Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eerste project.

Bericht door Kapitein »

In de landbouw gebruiken we soms nog weleens een slang als motorkoppeling, werkt prima.

Ik heb zelf de versie met kunststof tussenringen, en heb deze al een aantal keer kapot gehad.
Volgende keer worden het gewoon metalen koppelingen.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb nieuwe koppelingen.
De koppeling voor de Z-as:

22883

Zoals je kunt zien moest ik een beetje vijlen om ruimte te maken voor de klemboutjes, de diameter van de koppeling is 40, de ruimte 42.
Ik heb gelijk maar M4 stel inbusboutjes gemonteerd om de as beter te borgen tegen verdraaien.Ik moest M4 tappen, deze zaten er niet in.

22884

Ik zal nu de X-as ook voorzien met dezelfde soort koppeling, iets kleiner. Je kunt hier zien dat ik de montagevlakken voor de X-stappenmotor aan beide zijden van het hout met aluminium plaat verstevigd heb, aangezien het hout indrukte bij het monteren.
Als iemand wil beginnen aan een houten CNC, niet doen. ;-)

22886

Hier zie je de aluminiumplaat waar een betonplex plaat op komt als bed:

22885

wordt vervolgd........ :P ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als iemand wil beginnen aan een houten CNC, niet doen. ;-)
van de Houten CNC machines is dit wel een van de best gebouwde, Het enige dat ik nog zou doen, is een paar "oren" aan de buitenkant van het portaal maken om 'm wat te verstijven..

Je hebt rijkelijk gebruik gemaakt van strippen Aluminium om de oppervlakte druk te verlagen, en dat is gewoon een nette oplossing.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mar 2021 16:15
Als iemand wil beginnen aan een houten CNC, niet doen. ;-)
van de Houten CNC machines is dit wel een van de best gebouwde, Het enige dat ik nog zou doen, is een paar "oren" aan de buitenkant van het portaal maken om 'm wat te verstijven..

Je hebt rijkelijk gebruik gemaakt van strippen Aluminium om de oppervlakte druk te verlagen, en dat is gewoon een nette oplossing.
dankje Arie, dat vind ik een groot compiment. ;-)

Ja, ik heb nog van die strip 15x50, dacht er al aan om die aan beide kanten te doen, als "oren", wil eerst kijken hoe het straks gaat zonder gaat.
Zal nog wel ff duren, krijg nu de electrische componenten druppelgewijs binnen. :P
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Zag laatst dat er een Duitse beweging is die multiplex portaalfrezen aanbied voor zo'n 25k. werkbereik van 1250x2500 oid. Lijkt mij een bron van frustratie op dat werkbereik.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 03 mar 2021 17:38 Zag laatst dat er een Duitse beweging is die multiplex portaalfrezen aanbied voor zo'n 25k.
Ja, ik krijg sowieso jeuk van Duitse bewegingen 🤪
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Het netto resultaat van een slecht gehumeurde Oostenrijkse snorremans met een wat eigenaardige opvatting over respect voor alles wat leeft.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 03 mar 2021 17:38 Zag laatst dat er een Duitse beweging is die multiplex portaalfrezen aanbied voor zo'n 25k. werkbereik van 1250x2500 oid. Lijkt mij een bron van frustratie op dat werkbereik.
dat lijkt mij ook. Je zult wel een super geconditioneerde ruimte moeten hebben daarvoor. :shock:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

kleine update:

twee proxy's gemonteerd voor Y-as. Een voor home-positie en een voor limit.
Het hoekprofieltje is door middel van een sleuf te verstellen, zodat ik echt de maximale slag kan benutten zonder de boel te slopen zodra deze tegen de motorsteun loopt. :shock:

Op de eerste foto kun je ook de afvalstukjes 15x50 strip naast elkaar zien liggen boven op het bed.
Ik wil 8 lengtes van 500 naast elkaar in lengte monteren, hiertussen ruimte voor M6 hamerkopbouten.

Ik had schroefdraad in de plaat getapt om de betonplex plaat erop te monteren, wat eerst mijn plan was. Hierin toch maar helicoils geplaatst aangezien de plaat van kauwgom kwaliteit is. :lol:

22951

22952

22953
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb de electronica ff op een plankje geschroefd om te proberen. ;-)

Het homen werkt perfect, evenals de limit switches. Nu ik meer van mach3 snap zie ik ook dat ik die limit switches niet nodig had, met soft limits kan ik alles perfekt af bakenen.
Met G0 kan ik alles perfect naar de ingetoetste coordinaten bewegen, je ziet het ook op het display verplaatsen.
Echter bij G1 zie je alleen de as op het display verplaatsen, de stappenmotor doet niks. :shock:

22981
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Heb je bij het G1 commando ook een feedrate erbij gezet? Volgens mij is dit nodig bij G1 om daadwerkelijk te kunnen bewegen. Voorbeeld:

G1 X500 F1000

Hierbij is F de feedrate in mm/min
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb nu mijn oude laptopje erop zitten, waar ik de eerste keer mach3 op had geinstalleerd, nu werkt G1 wel!

zal alles even nalopen wat ik ingesteld heb. En anders mach3 opnieuw installeren. :oops:
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Papaatje schreef: 11 mar 2021 12:03 ik heb nu mijn oude laptopje erop zitten, waar ik de eerste keer mach3 op had geinstalleerd, nu werkt G1 wel!

zal alles even nalopen wat ik ingesteld heb. En anders mach3 opnieuw installeren. :oops:
Als alle setting van Mach3 op je oude laptop goed zijn, pluk dan de xml file met die settings daarvandaan en stop die in je nieuwe. Dan zou het opnieuw installeren geen groot probleem moeten zijn.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Goudgele schreef: 11 mar 2021 11:52 Heb je bij het G1 commando ook een feedrate erbij gezet? Volgens mij is dit nodig bij G1 om daadwerkelijk te kunnen bewegen. Voorbeeld:

G1 X500 F1000

Hierbij is F de feedrate in mm/min
yep! werkt perfect! dankjewel. :P
raar dat het op de laptop wel ging, maar nu kan ik weer verder goochelen.

en dan te bedenken dat ik 30 jaar geleden CNC programmeur/frezer ben geweest. :oops:
Plaats reactie