De verticale machine stamt nog van het pré-cnc tijdperk, waarbij je het werkstuk goed moet kunnen zien.
Nee.. de Verticale machine bestaat naast de horizontale machine gebaseerd op de behoefte aan bepaalde soorten machines.. er zijn horizontale en verticale freesbanken, draaibanken, schaafbanken, en zelfs walsen.
de vormgeving van een machine is gebaseerd op de onderdelen die erop bewerkt moeten worden
Ook qua constructie lijkt het mij zelfs eenvoudiger om te bouwen.
Enige nadeel dat ik kan bedenken nu is de ruimte die ze innemen?. Maar als je er een 4de as opzet met ''tombstone'' kan je volgens mij aardig wat werkoppervlak creëren voor de maat van de machine.
Als je slim construeert, dan is elke machine eenvoudig om te bouwen.. maar.. 'k dacht zelf in eerste instantie aan zoiets als een "ouderwetsche" knee mill (zoals een Bridgeport Series 2, of een EMCO F3, maar dan met een horizontale Freesspil, in plaats van een verticale (veel van dit soort machines kun je als zodanig ombouwen
Vierde as in de tafe is zeker handig, dan kun je met een Tombstone erop inderdaad aan de ene kant verspanen, en aan de andere kant opspannen.. (alleen.. als je tafel heen en weer loopt.. dan ren je wel steeds achter je klemmen aan
Met een 3 assige HMC is het nogal moeilijk om uw werkstuk op te spannen zonder al te veel gekke toeren uit te halen. Zeker als je er een kastje rond bouwt. Waarschijnlijk is het daarom dat ik, in mijn 35 jarige carrière nog nooit een 3 assige HMC gezien heb. Wegens de zwaartekracht is het opspannen op een horizontale tafel ook gemakkelijker dan tegen een verticale. Je komt immers altijd 1 hand te kort.

Als je met een tombstone wil werken ben je bijna verplicht om een 4 assige machine te ontwerpen. Anders wordt het opspannen van de werkstukken toch wel een hele opgave.
Dan heb je toch niet goed gekeken.. er zijn heel wat Horizontale machines in gebruik.., in een bedrijf waar ik gewerkt heb staat er een met een tafel van 2200x 1800.. en het plaatsen van werkstukken.. ach.. daar hebben ze een bovenloop kraan voor..de Z as heeft 2 meter slag.. dus die rijden ze naar achteren...
de Tafel kan ook draaien.. wel fijn als je werk van twee of meer kanten wilt bewerken..
elke machineconstructie heeft zijn voor en nadelen.. en wat op de ene machine kan, kan vaak ook op een andere.. ik kan ook een Tombstone op mijn VMC zetten.. alleen ligt ie dan op zijn kant..
Spanen van aluminium blijven een probleem bij een portaal.
Nee.. Spanen van Aluminium blijven een probleem..PUNT!.. 'k heb de afgelopen tijd wat Alu bewerkt.. en zowel de Beagle als de Emco 5 liggen binnen de kortste keren vol tot aan het bed..
en.. als je een beetje vermogen hebt dan kun je ook stellen "Spanen blijven een probleem", er is een tijd geweest dat ik de Bridgeport-van-de-zaak dagelijks leeg moest scheppen.. dagelijks ja...tegen het eind van de middag begon de tafel alweer sporen te trekken door de spanenbak..
Kunststof geeft ook veel volumineuze spanen.
Simpel gesteld, als je een machine bouwt rekening houdend met het verspanen van grote hoeveelheden materiaal, dan moet je in het ontwerp rekening houden met de spaanafvoer.
Kijkend naar mijn Beagle, de machine heeft een vrij smalle footprint, en in het frame staat ie op 2 dwarsbalkjes , met links en rechts nu een chiptray, als ik die eruit haal heb ik een gapend gat waar ik een grote bak onder kan zetten, dan heb ik zo een kwart kuub ruimte.. dat scheelt.. als ik de bak in een lade zet.. dan is 't legen ook nog eens makkelijk.. moet em dan alleen niet te vol laten worden als ik veel staal verspaan.. anders is ie niet meer te tillen (zijsprongetje.. in de Gereedschapmakerij waar ik werkte kregen we een nieuwe draadvonkmachine, een Mitsubishi FA20P, met een "Chopper".. mooi ding.. in plaats van "Grote kluwen draad" in de afvalbak bij de Mitsubishi DWC 200 H, of een klos die je uit elkaar moest schroeven bij de Brother HS-100, werd de draad in kleine stukjes geknipt, en in de bak gedumpt..
na een paar weken draaien lag er slechts een klein laagje snippers in die bak.. nou.. die's nog lang niet vol dacht de operator van die machine.. laat em nog maar een gaan.. tot de bak ongeveer halfvol was...toen was ie niet meer te tillen..

