lens voor een laser

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

lens voor een laser

Bericht door alfredb »

Sinds kort ben ik in bezit van een laser uit China nu zie je diverse dingen over het internet verschijnen het laseren van een foto op diverse materialen. Maar er staat niet bij wat voor een lens ze gebruiken nu heb ik al diverse dingen geprobeerd maar op sommige dingen kom je toch niet tot een goed resultaat. Iets uit triplex halen gaat goed maar foto`s op canvas en hout ben ik niet tevreden over. Zelf werk ik met Corel Draw en Photoshop en Corel Paint shop pro.
Met wat voor een lens kun je het beste een foto laseren,1,5``-2``--2,5`` of 3,2`` inch lens.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door audiomanics »

Je kan stellen dat hoe korter de focale afstand is, hoe beter je er mee kan graveren. De dot is dan het kleinst, maar de bruikbare afstand (depth of Field) ook. Daarmee is een korte lens weer minder geschikt voor het snijden van materiaal.
Zelf gebruik ik het liefst een 38mm lens (1,5"). Daarmee kan ik leesbare tekst in geanodiseerd aluminium zetten met een letterhoogte va 0,2mm !!, maar ook 5-6mm acryl snijden..
Voor het laseren van foto's moet je spelen met contrast en uiteindelijk een 1 bit bitmap ditheren.. (de laser vuurt of hij vuurt niet, 1 of 0 dus)
Zie het zoals vroeger de kranten gedrukt werden: grijswaarden krijg je door meer of minder puntjes per inch te laseren.
Het is ook altijd zoeken naar het juiste vermogen voor het juiste contrast.. Ik heb wel afbeeldingen in leisteen gezet waarbij 13% iets te weinig was, 13,5 weer iets te veel en 13,25% precies goed.. Maar die waarde kan een paar maanden later weer anders uitvallen en zelfs hetzelfde materiaal is ook niet altijd exact hetzelfde..
ERGO: Veel spelen en experimenteren dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door alfredb »

Vriendelijk bedankt voor de reactie.
Kees Moret

Re: lens voor een laser

Bericht door Kees Moret »

Welke machine heb je?
Ik heb al een tijdje een K40, wordt op dit forum een beetje lacherig over gedaan maar ik vind het een leuk machientje..
Alleen valt er nog zóveel te ontdekken..
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door alfredb »

Ben in bezit een blauw witte laser (zoals ze dan zeggen) T6090 met een 100W laser besturing is Corel Draw.,iets waar ik niet echt tevreden over ben.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door audiomanics »

Kan ik me voorstellen, echter er is wel heel veel mogelijk in CorelDraw, zoals ik dat begrijp.. Met name ditheren voor foto's schijt wel aardig te werken.
Zelf gebruik ik daar een goedkope versie van Photoshop voor, maar dat zal niet veel uitmaken..
Ik denk dat je de laser als een soort printer aanstuurt. Meestal bestaat er bij de ingebouwde controller (welke??) wel een goed dedicated laser-CAM pakket, iets als LasedCad ofzo..
Daar kan je veel meer instellen aan de laser, ook je bitmaps en vectoren inladen..
Ik heb zelf de nodige lasers gebouwd en omgebouwd met de AWC708C controller, en daar ben ik heel tevreden over.. (ik niet alleen, zeker ook de eigenaren van die lasers)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik als software al een poosje LightBurn en dat bevalt me prima. Veel mogelijkheden en instellingen en er wordt nog steeds aan uitbreidingen gewerkt. Is ook nog voordelig in aanschaf.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door Ballegooijen »

Bij Ali wordt je bedolven onder de aanbiedingen van lenzen. Wat zijn de zaken waar je op moet letten als je een lens koopt? Ik zie b.v. een lens van Gallium arsenide maar ik zie er ook van China PVD ZnSe. Nu zeggen beide mij helemaal niets dus als iemand een goede tip heeft?? GRAAG !
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: lens voor een laser

Bericht door mosoft »

Ik heb al drie jaar een K40 en die doet het prima alleen gebruik ik niet meer de originele(met CorelDraw) software maar ben overgestapt naar inkscape als tekenprogramma waarin je met kleur de actie van de laser kunt instellen blauw rood en zwart voor Snijden. graveren of rasteren.
Als stuurprogramma gebruik ik nu K40_wispherer dit zijn beide opensource software dus gratis te gebruiken en dat bevalt me eigenlijk prima. De laser is er beter mee te bedienen en best wel gebruiksvriendelijk.
Een simpele laser wel voorzien van extra veiligheden die ik later heb ingebouwd.
De lens is standaard en alleen opnieuw gecentreerd en afgesteld waardoor ik een scherpe punt kan instellen.

Jan (Mosoft)
Plaats reactie