Materialen voor co2 laseren

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door Ballegooijen »

Kleine kans dat je het nodig zal hebben, (gok ik), maar ik wil het toch even delen: koolstof (carbon) weefsel (dus zonder epoxy). kan uitgesneden worden met een co2 lasersnijder,
Misschien is dan wel een goede tip voor mij? Ik verwacht dat koolstof carbon elektrisch geleidend is of heb ik dat mis? Ik ben n.l. op zoek naar een materiaal van ongeveer 4 a 5 mm dik welk ik met de laser kan snijden en wat elektrisch geleidend is. Dat zijn er volgens mij niet zo heel veel. Tot nog toe alleen HDPE zwart kunnen vinden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
jorisvdhurk
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2017 22:50

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door jorisvdhurk »

Daarom wilde ik het toch even delen ;-) , Ik kreeg er op internet niet veel nuttigs over gevonden...

Helaas denk ik echter dat het voor uw toepassing ook niet echt de oplossing is, Carbon platen zijn gemaakt van vele (tientallen) lagen gewoven carbon weefsel dat geimpregneerd is met epoxy.
Waar ik het op heb getest is een enkele laag weefsel (ca 0.3mm dik), zonder epoxy.
Een kant en klare carbon plaat hoef je niet eens te proberen, waarschijnlijk komen er flink veel giftige gassen vanaf, en de snede zal alles behalve mooi zijn, als de laser er uberhaupt doorheen snijdt.
Carbon plaat geleid inderdaad wel, dat is echter wel afhankelijk van hoeveel epoxy er is gebruikt tussen de lagen, en de buitenkant/afwerking.
in de eerste afbeelding van onderstaand product is een foto van zulk weefsel te zien:
https://www.easycomposites.co.uk/#!/fab ... sm-3k.html

Uit nieuwsgierigheid, waarom moet je plaatje geleidend zijn? ESD?
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door motormuis »

Ballegooijen schreef: 01 jun 2020 19:06
Kleine kans dat je het nodig zal hebben, (gok ik), maar ik wil het toch even delen: koolstof (carbon) weefsel (dus zonder epoxy). kan uitgesneden worden met een co2 lasersnijder,
Misschien is dan wel een goede tip voor mij? Ik verwacht dat koolstof carbon elektrisch geleidend is of heb ik dat mis? Ik ben n.l. op zoek naar een materiaal van ongeveer 4 a 5 mm dik welk ik met de laser kan snijden en wat elektrisch geleidend is. Dat zijn er volgens mij niet zo heel veel. Tot nog toe alleen HDPE zwart kunnen vinden.
Johan HMPE wat normaal in de handel is is helemaal niet stoom geleidend het heeft een doorslag weerstand van =/- 10 KV /mm
er zijn wel materialen in de handel die geleidend gemakt zijn maar dit id alleen aan de oppervlak als die weg gefreesd is is de geleiding van stroom ook weg
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door Ballegooijen »

Hans, ik heb 2 stukken HDPE van 8 mm dik. 1 wit en 1 zwart. De witte is niet geleidend maar de zwarte wel. Zal misschien door de koolstof komen die er in zit. De toepassing is voor het bedienen van een telefoonscherm.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door SilverApe »

Bedankt voor dat weetje. Ik denk dat je dat dan beter met een cnc kan doen. Geeft wel veel rommel denk ik en is natuurlijk in de binnenbochten minder scherp.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door motormuis »

Ballegooijen schreef: 02 jun 2020 09:24 Hans, ik heb 2 stukken HDPE van 8 mm dik. 1 wit en 1 zwart. De witte is niet geleidend maar de zwarte wel. Zal misschien door de koolstof komen die er in zit. De toepassing is voor het bedienen van een telefoonscherm.
Johan
ik schrijf ff de gegevens over
doorslag spanning 80 kv/mm
opp.weerstand 10 tot de macht 13
specifieke weerstand 10 tot de macht 18
dit zijn waardes die gelden voor HMPE naturel oftewel wit
voor gekleurde materialen kunnen de waardes afwijken
maar het is niet zo dat pe in een keer geleidend is
dit kan alleen met specifieke behandeling
je heb kunststoffen die zich niet statisch opladen of die juist geleidend zijn aan het oppervlak maar die zijn voor die toepassing gemakt
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door Ballegooijen »

Hans, die waarden had ik ook gezien dus ik verwachtte ook niet dat het zou werken. Maar tot mijn verbazing werkt de zwarte dus wel als stylus op een telefoon. Het is overigens HDPE ipv HMPE dat zal wellicht ook nog iets schelen
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door motormuis »

Ballegooijen schreef: 02 jun 2020 10:38 Hans, die waarden had ik ook gezien dus ik verwachtte ook niet dat het zou werken. Maar tot mijn verbazing werkt de zwarte dus wel als stylus op een telefoon. Het is overigens HDPE ipv HMPE dat zal wellicht ook nog iets schelen
okay maar kan het niet door statische elektriciteit zijn
het verschil tussen HMPE en HDPE
HDPE is PE tot een drukklasse 500 dus HDPE 100/300/500 hoge druk polyeteen dit materiaal kan je bvb lassen
HMPE is PE 1000 hoog moleculair polyeteen dit materiaal kan niet meer gelast of gerecycled worden maar de elektrische waardes veranderen maar minimaal zonder extra behandeling
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Materialen voor co2 laseren

Bericht door Ballegooijen »

Oke, helder Hans. Bedankt voor de extra informatie!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie