Laser.. hoe en wat?

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes, een paar jaar geleden op de CNCZoneMeting een behuizing voor een lasergraveermachine in mijn kofferbak geschoven:

Afbeelding

zo'n soort apparaat dus, maar dan zonder de laser en de controller.
Stappenmotoren zitten er nog wel in, er zit nog een printplaat in, maar wat ie doet?..geen idee,
Momenteel denk ik aan het volgende, een controller erin knopen, en drivers voor de steppers, alsmede natuurlijk een laserbron.
nu ontbreken de spiegels ook, maar.. ik zie op 't net ook van die Laserdiode modules, en dan ga ik denken.. Stel.. ik pak zo'n module, knoop em aan een goede controller, sluit de steppers weer aan, en knoop het ding aan de PC..installeer de software.. dan zou ik toch weer een werkende machine moeten hebben?

'k hoef er niet mee te snijden.. de gedachte is meer het graveren van bijvoorbeeld de beukenhouten horlogedoosjes, of toetsen voor CNC besturingen. of andere apparaten die ik zoal bouw

Metaal kunnen graveren is leuk, maar niet een vereiste

Kan iemand me een beetje op het goede spoor zetten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door audiomanics »

Ik zou er een plantenbak van maken, als ik het eerlijk moet zeggen..
Ieder dubbeltje dat je er in investeert is twee dubbeltjes teveel...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ben niet zo goed met plantjes..
de sleden lijken me redelijk..

't is nu een lege doos met een X-Y geleiding en een "Snijraam" waar ik wat in kan klemmen..
Als de geleiding netjes afgesteld is, dan moet het toch wel kunnen?..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Kjelt »

Ik geloof dat ze nieuw werkend incl laser 300.- kosten.
Losse laser , voeding en sturing kosten meer.
Zo te zien heeft iemand dat ook beseft en een laser eruit gesloopt en op een fatsoenlijke gantry gezet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, Ik zie ze op Amazon voor 280.39 voorbij komen.. met een 40 watt buis.

Losse 40 Watt buizen zijn 125,- maar wat heb ik daar verder nog bij nodig?..'k heb geen verstand van Laserbuizen..

'k heb het ding staan.. als ik er voor niet al te veel geld iets bruikbaars van kan maken.. why nut?..
't hoeft niet supersnel te zijn.. als ie't maar doet..en de bediening niet te ingewikkeld is
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door audiomanics »

Er zijn een aantal bedenkingen:
De armen en benenwinkel in dit apparaat (ik denk dat het zo'n K40 is geweest): de gemiddelde ladegeleider van de IKEA is stijver.
Als je er voor kiest om een laser-diode de plaatsen.. die dingen hebben een redelijk hoog gewicht tov een lenskop met spiegel.
Als je er voor kiest om een buis te plaatsen komen er nog spiegels en een hoogspanningsvoeding voor die buis bij. reken op 150-250 euro voor een elcheapo 40w setje plus spiegels en lens.. als je het daar voor gaat redden..
Je moet sowieso een paar motoren en drivers met de voeding erbij plaatsen. ook niet voor een dubbeltje te koop.
De controller die er in zit, en de bijbehorende software (ik gok iets van een Mosi ofzo) is puur bagger.
Graveren is voor een controller moeilijker dan snijden: de bewegingen gaan een stuk sneller en de buis/diode moet in een hoog tempo en trefzeker afgevuurd gaan worden..
Een betrekkelijk goede controller als bijv de AWC708c of Ruida 5 kost je al snel 250-300 euro.. Gelukkig kan je die dan ook nog gebruiken als je er voor kiest om zelf iets ordentelijks te gaan maken..
Aangezien je die K40 gevallen vaak al tweede hands voor een prikkie kan bemachtigen, werkend en compleet (de meeste mensen doen en kunnen er niets mee of stappen al heel snel over naar een "echte laser") zou ik zeggen:
Of je maakt je eigen laser, of je koopt een compleet exemplaar voor de fractie van wat je nu zou moeten uitgeven en je maakt hier een plantenbak of cavia-hok van.. voor mijn part stop je er je verzameling Tarantula's in..

Metal graveren zal sowieso moeilijk gaan met zo'n laserdiode of CO2 buis., hooguit wat geanodiseerd aluminium..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou de "armen-en-benen-winkel eens uit de machine moeten peuteren om te zien wat ik heb.. op zich voelt het redelijk stabiel aan.
Motoren zitten er nog in.. moet alleen even kijken wat voor motoren het zijn.

zo'n laserdiode.. 'k moet er eens naar kijken wat ze wegen.. opzich hoeft dat geen groot probleem te zijn toch?.. 't is geen Freesspindel tenslotte
besturing is wel een dingetje.. wat is goed.. wat heb ik minimaal nodig?..
een tweedehands PCtje met wat software zou mooi zijn.. dat je't plaatje daarin kan laden, en aangeven hoe en wat de boel in het materiaal gefikt moet worden.

zoiets heb ik in het verleden wel gedaan met een Trotec Laser.

metaal graveren is niet mijn ambitie.. dat laat ik we over aan de vakman.. als ik bijvoorbeeld mijn beukenhouten Horlogedoosjes kan graveren met de Laser, of kunstof delen..zoals toetsen voor een CNC besturing/pendant.. dan vind ik het al helemaal mooi..
Of ik nou een goede laser koop, of hier een goede laser van maak (als dat mogelijk is), dan ben ik sowieso wel duurder uit dan de pak em beet 300,- die dit apparaat nu kost..

't kastje en de armen en benenwinkel heb ik.. Drivers, besturing en een laserbron.. en ik ben klaar.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door DaBit »

Diodelasers zijn zowiezo niet supersnel, de mijne niet in ieder geval (ik heb een 800mW 405nm diodelaser die ik in de spindel kan monteren). De diode ansich weegt bijna niks en het lensje ook niet, wat 'm zwaar maakt is de koeling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door vox67 »

Het lijkt mij dat de snelheid nog niet zo belangrijk is, het gaat in principe om horloge afmetingen.
Ik zou het gewoon doen, ik ben begonnen met zo'n 80x80mm 2.5 watt ding en ben nu bezig met een 900x700 100 watt te bouwen. Ik ben besmet met het laservirus, jij ook Arie?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou..niet bepaald horloge afmetingen, meer de doosjes waar ik mijn horloges in aflever.

Dat zijn beukenhouten doosjes van 180 x 90 mm, maar die gaan ook wel passen in de machine.
Wel zal ik daarvoor een hoogteregeling voor, ofwel de laser, danwel het bed moeten verzinnen, maar daar kom ik ook nog wel uit..
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door vox67 »

Die kleine diode lasertjes kun je met de lens ook nog een beetje focussen op een matzwart kartonnetje, ik weet alleen niet in wat voor bereik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar komen we vanzelf wel achter.. gewoon een kwestie van een houdertje verzinnen waarmee we'n in de Freesbank kunnen knopen.. en dan laten we'm gewoon zakken tot ie scherp staat.. schrijven de hoogte op, draaien het lensje helemaal naar de andere kant van het scherpstelbereik.. herhalen het trucje.. en dan weet je het..
een "kalibertje" is zo gemaakt.. dat gaat wel goed komen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Laser.. hoe en wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb nog eens even wat rondgeneusd op het wereldwijde web.. er is een gratis open source softwarepakket voor deze machine, en dat zit er op het eerste gezicht veelbelovend uit.. daar ga ik me de komende tijd eens in verdiepen...

wie weet sla ik er toch een keer 300,- op stuk.. bevalt ie niet?.. dan heb ik 2 plantenbakken... :lol:
Plaats reactie