Mijn eerste CNC-project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Inmiddels de tang ontvangen en een set met connectors. Maar tjonge tjonge wat een gepiel.
Eerst maar eens flink oefenen voordat ik de Nema's ga voorzien van connectors.

De stroomvoorziening is ook binnen evenals de nieuwe Arduino met CNC-shield en drivers.

De spindel is ook besteld, maar komt pas rond de Kerst.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door hfjbuis »

PieterH1954 schreef: 23 nov 2021 19:15 Inmiddels de tang ontvangen en een set met connectors. Maar tjonge tjonge wat een gepiel.
  • De connector in de tang plaatsen
  • De tang op de éérste klik dicht knijpen zodat de connector net in de tang klemt
  • De tang met de connector naar boven op de tafel leggen
  • De draad strippen, niet te lang strippen. De draad moet na het krimpen niet uit het gekrompen deel steken
  • De draad plaatsen m.b.v. een loupe om te zien hoever de isolatie in de connector zit zodat je de draad er niet te ver induwt
  • Krimpen
Een paar keer oefenen en goed kijken of het eerste deel van de connector op de isolatie krimpt en het 2e deel op de aders. Na wat oefenen krimp je in een paar tellen een connector.
Soms is het nodig om voor het plaatsen van de connector de krimp uiteinden een beetje naar elkaar toe te buigen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Het is inderdaad even oefenen en daarna gaat het goed.
Bedankt voor de tips.
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door PieterH1954 »

Eindelijk een update.

De afgelopen 2 weken heb ik de boel weer opgepakt na een heleboel kommer en kwel en ziekte en zeer.
Eerst moest de z-as nog gemaakt worden. Meten, passen, zagen, passen, meten, meten, passen, boren, passen, meten, etc. Toen miste ik nog een motorsteun voor de Nema17. Via 123-D binnen een dag geregeld. Gisteren alles gemonteerd en alles lijkt te passen.
Vanochtend een oude HP ProBook met W7 eraan gehangen waarop ik Estlcam had geïnstalleerd. Hier en daar instellen en opslaan en warempel de steppermotoren draaien. Twee stuks gaan de verkeerde kant op, maar dat is door de stekkers om te draaien snel verholpen. De kabels van eentje zijn te kort en moeten dus nog verlengd en verlegd worden.

Nu komende de volgende uitdagingen. Kijken hoe Estlcam verder in elkaar zit en hoe het verder werkt met tekeningen, freesjes, instellingen, dxf, etc. Iemand nog ideeën, lees/kijkvoer, tips en/of trucs?

Waar halen jullie je (betaalbare) freesjes vandaan? NL, D of Chinees? Ik denk dat het voornamelijk wel bij hout zal blijven.

Elk advies of hulp wordt gewaardeerd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste CNC-project

Bericht door hfjbuis »

PieterH1954 schreef: 20 mar 2024 22:09 Iemand nog ideeën, lees/kijkvoer, tips en/of trucs?
Youtube staat vol met video's over verspanen. Niet allemaal even goed maar uiteindelijk wel leerzaam. Voor de rest vooral proberen of het in jou situatie ook werkt. Spelen met de instellingen totdat je weet wat gaat en wat niet gaat.
PieterH1954 schreef: 20 mar 2024 22:09 Waar halen jullie je (betaalbare) freesjes vandaan? NL, D of Chinees? Ik denk dat het voornamelijk wel bij hout zal blijven.
Om te proberen zou ik de goedkoopste ali freesjes kopen. Als je die verrekt en dat gaat/moet gebeuren, doet het niet zo'n pijn. T.z.t. zul je wat beter spul gaan waarderen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie