Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Hessel Oosten »

.
Op aanraden van Rob65, gebruik ik momenteel voor het frezen van aluminium geen olie meer maar:

Bioethanol.. van de Action.

Inderdaad, inderdaad, het "klinkt" misschien wat droger, maar er zijn toch ook wel grote voordelen:

1. Spul kost heel weinig ('k geloof iets van 1.67 euro voor een hele liter).
2. Geen stank meer zoals wel het geval bij zusje.. spiritus.
3. Het verdampt zo lekker snel dat je binnen 5 minuten alle spanen al gortdroog en niet plakkend kunt opzuigen.
4. De onderplaat verwordt niet snel tot een weke olie-verzadigde bobbelzooi.

Hessel
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Swake »

Jazeker een goede oplossing.
Bij het manueel boren en zo gebruikte ik lampenolie met een citrus geurtje, blijft natuurlijk altijd wat vettigheid van achter. Zal er eens het flesje ethanol naast zetten om te vergelijken. Kan dat eigenlijk ook gewoon in een sproeierke? Of vreet dat het één of ander op?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door DaBit »

Ja, ik doe het al een hele tijd, die bio-ethanol. Werkt inderdaad prima; zie ook mijn topics over mistkoelers enzo. Maar als je er een keer een halve liter doorheen gestookt hebt in een sessie ruikt het de dag erna wel naar ziekenhuis in je schuur.

Wat ik wel doe is een paar drupjes ricinusolie (wonderolie) erbij. Alcohol is droog en trekt vocht aan, met als gevolg dat het staal in de buurt (zoals opspanklemmetjes) gaat roesten. Drupje olie erbij en dat probleem is voorbij. En met 10 druppels olie op een liter alcohol ofzo word het zeker geen smeerboel.

Verder is wonderolie een hele goeie 'laatste strohalm' kwa smering. Geeft net dat kleine beetje extra bescherming tegen plakken-aan-de-frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Frederik10en
Berichten: 147
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:19
Locatie: Tienen
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Frederik10en »

dus jullie "snuiven" dat spul god ganse uren in?

ik dacht dat dit spul zowat aan de giftige kant zat of vergis ik me?
https://www.bioethanol-versand.de/biofa ... x5l/a-229/

Heb vroeger dikwijls met benzinedampen te maken gehad en mensen werkelijk zien dronken worden "ale > geïntoxiceerd" moet ik zeggen. Pas op dit zijn géén grapjes! Veel later werd de ondervulling verplicht bij belading van tankwagens en nu zelfs met damprecuperatie.
In de F1 maken ze daar zeer dankbaar gebruik van = zetten hun tank onder vacuum en terwijl vullen maar met een 4" , 30 Gal in een fractie van enkele seconden. geen gas, geen lekkages.

och aan alle negatieve dingen zijn er positieve :P het snijdt goed !
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Guvner »

Ik frees nog niet (lees mijn machine is nog niet klaar) maar ben wel benieuwd inderdaad wat het effect op je gezondheid is als je daar continue in staat als je een dag bezig bent.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door mjeuring »

Bio-ethanol giftig? Net zo giftig als de alcohol in je Shandy :lol: Grootse risico wat je loopt is dus om dronken onder je freesmachine terecht te komen.

Maar ik zal het eens proberen. Krijg klachten over de spiritusgeur in de garage.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Dingenman »

En hoe noemen ze dat bij Action?

Zoeken op Bio Ethanol geeft op hun site geen hit.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Hessel Oosten »

Ik sta inderdaad de laatste tijd altijd te zingen bij de frees.... ;-).

Bioethanol heet bij de Action ook bioethanol (maar kennelijk staat het niet op de site; wel in de winkel).
Verder is wonderolie een hele goeie 'laatste strohalm'..
(Dat wordt ook door vele bejaarden bevestigd ...). ;-)

h.

p.s. Over wonderolie....

Bij de eerste Nederland-Indie vlucht strandde het toestel ergens in Bulgarije.
Het erg betrokken Nederlandse volk collecteerde een nieuwe motor bij elkaar, die daar ter plekke in het heideveld werd gemonteerd. Echter..., men had de olie vergeten.
Toen hebben ze in die omgeving van alle "apotheken" de wonderolie opgekocht en gebruikt.

Het boek dat ik las en dat dat allemaal beschrijft gaat dan verder met de zin:
" Het zal den tijd daarna, voor allen Bulgaarschen geopstipeerden, enen moelijken tijd geweest zijn" ..
Laatst gewijzigd door Hessel Oosten op 19 mar 2015 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door DaBit »

Ik geloof dat de MAC-waarde van ethanol ergens rond de 960mg/m3 ligt voor blootstelling 8 uur per dag.
Zeg dat je een schuur hebt met oppervlak van 20m^2 en 2 meter hoog, da's dan 40 m^3 inhoud. Helemaal zonder ventilatie kun je bij freesklusjes dan dus bijna 50ml ethanol verspuiten.

Da's al best veel...

Zou je een klein frutventilatortje monteren dat effectief 50m^3/uur doet of voor een equivalent aan natuurlijke ventilatie zorgt. 50m^3/uur is bijna niks; het ventilatortje in je PC doet meer. Dan mag je al 60ml per uur verspuiten, de godsganse werkdag lang, zonder pauzes.

Da's al helemaal veel....

Kwa dronken worden: zeg dat je lokaal 1500mg/m^3 hebt, je ademt 2m^3 per uur aan lucht binnen, de retentie is 60% en je hangt de hele dag met je neus boven de frees. Dan krijg je op een dag 14,5 gram aan ethanol binnen. Grofweg anderhalf glas bier. Straalbezopen word je daar niet van. Gezond of niet is een ander verhaal, maar als je de hele dag met je neus boven de frees blijft hangen haal je de MAC-waarde van aluminiumspanen in je neus ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Flupke85 »

Dit zijn die flessen van de action. Ik gebruik ze al een hele tijd voor mijn sfeerhaard in de woonkamer.
10146
Zonder enige ventilatie brandt een liter zo'n 4 uur. Als de haard uitgaat omdat de vloeistof op is ruikt het wel behoorlijk chemisch...

Wij hebben een parkiet en doodsoorzaak nr1 bij die beestjes rond de feestdagen is verbrande teflon laagjes uit gourmet pannetjes... Dat heeft hij doorstaan, en de haard die een paar keer per week aan is ook, dus ik twijfel of het echt schadelijk is voor ons.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk heb je dan ook een goede ventilatie..

mijn huis is uitgerust met een automatische ventilatie, als 't CO² gehalte te hoog wordt slaat ie automatisch aan.. en.. als ik met een paar goede vrinden een paar dikke sigaren opsteek, dan zet ik em een tandje hoger..

in de werkplaats vertaalt zich dat naar.. "Raampje open" of Deur op een kier... Ik heb een ventilatierooster in het raam in mijn schuur.. staat altijd open..

Maar.. eh.. MAC waarde voor Aluspaantjes?.. hoe zit dat bij Titanium?.. :lol:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Floppy »

Maar.. eh.. MAC waarde voor Aluspaantjes?.. hoe zit dat bij Titanium?.. :lol:
Dat zal wel meevallen. Er lopen heel wat mensen rond met een behoorlijk stuk titanium in hun lijf, zoals heupen en knieen.
Frederik10en
Berichten: 147
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:19
Locatie: Tienen
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Frederik10en »

doet me denken als ik in het midden-oosten ben ...
het was me steeds opgevallen dat begoede Arabieren zo verdacht veel naar parfum roken (enfin een wolk van parfum met hun mee droegen;

3 jaar geleden moest ik een zeep - en parfumbedrijf in Brussel gaan saneren.
De gepensioneerde zaakvoerder had net zijn bedrijf overgelaten maar er was wat saneringswerken voordat de zaak kon doorgaan;
Tijdens de middag praatte we over zijn zaak van vroeger en nu, waarin bleek dat al jaren zijn grootste klant "het midden oosten was".
Ik was zo nieuwsgierig nu, ja zegde de oude man ik maak speciale parfum met drinkbare alcohol want anders worden die gasten allemaal blind! Ge weet nu waarom ze in het Midden-oosten zoveel claxonneren!?
Nee zei ik, alwel die gasten die goedkope parfum van een andere merk drinken die zien geene steek, en die claxonneren er maar op los om te waarschuwen dat zij in aantocht zijn ...

Dus als ge iemand zijne claxon hoort spring maar snel opzij...

Dus die gasten in hun schuurtjes wees gewaarschuwd :roll:
Pixelmagic
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 feb 2015 17:22
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Een beste borrel van de Action... (Bioethanol)

Bericht door Pixelmagic »

Niemand die bang is dat het in brand vliegt ? (Ja, ik ben newbee)
Plaats reactie