we heben niet gelachen.. tenminste.. niet lang.. wel hard..
Als je ruimte onderin je machine hebt.. een Chip conveyor is niet heel moeilijk te maken denk ik.. je haalt op de sloop een paar oude spiraalveren, die las je aan elkaar, ruitenwissermotortje eraan.. dat moet de truuk wel doen.. of.. je neemt een paar fiets of brommerkettingen (gewoon te koop bij de fietsenmaker), en daar las je wat dwarsstukjes aan, en die laat je onderin de "trechter" haar rondjes draaien, aangedreven door voornoemde ruitenwissermotor.
Ja, zo vraag ik me ook wel eens af waarom die grote platen-portaalfrezen niet uitgevoerd worden als verticale paneelzaag, zeg maar. Lijkt me een stuk handiger dan plat.
Als je een machine specifiek voor platen hebt.. inderdaad.. dan scheelt het inderdaad flink in vloeroppervlak, spanen dwarrelen lekker naar benee.. dus een smalle "plantenbak" eronder.. leg er een ketting in, met aan het eind de slang van je stofzuiger.. en "Floep". leeg is de bak
Zodra je flink hoog wilt kunnen gaan met je Z-as.. wordt het een ander verhaal..
en bij een draaibank om de spindel verticaal te zetten.
Kun je d'r mooi een olievaatje oid onder zetten waar de spanen direct invallen, kleinere voetafdruk in het overvolle hok
een klein draaibankje "op zijn kant" zetten.. Hmm.. i like the sound of that.. je zet em met het bed tegen de muur, op de spindelneus een grote "slingerschijf"' omdat anders nog de spanen op de vaste kop blijven liggen.. plaatje plastiek moet de truuk wel doen.. monteer het hele ding in een Oliedrum, maak er een deurtje in , een tweede Oliedrum eronder voor de spanen.. 't enige is.. als je seriewerk aan het doen bent.. dan steekt het ruwmateriaal achter uit de vaste kop.. en dat hangt dan in de spanenbak te roeren, en als je wat af moet steken.. dan flikkert dat ook een klere eind naar benee in de spanenbak, wel iets om rekening mee te houden.. (een Parts-catcher) is wat lastiger op die manier.. maar ik vind de gedachtengang wel aardig
Anders zou je een "schuine trechter moeten maken, en de spanenbak ernaast..want voor mijn spantang moet ik toch bij de achterkant (onderkant) van de vaste kop kunnen, vanwege de trekpijp in de spindel
Dingen die je ook in overweging kan nemen.. als je dan toch een Tombstone wilt toepassen in je freesbank.. kijk eens naar een snelspansysteem, liefst iets wat pneumatisch of hydraulisch te bedienen is, zodat je je tombstones kan wisselen, al dan niet automagisch.. dan maak je echt meters..
als je toch de ruimte onder je tafel hebt.. iets met Pullstuds van ISO 20 houders, de "Petals" zijn zo los te koop, opname verzinnen, de petals op een Pullstud onder veerspanning, en een paar cilinders om ze los te drukken.. meer moet dat niet zijn..
't valt me tevens op dat de meeste zelfbouw machines ofwel Portaal-, dan wel C-frame machines zijn ( de OSFP, en vele anderen, en de machine van Michel Lubbers, mijn Beagle en de machine van Ebos, en de omgebouwde Optimums, Wabeco's en HBM's.. en de Emco's van Antoine)
'k heb eigenlijk nog maar 1 machine gezien die een andere bouwwijze had, 'k weet even niet meer van wie, maar dat was een soort Aluminium bedfrees
Voor een Verticale machine valt veel te zeggen.. en als je em slim ontwerpt, zou je em makkelijk om kunnen bouwen naar een verticale machine als het werk daarom vraagt..
de kleinere verticale machines zijn doorgaans ook ontworpen voor (Seriematig) kleine werkstukjes, de grote voor Groot enkelstuks werk.
Elk voordeel heb ze nadeel natuurlijk.. als er op die grote horizontale machine een hoog, maar dun onderdeel bewerkt moest worden, dan moest er eerst een hoeksteun op de tafel gezet worden.. met de bovenloopkraan.. (hoeksteun van 2 x 2 meter.. )
als je daar rekening mee houdt met een kleine machine, dan moet je tafel wel de ruimte daarvoor hebben..
[youtube]
https://youtu.be/OIhuU8osNAk[/youtube]
Bonus!.. filmpje van een Grob in actie..
als je zelf zoiets gaat bouwen.. gezien bij Grob.. als je je Z-as een flinke travel geeft.. kun je je gereedschap wisselen buiten de werkruimte, de bedieningsconsole monteer je ook gewoon aan de zijkant van de machine.. plek zat..