje gekleurd raam in wat de reflexi van de stralen absorbeert.
Dus je kijkt nooit in de laserbundel als het goed is alleen in de gereflecteerde stralen en die worden dan gebroken door het gekleurde scherm.
En na de aanpassingen zal de laser niet gebruikt kunnen worden met open kap.
Ik zou wel als ik jou was de bundel even opnieuw richten zodat de bundel mooi in het centrum van de spiegels wordt gestuurd.
Dit kun je doen door een papiertje voor de spiegels te zetten en dan even een korte puls door de laser te schieten waarna je de straal kunt centreren.
Als je wilt kun je gerust komen kijken hoe ik alles heb aangepast om de machine veiliger te maken.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door chimaerion »

tantan schreef: 26 jun 2019 19:21 ik heb zo'n K40 gekocht. alleen nog maar uitgepakt en schoon gemaakt. ik vind het er (voor het geld!) allemaal nog niet zo gek uitzien. maar mijn vraag is wat jullie voor beschermingsbril gebruiken?
Als je een bril wil gebruiken, dien je de golflengte van je laser te weten. Aan de hand hiervan kun je de juiste bril kopen.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door chimaerion »

mosoft schreef: 26 jun 2019 20:05 Geen want er zit een oranje gekleurd raam in wat de reflexi van de stralen absorbeert.
Dus je kijkt nooit in de laserbundel als het goed is alleen in de gereflecteerde stralen en die worden dan gebroken door het gekleurde scherm.
En na de aanpassingen zal de laser niet gebruikt kunnen worden met open kap.
Ik zou wel als ik jou was de bundel even opnieuw richten zodat de bundel mooi in het centrum van de spiegels wordt gestuurd.
Dit kun je doen door een papiertje voor de spiegels te zetten en dan even een korte puls door de laser te schieten waarna je de straal kunt centreren.
Als je wilt kun je gerust komen kijken hoe ik alles heb aangepast om de machine veiliger te maken.
En hoe weet je dat dat oranje gekleurd raam de desbetreffende licht met de specifieke golflengte absorbeert. Voor hetzelfde geldt, is het gekleurd gewoon gekleurd glas. Ik zou onze Chinese vrienden niet zomaar vertrouwen als het aankomt op veiligheid.
En hoe weet je hoeveel procent dat glas/plastiek absorbeert? 5% laserlicht doorlaten van 120W (6W dus) is nog meer dan genoeg om permanente schade te veroorzaken. Ook al is het indirect, zeker bij 5W.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door mosoft »

De CO2 lasers hebben een infrarood licht met een golflengte tussen 9600 en 10640 nanometer

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxidelaser

Kun je het een en ander lezen

Ik gebruik hem nu al drie jaar en heb nog nooit enige schade er van ondervonden.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door chimaerion »

Ik weet hoe lasers werken, hoef ik wikipedia niet voor te lezen.

En het is niet dat je een IR laser hebt en dat je het niet kan zien, dat het minder schadelijk is. In zeker zin is IR laserlicht misschien nog gevaarlijker dan zichtbaar licht juist omdat je het niet kan zien.
Zeker met zulke hoge vermogens aan laserstraling is het zinvol voldoende oogbescherming te voorzien.

En het kan goed zijn dat die afscherming van jouw laser 99.99% van de straling blokkeert, maar ik heb ondervonden dat je met Chinese producten best het zekere voor het onzekere moet nemen.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door tantan »

Hi tnx all.
Ik weet het ook niet zeker met dat “cast acrylic” oranje ruitje... en het lijkt erop dat het strooilicht toch ook wel schade aan kan richten. Het schijnt idd dat deze lasers met een golflengte 10600 nm werken, maar ik kan eigenlijk geen nederlandse betaalbare brillen vinden.
Ik zat nog te denken aan mijn automatische laskap van mijn tiglasapparaat maar ik heb nog niet uitgezocht welke golflengte die blokkeert.
Ltumm
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2020 10:46

Re: China lasers tips/trucs

Bericht door Ltumm »

Automatische laskappen werken niet op golflengte maar op grote hoeveelheid licht van de lasboog, kost je dus je ogen als de laserstraal die kant op gaat/ reflecteert
Plaats reactie