Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hobbycnc23

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 04 jan 2019 22:25

Tweede poging voor fotohttps://www.cnczone.nl/app.php/gallery/image/17970/mini
In de eindplaat zitten gleuven, niet zichtbaar, om de tandriem te spannen. Ik heb bewust in het motorpaneel draad getapt om één hand bij het spannen over te houden voor het vast zetten van de bout(en). Ik heb de tandriem, type 168 XL besteld bij Aliexpress. 84 tanden, lengte 426,72 mm.

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 04 jan 2019 22:40

Als je een klein stukje terug leest heb ik neergeschreven hoe je de foto kunt plaatsen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 23 jan 2019 12:31

Vraag: Is het af te raden de KO spindel aan de achterkant van de brug te plaatsen?
Waarom wil ik dat: mijn gebruikte KO spindel, uit een pick en place machine, heeft een vast lager dat voor de wagentjes van de lineaire geleiding in de weg zit, zie foto. Als ik alles, dus Ko spindel en geleidingen aan de voorkant van de brug plaats ( zoals bij de OS machine), scheelt dat zowel X als Y werkruimte.
Plaats ik de Ko spindel aan de achterzijde van de brug, heb ik niet veel “dikte” nodig bij de spindelmotor. Alleen voor de Y en Z geleidingen plus panelen. Zie foto’s.
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link

Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker » 23 jan 2019 13:30

Als de verbinding kort blijft is er weinig op tegen:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=16400

Dus zet de KO dan liever boven- of onderaan de brug, om boven- of onderlangs te verbinden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 10 feb 2019 22:32

Heb nu ff pauze wat betreft het bouwen..., geen tooling plate meer :x
Dus nu een vraag over het elektrisch aansluiten.
Ben al aan het kijken geweest op oa conrad en RS online voor welke connectoren ik kan gebruiken.
Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Welk type connector (kabeldeel en chassisdeel) kan ik het beste toepassen voor de stappenmotoren (4 polig) en voor de sensoren en eindschakelaars. Merk en type?
Of wat is gangbaar bij de hobby zelfbouwmachines?
Ik heb al gelezen dat afgeschermde kabel belangrijk is, dus daar ga ik voor. Het zullen dan waarschijnlijk ook metalen connectoren worden?
Graag advies in deze

hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft » 10 feb 2019 23:13

Voor je motoren lekker XLR pluggen pakken al dan niet van neutrik. zijn er in meerdere uitvoeringen ook wel 4 polig. Er is dan een apart tabje in de plug waar je je afscherming aan solderen kunt.
Neutrik zijn vrij prijzig maar merkloos heb je al vanaf 2.50 per stuk voor de plug, Chassis deel zal net zo iets zijn.

https://www.fritz-events.nl/bekabeling/ ... ssisdelen/
Voor de pluggen en chassis delen.

https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller ... earch=&p=2
Daar kun je ook de dopjes in meerdere kleuren krijgen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.

skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot » 11 feb 2019 08:32

hobbycnc23 schreef:
10 feb 2019 22:32
Welk type connector (kabeldeel en chassisdeel) kan ik het beste toepassen voor de stappenmotoren (4 polig) en voor de sensoren en eindschakelaars. Merk en type?
Als de boel niet per se snel los te koppelen moet zijn, GEEN. Gewoon je kast aan de machine bevestigen, en de boel vast aansluiten op een klemmenstrook. Alle extra verbindingen daar tussen in kunnen alleen maar voor ellende zorgen.

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 11 feb 2019 08:55

Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 11 feb 2019 09:21

Kijk even welke spanning en stroom je motoren gebruiken, en dan bij Neutrik kijken of die connector daar voor geschikt is.
Vooral de stroom is erg belangrijk, er zijn XLR met dikke verzilverde pinnen die gerust 10A aan kunnen er zijn er ook die nog geen 2A aan kunnen dus even checken.

Ik zelf heb speakon 4 polige connectoren gebruikt van Neutrik echter die heeft geen mogelijkheid om de mantel van de kabel af te monteren. Dus zul je die samen met een aarde geleider naar 1 pool van de connector combineren.

Als je closed loop setjes hebt kun je voor de encoder gerust XLR-5 gebruiken of zoals anderen vaak doen de goedkope 5 polige Aliexpress connectoren.

Mocht je zoals hierboven geadviseerd de kabel vast monteren zonder connectoren dan is het aan te raden om de mantel van de kabel zo kort mogelijk bij de drivers te monteren op een aardrail.
Je kunt daar bv deze aardklemmen voor gebruiken, zie ook mijn OSPF topic waar ik deze toegepast heb. Zijn vrij prijzig maar als je er niet teveel nog nodig hebt heb ik er nog wel enkele liggen die je voor de helft mag overnemen.
https://www.damencnc.com/nl/sk8-3-8mm-s ... 1700?c=279

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 11 feb 2019 11:22

Dank voor de adviesen!
Het wordt dus XLR. De vierpolige met dikke pennen kunnen 10 Ampère aan, meer dan voldoende voor de stappenmotoren die ik op de kop heb kunnen tikken, NEMA 23; 2Nm. Japan Servo CO, type KH56QM2B. Goed merk?
Wat de afscherming betreft. Ik was zowie zo van plan om in de kast geen connectoren toe te passen. Wel bij de motoren.
In de Audio wereld zijn "Aardlussen" een vaak voorkomend probleem. Hier ook???
Bij de drivers "aarden" en NIET bij de motoren?

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 11 feb 2019 12:48

hobbycnc23 schreef:
11 feb 2019 11:22
In de Audio wereld zijn "Aardlussen" een vaak voorkomend probleem. Hier ook???
Bij de drivers "aarden" en NIET bij de motoren?
2x ja!

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 11 feb 2019 21:15

Voor de motoren heb ik Speakon connectoren van Neutrik gebruikt, die zijn oerdegelijk, zijn er in 4 en 8 polig en kunnen veel stroom en spanning aan zonder problemen, ik vind het een perfecte connector. Ik heb er ook eentje in een iets afwijkende vorm op mijn HF spindel gezet, vind ik vele malen beter veiliger en makkelijker dan de standaard connector die normaal op zo'n motor zit. Voor de proximity switches heb ik XLR connectoren van Neutrik gebruikt, de 3 polige versie is daar perfect voor, ook weer heel robuust en betrouwbaar.

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 11 feb 2019 21:59

Bedankt benkr. Ja ik ken de speakon. Mijn zoon gebruikt ze in z'n DJ spullen, speakeraansluitingen en speciale voor de 230 Volt voeding. Heel degelijk! En de drie polige XLR voor het audiosignaal.

Plaats reactie