Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door FSSF »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 dec 2021 12:44
Jeroen@home schreef: 05 dec 2021 12:16
tuonov4 schreef: 04 dec 2021 18:51 dan ben ik benieuwd naar het resultaat van de klokken als je de spil 90 graden verdraaid.
Daar was het minder goed; 0,002 inch over 5 inch is voor mij goed genoeg.
Ja, als je in inches werkt is het al snel goed genoeg. :lol:
Maar de meeste hier krijgen nachtmerries wanneer hun spil 0.05 mm scheef staat over 125mm

Hoe lees je dat trouwens af? Was de ene klok -0.001 en de andere +0.001 en zitten de klokken hart op hart 5"?
Dat zal allemaal wel meevallen. Sterker nog, ik denk dat de meeste zelfbouw machientjes van dit forum een nog veel grotere afwijking hebben.
Of het bed wordt gevlakt en alle problemen zijn de wereld uit, of het is geen probleem omdat de gefreesde producten als nog een factor x nauwkeuriger zijn dan met de decoupeerzaag gezaagd. :lol:
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door tuonov4 »

kan iemand mij uitleggen wat het bed opnieuw vlakken te maken heeft met een scheefstand van een spindel? Er verandert toch niets aan de as Groet:Fred
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kjelt »

tuonov4 schreef: 06 dec 2021 10:36 kan iemand mij uitleggen wat het bed opnieuw vlakken te maken heeft met een scheefstand van een spindel? Er verandert toch niets aan de as Groet:Fred
Zoals ik het begrijp maar corrigeer me als ik fout zit.
Zie plaatje hieronder waar ik het gruwelijk overdrijf :lol:
Eerste situatie is waar je de spindel loodrecht uitlijnt op de reeds gevlakte freesbed of spoilboard.
En in de tweede situatie staat de spindel dus niet loodrecht maar door het spoilboard of freesbed nu helemaal langs te frezen wordt de hoek tov de spindelas en het spoilboard weer loodrecht.


Ik begrijp het verkeerd, reactie verwijderd :lol:
Laatst gewijzigd door Kjelt op 06 dec 2021 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 06 dec 2021 11:52
tuonov4 schreef: 06 dec 2021 10:36 kan iemand mij uitleggen wat het bed opnieuw vlakken te maken heeft met een scheefstand van een spindel? Er verandert toch niets aan de as Groet:Fred
Zoals ik het begrijp maar corrigeer me als ik fout zit.
Zie plaatje hieronder waar ik het gruwelijk overdrijf :lol:
Eerste situatie is waar je de spindel loodrecht uitlijnt op de reeds gevlakte freesbed of spoilboard.
En in de tweede situatie staat de spindel dus niet loodrecht maar door het spoilboard of freesbed nu helemaal langs te frezen wordt de hoek tov de spindelas en het spoilboard weer loodrecht.

24064
Nee Kjelt, jij snapt het dus echt niet. Elke frees baan zal echt haaks op de spindelas zijn, maar elke volgende baan zal een trapje hebben t.o.v. de vorige. Hoe groter de frees, hoe groter het trapje. Daarom wordt ook vaak geadviseerd om dat vlakfrezen met een kleine frees te doen, dan is dat trapje minimaal. Maar het beste is toch om de spindel gewoon goed haaks op het referentiepunt te stellen en daar ook de rest van de machine naar te refereren op de een op andere manier. Daarom is een hele machine uitlijnen ook zo'n kloteklus, als je verkeerd begint blijf je rondjes draaien en komt het niet goed.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 06 dec 2021 12:05 Nee Kjelt, jij snapt het dus echt niet. Elke frees baan zal echt haaks op de spindelas zijn, maar elke volgende baan zal een trapje hebben t.o.v. de vorige.
Je hebt gelijk mijn tekening gaat alleen op voor de situatie als de as waarover de spindel tov het freesbed beweegt niet parallel aan het freesbed loopt. Dan corrigeer je niet de schuinstand van de spindel zelf.
Die valt dan eigenlijk ook niet te corrigeren en begrijp ik de vraag van tuonov4 ook beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 06 dec 2021 12:05 Maar het beste is toch om de spindel gewoon goed haaks op het referentiepunt te stellen en daar ook de rest van de machine naar te refereren op de een op andere manier. Daarom is een hele machine uitlijnen ook zo'n kloteklus, als je verkeerd begint blijf je rondjes draaien en komt het niet goed.
Om dat te doen, moet je eerst een referentie hebben..

Heb je een portaal machine, dan zal het in de meeste gevallen voldoende zijn om eerst het bed te vlakken, zoals ik al schreef met een klein freesje, zodat het gefreesde oppervlak een plat vlak zo goed mogelijk benaderd
en dan doe je een omslagmeting..zodat je de Centerlijn van de Freesspindel in elk geval haaks op het referentievlak hebt staan.

Helaas weet je dan niet of de geleiding(Z-as) van de spindel wel haaks staat, je kunt met een perfect haakse spindel, en scheve geleidingen nog steeds prima platte vlakken frezen, maar geen gaten boren.. niet te diep in elk geval..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haken en ogen bij eindelijk serieuze start zelfbouw

Bericht door serum »

En als je dan niet weet of je lineaire geleiders op de X of de Y krom zijn je hem op de ene plek op 0 stellen, terwijl je op de andere plek bij dezelfde meting 0,2 verschil meet.

Bij een portaal pak je 1 lineaire geleider (bij voorkeur de langste) als referentie. Die klok je in 2x uit onder 2 hoeken, dan de overliggende geleider parallel stellen en onder de andere hoek meten (de ene is al vast vanaf de referentieas), dan de boel haaks stellen tav je referentieas, dan van de betreffende as de geleider in 2 hoeken uitklokken, dan weer de aanliggende en vervolgens kom je pas aan de Z as afstellen toe. Daarnaast zegt zo'n meting op het bed nog niets over hoe haaks de Z as tav de x/y beweegt. (ook niet als je je bed gevlakt hebt).

Je spindel kan wel perfect haaks staan tav het bed, terwijl de aanloophoek tussen x/y en je Z as bv onder 45 graden staat
Plaats reactie