zelfbouw mdf cnc machine (buildyourcnc design) *v3==KLAAR*

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
paerad

zelfbouw mdf cnc machine (buildyourcnc design) *v3==KLAAR*

Bericht door paerad »

Hallo, ik zal mij even introduceren. ik ben Patrick, 35jaar en ict-er van beroep, bezig met computers. maar op technisch vlak heb ik ook altijd mijn hobbies gehad (modelbouw, elektronica)

lang leve internet met al die DIY doe-het-zelf ideeen en projecten. zo heb ik al eerder een eigen videoprojector gebouwd. (7inch lcd met 400w HQI lamp)

die werkte goed, alleen alles wel handmatig zagen boren etc.etc dat is lastig en nauwkeurig werken is bij een projector wel heel erg belangrijk.

een cnc machine kan mij daar bij helpen. projecten en ideeen voor nu en in de toekomst. ik was dus wel op zoek naar een ontwerp die goed te bouwen is, ik ben geen metaalbewerker- en viel voor mij af dit lastig te bewerken werd. ik koos voor mdf en na lang speuren kwam ik op het ontwerp van Patrick Hood-Daniel of buildyourcnc.com
zijn manier van uitleg, zijn ontwerp maakt het voor iedereen wel mogelijk een cnc te maken.
*geduld is en blijft daarentegen wel erg belangrijk, niets te overhaasten* en was ook een goede oefening.

ik heb op basis van zijn ontwerp mijn machine uitgedacht en gebouwd, ik denk over een periode van 9maanden. en is erg goed gegaan, al vind ik zelf. :P de nauwkeurigheid verbaast mij zeer, ik teken in cad programma met zekere afmetingen en het komt er ook zo uit gefreesd! nauwkeurigheid MDF en gewoon een M6 draadeind gaat prima. natuurlijk vind ik de meer professionele ontwerpen met metaal en duurdere onderdelen maar dat gaat mij over budget en kan ik zelf niet bouwen.

ik heb niet veel tijd om op internet een eigen website te onderhouden met mijn progress, ik heb heel snel even een paginaatje op wordpress geplaatst zodat ik mijn machine kan laten zien- voor beginnende cnc-ers ook te laten zien dat het zo goed te doen is - met dit ontwerp en als er vragen zijn dan wil ik daar zeker bij helpen.

linkje naar mijn site: http://paerad.wordpress.com

ideeen te over, alleen op dit moment ben ik nog bezig een verbeterd cnc machine ontwerp te maken en dan onderdelen te fresen hiervoor.

advies wat ik wel op meerdere fora las, bouw eerst snel een eenvoudige cnc machine- daarna kan je onderdelen vervaardigen om een verbeterde versie te bouwen.

kosten, ik schat zon eur.500, ik heb niet bezuinigd op de stappenmotorkit- deze had ik lieverwat sterker dan te licht.

mdf is wel een zwaar materiaal. ik heb met 23mm gebouwd en M8 bouten/moeren, dit kan achteraf gezien toch wat lichter en wordt straks 18mm en M6.
Laatst gewijzigd door paerad op 21 feb 2009 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Tjerk

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door Tjerk »

Volgens mij heb je dezelfde insteek als ik; een goede eenvoudige machine maken. Ik wil alleen maar printjes frezen, en denk ook dat de motoren ed belangrijk zijn. Ik heb ook een vraag gesteld op dit forum. Ken jij de pakketten van milford? Zou je je oordeel eens willen geven hierover ? Mijn post staat ook in dit forum. Ben erg benieuwd naar je website met meer info!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door Swets »

iedereen wil een eenvoudige machine.... en dan printjes frezen... dat zijn eigenlijk twee tegenovergestelde....

om printjes frezen heb je een heel zuivere machine nodig... je moet frezen met hele dunne freesjes 0,3 ofzo... weet je wel hoe snel die breken? als ze even te diep het materiaal in gaan is die weg.....en je praat daar echt over komma getallen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door Erik »

Printjes graveer je het best met dit soort freesjes;

Afbeelding

Met dit resultaat;

12

O.a te koop bij Kafra tools
Gr.

Erik
paerad

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door paerad »

@tjerk: nee ik ben niet bekend met milford, als ik zo plaatje zie lijkt me t ook een compact ontwerp geschikt voor printjes.

ik ben geen (fijn-)mechanicus, maar nauwkeurigheid is mij heel erg meegevallen, maar geef toe- de tafel/frees heeft wel een verloop in de hoogte(z-as). is lastig maar geen probleem.

x en y as merk ik geen verloop/onnauwkeurigheid, ik ben nu onderdelen aan het vrezen voor mn nieuw ontwerp frees machine, alle onderdelen zijn stuk nauwkeuriger en dit wordt basis voor de vernieuwde versie. onderdelen kloppen op de milimeter, nu mijn ontwerp nog kloppend hebben :P en ook merkte ik dat instellingen in cambam mijn resultaat onjuist beinvloedde.

de stappenmotoren hebben 200stappen per omwenteling, aansturing heb ik op 1/4 stepping staan. dus 800stappen voor 1 omwenteling. met een M6 draadeind heb ik 1mm per omwenteling. 1mm / 800 stappen..

voor printplaatjes misschien kleiner ontwerp aanhouden, gericht op de afmeting van je printje dat je maximaal wil maken. ik ga t bij het nieuw ontwerp wel proberen- ik zie graag hoe ver ik hiermee kom. ik vind t wel interessant.

zijn er nog tips omtrent freesgebruik voor MDF, 18mm? waar kan ik deze kopen/bestellen. ik heb alwel beetje rond gekeken op dit forum, ik kom dat op spiebaan frezen uit voor MDF, right?
met 1 snijder vinger frees ben ik nu begonnen- maar die loopt als t wat dieper frees best wel vol. ik frees met stappen van max 4mm de diepte in.
paerad

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door paerad »

update: onderdelen voor z-axis ontwerp uitgewerkt en vervaardigd- ik ben nu de y-axis aan het uitwerken.
ik wil e.e.a. standaardiseren/modulair maken- zodat onderdelen tbv x/y-axis uitwisselbaar zijn. hiermee kan ik ook makelijk het frees bereik aanpassen.

foto met de frees houder
875

876
paerad

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door paerad »

de y-as is compleet en vandaag nog wat onderdelen gehaald bij provak, helaas moesten de kruismoeren besteld worden, ik heb ook een groot aantal x-as onderdelen gefreesd maar ik kan zonder deze dat nog niet in elkaar zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
paerad

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door paerad »

na veel onderdelen frezen is nu ook de x-axis klaar, hier een foto update:

Afbeelding
neoblader
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 nov 2008 19:40

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door neoblader »

Dat ziet er netjes uit, de constructie lijkt mij ook nog wel een tikkeltje steviger dan het buildyourcnc ontwerp.
Ik ben benieuw naar de eindresultaten.
Zitten die lagers alleen vast door klemming of komt er nog meer?
paerad

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door paerad »

de constructie is zeker steviger dan t zelf-zaag ;-) ontwerp van de site. alleen gebruikt buildyourcnc bij zn nieuwe versie minder verschillende en langere geleider stukken, dit maakt het wel strakker / rechter.

maar ik heb ontwerp modulair opgezet, (stukken van 20cm en 40cm, machine breedte is zo 20cm+40cm+20cm=80cm), later kan ik met deze vernieuwde cncmachine gemakkelijk de onderdelen maken en vervangen met langere stukken.

lagers kunnen rechtstreeks op de paneel geplaatst worden, maar net als bij de stappen motor heb ik ook aparte lagerblokken. en zon lagerblok is overal toepasbaar- dus kan ik ook op andere plaatsen gebruiken. de lagers zitten geklemd, stevig in t hout vast.
paerad

Re: Zelfbouw MDF CNC machine (buildyourcnc design)

Bericht door paerad »

foto update - de machine is bijna klaar, ik wilde eigenlijk voor 2009 em helemaal af hebben- maar dat gaat niet lukken.

een ieder een goed & gelukkig 2009 toegewenst!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
paerad

Re: zelfbouw mdf cnc machine (buildyourcnc design) *v3==KLAAR*

Bericht door paerad »

hierbij de laatste foto's van de afgeronde nieuwe versie 3 cnc machine, met een zelfgebouwde cnc machine een nieuwe ontworpen, dit werd uiteindelijk versie 3. deze is nu ook voltooid.

ik ben er erg tevreden mee- en tijd om andere hobby projecten ermee te gaan bouwen!

wat details omtrent mdf-cnc machine en frezen in mdf hout, kom ik nu uit op:
freessnelheid: 300mm /min
goede ervaring met 5mm vingerfrees, enkelsnijder, gewoon te halen bij bouwmarkt
grotere diameter of 2 snijders lopen vol en gaat niet goed.
het freesje gaat er lang mee en geen brandsporen :p
max. 15mm diep frezen in mdf, 18mm gaat- maar eigenlijk net niet
ik frees in stappen van 5mm lagen door het hout heen
standaard mdf platen van 1220x620mm passen er in, freesbereik in de breedte is +-800mm

hier wat foto's, ik ben hier wat laat mee- ik heb er al veel freeswerk mee gedaan ;) voor het volgende bouwproject.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie