Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Om alle vragen en verhalen maar bij elkaar te houden maak ik maar even een eigen topic aan.

De bedoeling is om de draaibank computergestuurd te maken en te voorzien van meerdere tools, liefst uiteindelijk nog met een stukje aangedreven gereedschap, wat de mogelijkheden daar precies mee zijn weet ik ook nog niet.


Afbeelding

Demonteren en (veel) schoonmaken:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 02 okt 2015 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lijkt me een goede basis deze bank.. Toolchanger "for cheap" koop een wormwielkastje, met een stepper eraan.. maak er een "palrad met blokkeer pal" aan.. en schrijf een simpel macrootje om de tools te wisselen.. :)

de Emco Compact 5 CNC heeft ook gewoon een "gewoon" wormwielkastje, met een palrad en blokkeerpal.. ik laat em bij Toolwissel :"aantal tools x 60 +4° roteren.. gevolgd door -10°.. zo trek ik em elke keer weer strak tegen de pal..

je kunt een Wormkast nemen met een niet al te grote overbrengingsverhouding.. dan wisselt ie lekker snel.. en door de blokkeerpal heb je toch een vaste aanslag..
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar cnc

Bericht door FSSF »

Ik zelf had een ''slant/gang'' gereedschapswisselaar in gedachte, meerdere gereedschappen naast elkaar dus. Op het bed is in principe voldoende ruimte om later een ATC(TCFC :lol: ) te maken/monteren.

Paar plaatjes van het spul wat ik er alvoor gefabriekt heb :P

Plaatjes voor de X-as motor:

Afbeelding

(test)montageplaat voor de spindelmotor, voorzien van slobgaten voor het spannen van de riem.

Afbeelding

Spindel voor de langsvoeding, is wat gevloek aan te pas gekomen om het op het huidige draaibankje voor elkaar te krijgen maar het is gelukt.

Afbeelding

De andere kant, voor in de houder heb ik een kunststof ''glij''lagertje gedraaid.

Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

KO moer Zas

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Netjes.. zo zit ie redelijk "uit de spanen".. hoewel.. als je kortspanig messing draait.. die troep komt overal..
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Ik heb even snel gekeken naar die bescherm''veren/hulzen'', zo snel niets gevonden. Heeft voor nu ook nog geen prioriteit maar misschien dat dat er nog wel op komt, enig idee wat de naam is van die dingen?

Montage/verstelplaat voor een van de beitelhouders

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 05 okt 2015 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Weer even bezig geweest met de aansturing van de servomotor als aandrijfmotor.

Aangestuurd met een USB kaartje, ondersteund tot 200KHz, voldoende snelheid mee te halen, echter is het kaartje vanwege de vaste pinbenamingen niet te gebruiken voor de aansturing van een servo als spindel.

Aangestuurd met een BOB via de LPT poort, vrij te gebruiken pinbezetting dus het aansturen van de servo werkt oke, echter onvoldoende snelheid, ook wanneer de kernelsnelheid ingesteld staat op 75KHz-

Edit: na de driverinstellingen gewijzigd te hebben werkt het nu prima via de lpt poort.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Overbrenging, de delen ook van kunststof om te kunnen passen en nog wat kleine wijzigingen te kunnen aanbrengen voordat deze uit aluminium gemaakt worden.


Afbeelding

Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Bij lange na nog niet af, maar aangezien ongeduld mijn grootste vijand is... :lol:





https://youtu.be/RtM0aJgfFgs
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nice.. waar bestuur je de machine nu mee?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Programmaatje was gemaakt met Cambam, verder alles via Mach3. Ook wat aan het rommelen geweest met Fusion360, maar eerst de machine maar wat verder afmaken.

De indeling van de gereedschappen op het bed is voor mij nog wat lastig, uiteindelijk wil ik er wel een kleine turret opbouwen als gereedschapswisselaar, maar voor nu eigenlijk nog even niet.

Denk dat er een afsteekbeitel, mesbeitel en een puntbeiteltje op moet komen in de ''standaard'' opstelling. In de ER20 spantangen een centerboortje en een boorbeitelboor( :roll: ). (nu al ruimte tekort :lol: )

Iemand tips misschien?


Afbeelding
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door michel pet »

mooi werk
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Turret kost je toch het minste ruimte.. als je het eenvoudig houdt.. kun je een standaard wormkast gebruiken.. Steppertje eraan.. en een blokkeerpal.. zoveel graden vooruit.. en dan een stukje terug.. zo werkt het op de Emco ook.. als je machine wat groter is dan een Emco 5.. kun je er al snel 8-10 tools op kwijt..
Plaats reactie