Lasergraveren van staal

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Lasergraveren van staal

Bericht door ruudpg »

Ik zou graag op een betaalbare manier staal willen graveren dit lijkt me het eenvoudigst met een Laser.

Nu heb ik gezien dat er een soort spray's te koop zijn zodat je met een klein vermogen laser toch een tekst of logo op staal kunt graveren, dat komt er dan als een soort poedercoat laagje op te zitten.

Nu ben ik me alleen de rambam geschrokken van de prijzen van zo een busje, iets van 340ml voor zo'n € 80,00 tot € 100,00.

Weet iemand hier soms een betaalbaar alternatief voor?
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door assink »

Je zou ook kunnen etsen met stencils, dan ga je met een zoutoplossing en een stroombron ter plekke materiaal weg etsen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door assink »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door audiomanics »

Wat ook werkt is inspuiten met verf of lak, dan de afbeelding laseren, schoon vegen (borsteltje) en dan wat chemicaliën er op. Schoon spoelen en verf verwijderen.. voor de diverse kleuren zijn verschillende chemicaliën
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door assink »

Blijkbaar werkt een spray met molybdeen erin goed, CRC is slecht verkrijgbaar aan deze kant van de grote plas.
Maar ik denk dat kroon of een ander merk wel een vergelijkbare spray heeft.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door ruudderooy »

en het kan ook met poedercoat zelf.
op heel laag vermogen eropbranden zonder dat het verbrand, dan de rest van de poedercoat weg halen onder de kraan en dan afbakken in oven of met verfbrander.
werkt alleen minder met kleuren omdat het pigment in de poeder kleur verliest of bruin word.

maar bv lmm 114 laser spray werkt ook goed heb alleen wisselende resultaten op aluminium (waarom geen idee).
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door ruudpg »

Bedankt voor de tips!

De spuitbus Mos2 vet ga ik zeker uitproberen! Ben zeer benieuwd maar zie er op het net positieve verhalen over.

De LMM-114 is dus zo een spuitbus van € 80,00 wat een beetje duur grapje is om uit te proberen voor de hobby.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door tantan »

ik heb zo'n dure bus bij mijn K40 en het werkt niet op alu of rvs ook niet op vol vermogen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door hfjbuis »

Op mijn todo lijst staat nog een UV laser gebruiken om te schrijven op foto negatief lak (printen maken). Daarmee kun je na het laseren de lak weg spoelen met natronloog (gootsteen ontstopper). Het staal kun je dan etsen en na het etsen met staalwol de rest van de lak weg poetsen. Kan ook met foto positief lak, dan word de niet belichte lak verwijderd met natronloog.
Zo zou je ook printen kunnen maken, schoon snel en gemakkelijk, in theorie dan (voorlopig).
Als het werkt, dan kun je dat op "veel" metalen gebruiken. Wie heeft een UV laser?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door DaBit »

Ik...

Ik zou alleen het vermogen regelbaar moeten maken; ding fikt nu gewoon de lak weg :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door hfjbuis »

Is ook niet verkeerd, lakken, laseren, etsen, schoonmaken, klaar!!

Wat heb jij voor een type laser? kosten?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Lasergraveren van staal

Bericht door wilfred1970 »

tip: gebruik een low power laser IR of UV waar je de pulsen zéér nauwkeurig kunt regelen icm een scanhead....
Plaats reactie