Zelfbouw MDF CNC tafel machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tristan

Zelfbouw MDF CNC tafel machine

Bericht door Tristan »

Het idee was om een lasersnij tafel te gaan maken met een low-powered laser, maar het is uitgegroeid tot een redelijk PCB snijder.

Ik begon ongeveer 2 maanden geleden met het bouwen van een router, maar dat is door tegenslagen, en onvoorziene problemen omgezet naar een tafel. Hij is niet al te mooi om te zien, maar dat was de bedoeling ook niet. Hij is bijna geheel opgetrokken uit MDF, met onderdelen van plastic en aluminium. De geleiders voor X-as en Y-as zijn van 8mm zilverstaal, die van de Z-as zijn 10mm zilverstaal. De geleiders zijn sinterbrons bussen, niet geheel bedoeld voor linieare taken, maar ze werken perfect. De 8mm assen zijn de grootste beperking voor deze machine, gezien ze veel meer verbuigen dan ik had verwacht. Geen probleem voor lichte taken als PCBs routen en MDF frezen, maar bij aluminium moeten de feedrates wel flink naar beneden, anders gaat de boel verbuigen. Het werkoppervlak is ongeveer 16x20cm, ruim genoeg voor printplaatjes, en kleine robot onderdelen. De machine zelf is klein genoeg om gewoon in de woonkamer neer te zetten (hoewel hij misschien niet stil genoeg is daarvoor :oops:)

Afbeelding

De stepper controllers zijn de L297/L298 bordjes van pminmo.com, in combinatie met twee standaard NEMA23 steppers voor de X en Y assen, en eentje uit een LaserjetIII voor de Z-as. Ze staan allemaal vrij losjes ingesteld op 1A, hoewel de steppers in principe op 1.4A kunnen draaien. Het draad is standaard 8M draad, om de kosten een beetje te drukken. De moeren onder de tafel zijn gemaakt van snijplank plastic (geinspireerd door het hackaday team), en zijn niet volledig getapt, maar met het tweede tapje uit een driedelige tapset. Je krijgt zo wel vrij veel weerstand, maar ik heb ook gelijk 0,0 backlash. Gezien backlash voor mij een groter probleem is dan kracht, is dit een goede afweging, en vrij goedkoop.

Afbeelding

Bij de spindel heb ik helaas wegens budget redenen een goedkope dremel moeten gebruiken, welke een vrij grote runout heeft. Bij PCBs routen is het effect nog een klein beetje te beperken door de cutter er zo diep mogelijk in te stoppen, maar freesjes kunnen wel een halve mm tot een mm uit lijn dansen.

Totaal heeft de CNC me ongeveer 200, 250 euro gekost, inclusief de aanschaf van een nieuw tapsetje en een aantal boortjes en dergelijken. Ik heb vooral mazzel gehad met de motoren, die ik vrij goedkoop kon krijgen. Het is mijn eerste project op een dergelijke schaal (ben eigenlijk informaticus/elektronicus), en vind het redelijk gelukt. Op het moment zijn er nog een paar kleine dingen om te repareren, zoals een licht verbogen draadeind op de X-as (Is te zien als miniscule sinus op graveringen)

Afbeelding

Complete flickr set
Plaats reactie