EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Damocles »

xp7amrkr schreef: Ik zit eraan te denken een opstelling te bouwen voor het doen van 3-punts buigproeven op me teststukken. Aan één zijde drukken waarbij je de kracht meet en tegelijkertijd met de micrometer de doorbuiging vastlegt. Daarbij zou ik een (Chinese) load cell toe willen passen, zoiets als op Ebay te vinden is.
Een loadcell is niet eens nodig. Aangezien je toch statische proeven doet kan je even goed gewoon een potkrik op een personen weegschaal zetten. Die 100g fout die je gaat hebben zal zo niet echt het probleem zijn. Ik zou wel verschillende test specimen maken. Ik vermoed dat daar al veel meer variatie gaat op zitten dan op de afwijking in het meten van de kracht. Maak ook je specimen groot genoeg. Hoe groter de benodigde kracht, hoe kleiner die afwijking is. Je kan ook altijd je weegschaal calibreren met gewichten, of een vat water of ...
Zoals jullie zien zal de Nema34 lager liggen dan de kogelomloopspindel en met een tandriem gekoppeld worden. Heb nu een 15mm breede HTD-3M ingetekend met een 1:1 vertraging. Hoe denken jullie hierover?
Aangezien DaBit aangeeft "last te hebben van" resonantie van de tandriem zou ik voor 25mm breed gaan. Wordt veel stijver en voor de prijs moet je het niet laten.
De vaste zijde van de kogelomloopspindel wordt gecreëerd door twee 7202 lagers, lijkt me goed genoeg voor de spindel. Wat ik me echter afvraag is of de tandriem nu geen (ongewenste) knikkende kracht aanbrengt op de spindel.
Bedoel je een buigende kracht? Knik is wat er gebeurd als je een dunne staaf samendrukt en deze uit kninkt. Ik zeg dit niet om interessant te doen, maar ik begrijp je vraag niet helemaal, van daar. Gezien de antwoorden van de anderen vermoed ik dat het buigend is. Daar ga je 0,0 probleem mee hebben. Die tandriempoelie maakt de as eigenlijk nog stijver dan hij al is.
Ook vraag ik me af of het toegevoegde waarde heeft om de kogelomloopspindel voor te spannen. Aan de andere kant kan ik natuurlijk een aantal schotelveren plaatsen om de, theoretisch, thermische uitzetting van de spindels op te vangen.
Veren zijn mijn inziens niet echt nodig. De ondersteunden structuur zal wel veer spelen. Ik kreeg als tip van een ex cnc technicus mee om de spindels dubbel vast te lageren en 0,02 mm voor te spannen wanneer de spindel op kamer temperatuur is zeg maar. Zodat je effectief 0 krijgt al die op zijn warmste is Hangt ook een beetje af van de lengte maar ik denk voor alles tussen 400 en 700mm dat dit wel ok is. . Is het noodzakelijk, nee dat denk ik niet. Is het beter, ja dat denk ik wel. Is het duurder, meer werk etc, ja, dat ook.
xp7amrkr schreef: Top! Nu nog een mooie manier vinden om de bovenste tandriemschijf vast te zetten.
Loctite vind ik persoonlijk geen "mooie" manier. Maar het werkt wel. Ik zou kiezen voor een tandriempoelie met taper bush naaf. Die taper bushes zijn zo goedkoop (5eur) en je moet geen spiebaan meer steken.
Er bestaan ook wel "speciale" tandriemen die nog minder omkeerspeling hebben. Volgens mij te vinden bij http://www.hpceurope.com

Voor de rest ziet het er wel leuk uit!
Wat ik nog zou doen is de platen waar de benen van de brug op komen een beetje uitfrezen in het midden. Zodat deze daar geen contact maken. Draagt toch niets bij aan de stijfheid en zal het afstellen makelijker maken. Dan kan je die vlakken eigenlijk vrij snel gewoon hand schrapen tot ze perfect contact maken en de brug haaks op de basis staat.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door mostudio »

Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Maedler is inderdaad een bekende.

Zat naar de tandriemschijven met conische opname te kijken, zie onderstaand.

http://smarthost.maedler.de/katalog_de/ ... per_en.pdf

Mooie handen he :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door audiomanics »

Vind ik 't zo'n mooi ontwerp en dan krijg ik ineens mijn twijfels over tandriemen in dit ontwerp:
Op mijn kolom heb ik wat backlash zitten en dat komt toch door de tandriem overbrenging, ook al staan die bijna snaarstrak.. Bovendien geven tandriemen door de zijdelingse kracht best wel wat belasting op je stappenmotoren en kunnen ze zelfs, door de lagers heen, de schroefas in een boog trekken (zul je niet met het blote oog zien, als je dat wel ziet moet je die schroefas maar eens vervangen voor iets ordentelijks)
Ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar mijn gevoel zegt me dat, op deze machine, een meer rechtstreekse koppeling (balgkoppeling bijv) beter op zijn plaats zou zijn...
Just my €100,00...(tja, inflatie...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kees, zoveel voorspanning hebben tandriemen niet, en wat ook al geschreven is, bepaalde tandvormen zijn "mooi passend"..
Ik heb met een CNC Draaibank gewerkt waarbij de X-Slede ook met een tandriem bewogen werd.. mijn Emcootjes hebben ook tandriempjes.. en ik heb qua nauwkeurigheid niets te klagen..

Elk voordeel heb ze nadeel natuurlijk.. als je de motoren rechtstreeks koppelt, komt er een motorsteun en een koppeling bij.. bouwt allemaal minder compact..
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Rob65 »

Sja,

en dan heb je de motor zonder riemen en met een mooie koppeling op de as zitten en dan is je koppelblokje naar de gallemiezen. Snapte toen wel waar die 0.6mm backlash vandaan kwam :shock:
Gelukkig kosten die blokjes maar een paar knaken.


Arie Kabaalstra schreef:bouwt allemaal minder compact..
een nadeel als je in de lengte geen plek hebt. Bij mijn machine is onder de stalen schorten links/rechts plek zat en dan zou juist het er naast hangen een nadeel zijn.
Het is maar net hoe het voor jouw machine het beste uitpakt.

Bij deze machine past de motor voor de verplaatsing mooi onder de tafel in het verlengde van de kogelomloopspindel. Ik zou hier dan ook geen riemaandrijving gebruiken. Voor de verplaatsing van de spindel langs het portaal zou riemaandrijving juist weer mooi zijn, dan kan je de motor achter (of in) het portaal wegwerken.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door assink »

Wat ik nog ff wil melden. Met een taperbush ben je wel degelijk een spie nodig!
Spanbussen zoals mostudio voorstelt inderdaad niet. Alleen ff opletten voor de specs van de leverancier, met name of de spanbus zelfcentrerend is! Dat zijn ze lang niet allemaal.
Verder droog monteren, of licht inolïen. Geen vetten gebruiken, die laten residu achter!

Als je voor een koppeling kiest, ff opletten of deze backlash vrij zijn. Gewone "rotex" koppelingen zijn dat niet! Dan zul je een speciaal koppelings sterretje moeten monteren met een gesloten hart.
Dat is mij allemaal nog bijgebleven van een jaar stage bij een aandrijftechnisch bedrijf :mrgreen:
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Heren, bedankt voor de feedback!

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, ik zal een keuze moeten maken voor de koppeling van de stappenmotor op de kogelomloopspindels. Was er niet van uit gegaan dat een riem-overbrenging afwijkingen zou creëren.

Vandaag contact gehad met een kennis in de aandrijftechniek en gesproken over de mogelijkheden met betrekking tot de tandriemoverbrenging. Wat hij mij wist te vertellen was dat riemen met een ronde tand in plaats van een trapezium tand minder speling zouden hebben. Hierbij zou een HTD een goede optie kunnen zijn. Speciale anti-backlash tandriemen had hij zelf geen ervaring in. Wel had hij me geattendeerd op de Goodyear Eagle tandriem. Dit zijn tandriemen met schuine vertandingen.

Afbeelding

Voordelen zouden zijn:
  • Geluidsreduktie
  • Reduktie in onderhoud
  • Efficiency verbetering
  • Trillings dempend
  • Reduced downtime
  • Toename in vermogen
  • Compaktere bouwwijze, minder gewicht
Aldus deze website: http://www.stemin.nl/nl/producten/Eagle+TM/

Nadeel, achterlijk hoge prijs!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door hainjedaf »

Citroën tandriemen :LOL:

(Double chevron)

Ook minder axiale krachten en meer tanden tegelijk die kracht overbrengen. Zelfde reden waarom Citroën zo zijn versnellingsbakken bouwde en de double chevron tot logo maakte.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Damocles »

assink schreef:Wat ik nog ff wil melden. Met een taperbush ben je wel degelijk een spie nodig!
Volgens mij werken die ook heel goed zonder. Voor het beperkte koppel dat wij moeten overbrengen met steppers. Als ze dan doorslipt beschadigd die wel je astap (misschien), maar kan wel als veiligheid tegen meer schade werken denk ik.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat die spiebaan dan al in de taperbush zit. Terwijl gewone poelies vaak zelf uitgedraaid en een spiebaan in gestoken moet worden. Niets onoverkomelijk natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Damocles op 19 aug 2015 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door assink »

Zo'n goodyear eagle is voor vermogens overdracht
Niet voor positionering. Waarom zon goodyear eagle riemschijf zo duur is, dat ligt aan de vorm.. Niet makkelijk te gieten of te extruderen..
Een at of htd is meer geschikt schat ik..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door mostudio »

Vergeet at en t en xl riemen.
Deze hebben allemaal veel tot zeer veel speling. En zijn best stug.
Neem gewoon een htd 3m of 5m dit geeft wijnig tot geen speling. Opspanning. Dit is voor ons gebruik meer dan zat.
Wij hadden op mijn werk ook eerst at voor encoder aandrijving dit gaf veel spelling we zijn over gegaan op htd en dit was beduidend beter.
Htd zijn eigenlijk aandrijf riemen en geen positie riemen maar in de praktijk is het toch anders.
Er zijn zelfs htd m2.5 en in alle htd riemen zit een kevlar rug.
Als je voor riemen gaat ga voor optibeld en ook de pullys van hun dan heb je de zelfde toleranties dus passen ze beter.
Op de site van madler kan je stl files downloaden van pullys en de hard afstand berekenen ze hebben een online tool er voor.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

DaBit schreef:Ik heb beide zijden vast gelagerd, voornamelijk om viermaal de stijfheid en een hogere kritische snelheid te verkrijgen. Bij mij is het Y-as-deel allemaal staal, dus die schotelveren kon ik daar wel weglaten omdat de thermische uitzettingcoefficienten gelijk zijn.
Damocles schreef:Veren zijn mijn inziens niet echt nodig. De ondersteunden structuur zal wel veer spelen. Ik kreeg als tip van een ex cnc technicus mee om de spindels dubbel vast te lageren en 0,02 mm voor te spannen wanneer de spindel op kamer temperatuur is zeg maar. Zodat je effectief 0 krijgt al die op zijn warmste is Hangt ook een beetje af van de lengte maar ik denk voor alles tussen 400 en 700mm dat dit wel ok is. . Is het noodzakelijk, nee dat denk ik niet. Is het beter, ja dat denk ik wel. Is het duurder, meer werk etc, ja, dat ook.
Om even terug te komen op het bovenstaande, één zijde van de spindel wordt hoe dan ook met twee hoekcontactlagers gelagerd. Wat betreft het tweede punt, als je de spindel met voorspanning wilt monteren heb je toch aan één hoekcontactlager voldoende? Een drukkracht op dat punt zal je alleen krijgen als je freeskracht hoger gaat worden dan je voorspanning.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Damocles »

Dan moet je meer voorspannen dan de uitzetting ooit kan zijn. Ik denk dat dit weinig nut heeft.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie