Granieten portaal, mechanica bijna af

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Danny »

DaBit schreef:perslucht in het werkhok is zowiezo erg prettig.
De compressor met bijhorend lawaai is echter een andere zaak. ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door andrefc101 »

Danny schreef:De compressor met bijhorend lawaai is echter een andere zaak. ;-)
Er zijn ook zogenoemde silence compressoren in de handel, de naam zegt het al…...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Sven »

Ik heb er zoeen, die hoor ik niet aanslaan als ik mijn gehoorbeschermers op heb...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door tuurbo »

En ik ben ca. 90% doof...en ik heb er eentje die je helemaal niet hoort!
Een of ander knutselaartje heeft er een gemaakt van koelkastonderdelen.
(nee,weet niet hoe het werkt,heb hem niet gemaakt)maar serieus er zijn
er die echt helemaal stil zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door DaBit »

Danny schreef: De compressor met bijhorend lawaai is echter een andere zaak. ;-)
Die van mij is een klein rustiglopend 2-cylindertje, dat maakt niet overdreven veel geluid. En met z'n 25 liter tankje is-ie ook niet al te groot. Eigenlijk zijn het alleen die bouwmarkt-dingen die overdreven veel herrie maken. Maar ook daar kun je best een hokje met wat demping rondomheen bouwen als je zou willen.

Ik zou de perslucht toch niet graag meer willen missen. Blaaspistooltje is handig, het doet de spanenverwijdering/koeling-truuk op de frees prima en luchtgereedschap is een stuk goedkoper en lichter dan elektrisch gereedschap. Mijn luchttolletje kocht ik voor 7,50 bij de Cranenbroek bijvoorbeeld.

Koelkastcompressoren doen de truuk niet lekker. Die dingen hebben amper slagvolume, de meeste types hebben een RSIR motor met zodanig laag startkoppel dat ze niet aan de gang komen met wat tegendruk, en de PAG/POE olie in een enigzins modern type kan absoluut niet tegen vocht, verzuurt, en sloopt vervolgens de windingisolatie.
Een oude R22 compressor van een vriescel is dan nog je beste gok.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Tijdens een discussie met een kennis bleek dat hij nog een aantal overtollige kogelomloopgeleiders had liggen die ik voor een symbolisch bedrag mocht over nemen.

Dus ik ben nu de nieuwe eigenaar van twee THK SR15W rails en twee NSK LY 15 rails met in totaal 8 bijbehorende karretjes. Zojuist alles schoon gemaakt want het vet was hard geworden, ingevet en nu loopt alles als de spreekwoordelijke trein.

Idee is om de zwaardere THK als onderste as (X-as) te gebruiken, daar dan een geslepen staalplaat op, daarop dan de NSK geleidingen als Y-as en daar weer een T-sleuf plaat op.

Moet ik alleen nog op zoek naar een geleiding voor de Z-as, maar daar heb ik al iets voor op het oog: Volgens de verkoper zou een THK RSR 15 WVM4H03 voldoende moeten zijn: Dit is een brede geleiding met een rails van 42 mm breed en daarop een wagen met een lengte van70 mm.

Zojuist ook nog een adres http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... aab8e20861 gevonden voor de T-gleuf plaat die er bovenop komt, nu alleen nog keuze voor staal of aluminium maken. Staal is natuurlijk stijver en degelijker, maar ook zwaarder (10 kg voor 200 x 300 mm) waardoor de versnelling van de machine minder wordt.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Helaas nog niet aan het staalwerk tussen de geleidingen kunnen beginnen wegens foutje bij de leverancier.

Vandaag toch al eens gekeken hoe alles in het echt er ongeveer uit gaat zien. De geleidingen van de Y-as moeten nog ingekort worden, maar dat is iets voor het laatste moment zodra ik 100% zeken ben van de afmetingen. Erbij zagen is mij namelijk nog nooit gelukt :mrgreen:. De assen zijn om een idee te krijgen van de positie van de spindels.

10119

Idee is om elke spindel aan het uiteinde te lageren in een set van 3 lagers, 2x taatslager voor axiale krachten met daar tussen 1x radiaal kogellager om radiale krachten op te vangen. Aan de zijde van de stappenmotor blijven de spindels vrij en komen via aan flexibele koppeling vast aan de stappenmotor.

Aan het portaal komt een uitbouw (aluminium of graniet) waar dan de z-as aan komt te hangen. Idee hiervoor is om de wagentjes vast te maken aan het portaal en de rails aan het bewegende gedeelte om zo min mogelijk hoogte te verliezen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

xander janssen schreef:Idee is om elke spindel aan het uiteinde te lageren in een set van 3 lagers, 2x taatslager voor axiale krachten met daar tussen 1x radiaal kogellager om radiale krachten op te vangen.
Heb je 2 hoekkontaktlagers overwogen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Kijk, dat zijn nog eens tips waar je als beginner verder mee komt. Merci.

Er bestaan ook "dubbele rij" uitvoeringen die axiale krachten in twee richtingen kunnen opvangen. Is een zo'n lager ook voldoende, of hebben deze niet voldoende voorspanning en daarmee teveel speling? Gezien de bouw van zo'n "dubbele rij" uitvoering kun je die m.i. namelijk niet nastellen.

Update: ik zie bij wat zoeken dat dubbele rij lagers typisch een "axial clearance" = speling hebben van 6 um t/m 20 um voor lager diameters waar we het hier over hebben. Op zich dus niet slecht, zeker niet als ik zelf in een lagersteun aan twee zijdes kamers moet gaan uit draaien die zuiver lopend zijn. Als de twee aanleg vlakken van de lagers niet plan-parallel worden verlies je ook alweer een hoop nauwkeurigheid.

Bij de Z-as staat het volle gewicht van het bewegende deel van de slede + gewicht van de freesmotor op het lager. Is een hoekcontact dan nog steeds de juiste keuze? Of daar toch maar voor een echt taatslager kiezen?

Xander
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Swake »

Die brug.... is misschien wel heel erg stevig, ziet er toch maar priel uit. Het kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn.

En als je die brug nu eens _op_ de X-as zet (of Y-as t'is maar hoe je het ziet). Dus van de basis afhalen dat ding. Paar extra platen voor en achter erop maken het echt stijf.
When it fits stop using the hammer.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Hoop niet dat ik nu voor eigenwijs wordt aangezien, maar de brug zelf laten bewegen zie ik niet zitten. Dan moet er ruim 15 kg topzwaar graniet heen en weer gaan bewegen op een viertal wagentjes. De beweging op zich zal nog niet zo'n probleem zijn, maar bij afremmen/versnellen ontstaan er enorme krachten en door de topzware brug enorme kantelmomenten op de wagentjes. Ik twijfel of dat ooit zo stabiel gemaakt kan worden (binnen redelijk budget natuurlijk) als de huidige situatie waar de brug met 4 M10 bouten vastgetrokken staat op de basis. N.B. de onderzijdes van de brug zijn gepolijst en deze staat dus echt "aan" als hij op de gepolijste basis staat i.e. zelfs zonder bouten staat hij niet wankel.

Maar misschien heb ik het hier mis en dan hoor ik het graag, liefst zelfs met een berekening/simulatie/meting als onderbouwing :mrgreen:

Data die ik heb over de stabiliteit van de huidige situatie:

Ik heb een micrometerklokje (0.001 / div) met het statief op de tafel vast gebout en de taster in het midden vooraan tegen de brug gezet. Vervolgens behoorlijk hard tegen de brug geduwd en dan zie ik geen uitslag op het klokje --> staat zeker binnen 2 um stabiel. Als ik nog harder duw dan begint de hele zaak (60 kg graniet) gewoon over de vloer te schuiven en nog steeds geen uitslag.

Omdat de freesmotor er nog een stuk voor komt te hangen ontstaat er wel een kantelmoment. Effect daarvan heb ik gestest door een balk haaks op de bovenkant van het portaal te bevestigen en daar de freesmotor provisorisch aan te bevestigen met een haak. Bij vervolgens herhaaldelijk het gewicht van de freesmotor eraan te hangen en er weer af nemen zie ik nog steeds geen uitslag op de micrometer klok. --> Portaal komt niet naar voren gekanteld door gewicht van frees.

Het effect van trillingen die ontstaan bij het frezen en eventuele resonaties bij die frequenties kan ik nu nog niet inschatten/meten dus dat is wel nog afwachten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk jammer dat je de X-beweging ( of Y ) niet op die portaal kunt uitvoeren.
Dan heb je onder het portaal door je tafel ( voor-achter Y-as) lekker simpel.
Die portaal lijkt me nogal hoog. Misschien een alu-plaat daar op schroeven, daarop de X-as gelijders, met Z-as construktie er tegenaan. Eventueel kun je de motor voor de Z-as achter de portaal monteren, en met een tandriem naar de KO, dan heb je nog wat tegen gewicht.

Die portaal lijkt nogal aan de achterkant te staan, verlies je daardoor niet onnodig veel ruimte. En is die portaal eventueel meer naar het midden te verplaatsen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Hugo,

De x-beweging op het portaal zelf zetten zie ik wel als een optie. Ik ga eens kijken wat daarvoor nodig is.

Ook het naar voren verplaatsen van het portaal is een optie want daar verlies ik inderdaad veel werkbereik.

Nadeel is dat ik dan een aantal diameter 10 mm gaten moet boren zeer dicht bij de rand van de tafel. De potgaten voor de inserts om de X-as op tafel te zetten gaat thuis wel lukken, maar deze gaten is een ander verhaal. Er zit namelijk een 2 cm diepe kamer in de onderkant van de steen waar vroeger de printplaat zat. De gaten waarmee het portaal vast staat zitten net op de overgang van deze kamer en moeten dus als potgat uitgevoerd worden om de kop van de bout vlak te laten aanliggen en de kracht te verdelen.

Graniet-handel hier in de buurt die ook gaten kan boren, geeft aan dat deze gaten in het origineel zeer waarschijnlijk eerst geboord zijn en daarna de steen op maat gemaakt en de kamer erin gemaakt. Zo dicht bij de rand boren zien ze namelijk niet zitten, of toch niet om de garantie te geven dat de steen heel blijft. Als ie breekt, dan is mijn hele project afgelopen. Tenzij ik natuurlijk een nieuwe steen laat maken, maar de kosten daarvan zijn aanzienlijk.

Oplossing zou kunnen zijn om een plaat onder elke poot van het portaal te schroeven en deze plaat met inserts op het bed vast te zetten. Dit is echter een hoop geboor (ook weer op de rand) en met de tussenplaat weet ik niet of in net teveel weg geef in stabiliteit.

N.B. een stabiele machine met een werkbereik van ~20 x 20 cm is voor mijn werk ruim voldoende, en dan geef ik de voorkeur aan stabiliteit boven werkbereik. Dat laatste gaat op een dag namelijk toch altijd een keer te klein zijn, zelfs in de echte wereld/industrie ;-)

Xander
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Zojuist nog wat in zitten ontwerpen en dit is de stand van zaken nu. Z-as mechanisme, lagers steunen voor X en Y assen, schuivende spanenafdichtingen enz moeten er nog in.

De geleidingen van de x-as lijken heel ver uit elkaar te staan in dit perspectief, maar staan volgens Besselse punten i.e. 0.55 x L uit elkaar, om minimale doorbuiging van de daarop steunende Y-as te krijgen.

Tussen de X-as en Y-as ligt nu een 10 mm dikke plaat van 200 x 300 mm en de T-gleuf plaat aan de bovenzijde is 250 x 300 mm (profiel wat verkrijgbaar is bij Damen CNC)

10127

Graag jullie reacties.

@Hugo, zou een dubbel rij hoekcontactlager voldoende zijn of moeten er twee enkele rij hoekcontactlagers in (zie paar posts terug)?
Plaats reactie