Granieten portaal, mechanica bijna af

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Heren,

Uit een oude interferometer heb ik een granieten tafel met daarop een portaal gehaald.

De afmetingen zijn:

Basis: 570 x 490 mm
Poten portaal: 60 x 50 mm
Hoogte portaal aan de onderzijde: 300 mm
Bovenbalk portaal: 60 x 70 mm

10086

Op de tafel zat ook een XY-stage opgebouwd uit twee luchtgelagerde sledes met een slag van 150 x 150 mm en twee servo motoren. Rond de bovenbalk van het portaal zat een aluminium constructie die handmatig heen en weer kan schuiven over de balk en vast gezet kan worden met een klemsysteem. Aan deze constructie zat een kogelgelagerde Z-as met een stappenmotor en een spindel met een spoed van 0.5 mm.

In de tafel zitten al een aantal bussen met daarin M4 en M6 draad. Deze bussen wil ik graag gebruiken om verder op te bouwen, want boren in het graniet zie ik niet zitten. Daarom zal het portaal ook moeten blijven staan i.e. komt niet verder naar voren, want de bouten daarvoor zitten door de 70 mm dikke tafel.

Van deze granieten basis wil ik graag een CNC frees maken, want mijn naar CNC omgebouwde Proxxon KT150 (DamenCNC ombouwpakket) heeft een te beperkte slag en stijfheid.

Nu twijfel ik alleen welk constructie ik zal kiezen:

1) Nieuwe XY tafel van Drylin op de grondplaat en een Z-as aan het portaal. Al dan niet handmatig verplaatsbaar met het systeem wat er al op zat voor een groter Y-bereik. Dit schuift namelijk heel goed over het graniet en is zeer goed te borgen zonder enige speling.

2) Y-as van Drylin op de tafel (onder het portaal door), een X-as van Drylin voorkant tegen het portaal met daarop dan een kogelgelagerde of Drylin Z-as.

Voor de verplaatsing wil ik trapezium spindels en de stappenmotoren van de KT150 gebruiken.

Wat zou jullie voorkeur hebben?

Alvast bedankt voor de input,

Xander
Laatst gewijzigd door xander janssen op 25 dec 2019 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Omdat mijn uitleg over de Z-as die er nu op zit misschien niet helemaal duidelijk is, even een plaatje.

Zowel aan de onderzijde als aan de achterzijde is er een ronde kamer gemaakt in de aluminium plaat waarin twee aluminium schijven van ~30 mm diameter en 10 mm dik ligggen. Deze worden vervolgens met een boutje van buitenaf tegen de ligger van het portaal gedrukt, waardoor de Z-as heel stevig vast komt te zitten.

N.B. het meetapparaat waar dit alles uit komt kon meten met een nauwkeurigheid van 0.5 micrometer in XY en 6 nanometer in Z. Dus ik ga er vanuit dat e.e.a. wel stabiel genoeg is voor wat ik van mijn toekomstige frees eis.

10088



Xander
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Granieten basis.. en dan Pruts Drylin?.. Paarlen voor de zwijnen enzo..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Floppy »

Bij meten komen nauwelijks krachten vrij, bij frezen is dat toch behoorlijk anders. Dus om zo maar te zeggen dat alles stabiel genoeg is voor je frees is een beetje voorbarig.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Heren,

Ik ben pas 2 dagen in het bezit van het portaal, dus e.e.a. is nog niet 100% doordacht/helder. Vandaar dat ik ook graag op jullie ervaring en (positieve) feedback wil bouwen.

@ Arie, Nu zit er een luchtgelagerde slede op met stijfheden in alle richtingen vergelijkbaar met die van kogelbanen en karretjes, maar deze stage gaat voorlopig de kast in. Ervaringen vanuit de praktijk bij ons op de zaak leren mij namelijk dat dit nog een stapje te ver is voor mij, heb namelijk geen schone perslucht voorziening. Daarnaast is het schoon houden (spanen, stof, koelmiddel) van de geleidingen een behoorlijke uitdaging, zeker omdat deeltjes van enkele micrometers de zaak al kunnen verzieken.

Het Drylin systeem had ik zien staan op de site bij DamenCNC en omdat ik gebonden ben aan de gaten die al in de tafel zitten zou ik hier qua maatvoering een heel eind komen, zeker met de "dubbele rails". Hiwin achtige kan in principe ook, maar dat had ik nog niet ingetekend. Blijkbaar is het Drylin systeem dus niet zo goed als de fabrikant en gebruikers beweren, dus ik ga zeker ook naar andere systemen kijken.

Probleem met de gaten zou ik kunnen oplossen met een tussenplaat tussen het graniet en de sledes, maar ik heb in tegenstelling tot jou helaas (nog) geen toegang tot een vakman die zo'n plaat kan slijpen. Een niet geslepen plaat is uitgesloten want dan ben ik de mooie basis als uitgang alweer kwijt.

@ Floppy

Je hebt volkomen gelijk, zeker in dit geval want de meetopstelling mat contactloos. Ik heb het portaal al doorgemeten met een statief op het bed en een micrometerklokje onder tegen het portaal. Zelf met behoorlijk hard drukken (bijna volle gewicht) zie ik geen meetbare doorbuiging. Idem voor torderen en kantelen van het portaal. Vraag is wel wat e.e.a. gaat doen bij trillingen, maar dat kan ik nu nog niet testen.

Qua assen gaat mijn idee nu richting een XY-stage op het bed en een Z-stage aan het protaal. De machines bij ons op de zaak waarmee op micrometers nauwkeurig producten tot 1 m lang gefreesd worden hebben namelijk precies zo'n geometrie. Ook met volledige granieten portalen, maar wel met oliegelagerde sledes en luchtgelagerde freesspillen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Danny »

xander janssen schreef:Probleem met de gaten zou ik kunnen oplossen met een tussenplaat tussen het graniet en de sledes, maar ik heb in tegenstelling tot jou helaas (nog) geen toegang tot een vakman die zo'n plaat kan slijpen. Een niet geslepen plaat is uitgesloten want dan ben ik de mooie basis als uitgang alweer kwijt.
Je kan geslepen platen kopen. Die zijn er in alle maten en gewichten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou ook eens kunnen kijken of je met zo'n diamant(buis) boor toch niet gewoon een gat kunt boren.
Als je wel zelf gaten er in kunt maken, zou dat in ieder geval tot resultaat kunnen hebben dat je wat meer vrijheid hebt in ontwerpen.

( Je kunt die boortjes gewoon in de bouwmarkt kopen, dan met de accutol en een klein beetje vochtig houden.
Die steenbewerkers doen het toch ook, en het hoeft niet supersnel. )

http://www.tegelgereedschapshop.nl/rubi ... -2160.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Hugo,

Bedankt voor de tip. Dit geeft inderdaad veel meer vrijheid.

Xander
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb net even geprobeerd, maar nu zit er een gat onderin m'n meettafel, dus zo hard is het nu ook weer niet. :lol:
Wel even uitzoeken met wat voor epoxy je de draadbussen dan in moet gieten.
( ik zou metaal-epoxy nemen )


Zo'n granieten plaat, is wel iets waar je gelijk wat mee wilt als je het tegenkomt. ;-) succes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door DaBit »

Graniet is heel makkelijk te bewerken met diamantgereedschap. Veel makkelijker dan bijvoorbeeld staal.

De dimensies van het portaal lijken me wat ielig voor een CNC-frees, maar of het stijf genoeg is hangt er natuurlijk uiteindelijk ook vanaf wat je er nu precies wil gaan doen.

Kwa geleiding: ik zou doen wat nodig is om die luchtgelagerde slede en servos te kunnen gebruiken. Da's alleen al voor de heb gewoon gaaf toch? :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

@ Hugo, bedankt voor de test :lol: Laat ik alle randvoorwaarden mbt gaten vervallen en dan is het terug naar de tekentafel/inventor.

@ DaBit, Idee is om een frees te bouwen om mijn Proxxon KT150 CNC uiteindelijk te vervangen.

https://www.damencnc.com/images/product ... 20site.jpg

Qua materiaal wil ik messing, aluminium en kunststof verwerken. Staal en titaan zoals Arie dat doet met zijn Beagle (zeer mooie machine trouwens) hoeft mijn machine niet aan te kunnen. Vooral licht en nauwkeurig freeswerk met freesjes typisch < 3 mm.

Ben nu uit aan het zoeken wat ik nodig heb om de oorspronkelijke slede aan de praat te krijgen, maar specs van deze oude machine zijn niet meer te vinden.

- Druk van perslucht: waarschijnlijk rond 6 bar
- Debiet perslucht: geen idee, maar dat zal wel uit de test volgen
- Qualiteit perslucht: 10 nm filter
- Aansturing van servo's: geen idee van spanning en type encoder. Interface (zelfde afmetingen van flens) tussen sledes en servo's laten wel toe om 1 op 1 stappenmotoren erop te zetten mocht ik de servo's niet aan de praat krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door DaBit »

Het debiet zal wel reuze meevallen schat ik, en perslucht in het werkhok is zowiezo erg prettig. Wat de luchtbehandeling kost weet ik niet, maar aangezien jouw baas daar ook mee te maken heeft is er vast wel wat te vinden.

Ik zou ook eerder moeite doen om de servoaandrijving zoals-ie is te handhaven (mits die voldoet voor freeswerk) dan om er stappenmotoren op te zetten. Daar gaat het niet beter van worden vrees ik
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja Dabit, dit ding heeft (voor jou) wel een erg hoog : daar wil ik mee hobbyen gehalte gok ik. :mrgreen: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door DaBit »

Ik heb al een mooie kunststenen brug :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie