Bouw open source frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Bouw open source frees

Bericht door salautom »

Hallo iedereen,

na jaren met mijn huidige frees heb gefreesd, wordt het tijd voor een nieuwe, en een betere.
(de huidige heeft een houten onderstel, mdf plaat met daarop geschroefde alu platen, (soort T-tafel), zwevende geleiding, trapeziumspindels, en Edingcnc electra) http://www.777simulator.nl/images/Copy% ... cnc001.jpg

ik heb naar het open source project gekeken, en deze spreekt mij wel aan, dus we gaan deze maar eens 'even' bouwen.
wel hoop ik op ondersteuning van de forumgenoten, want dat zal zeker nodig zijn.

al vast even een aantal vragen:
- ik wil een onderstel van staal in elkaar lassen, en daar de frees op zetten, hoe maak ik de verbinding tussen de frees en het onderstel? kan dit met 4 bouten/draadeind zoals op bijgaande tekening?
- hoe werkt de configuratie tool? Hij lijkt met stappen te gaan, bv werkbereik van 982 t/m 1041 op de x-as heeft geen invloed op de rest van de parameters. Waarom gaat dit in stappen van 60mm?
- de tip om hard pvc stroken op de t-slot tafel te monteren lijkt mij ook een goede, maar hoe? schroeven? lijmen? welke lijm?
- het werkbereik staat op 1000mm, dit betekent een langere spindel dan 1000mm, op de site van damen staat: 'WARNING: Above 1000mm length we cannot guarantee the balancing/run-out' https://www.damencnc.com/nl/componenten ... s-16mm/268
wat is eigenlijk de maximum lengte voor de 16mm spindel? stel ik wil een nog iets langere tafel (werkbereik 1200mm) kan dit wel?
- is het een probleem om zijplaten voor de motorsteunen in 15mm uit te voeren ipv 10mm?, dan hoef ik alleen maar een plaat 15mm toolingplate te bestelen waaruit ik de onderdelen kan frezen.
- hoe maken jullie de gaten en taps in de zijkant van de platen? (kopse kant)

ik zal de voortgang hier verder bijhouden.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door audiomanics »

salautom schreef: Waarom gaat dit in stappen van 60mm?-
De afstand tussen de gaten van de rails is 60cm. Standaard wordt de rails afgesneden op 20mm van het hart van zo'n gat, aan beide zijden.. De lengte van een rails is dus 20 + (N-1)x60 + 20mm waarbij N het aantal gaten is..
salautom schreef: maar hoe? schroeven? lijmen? welke lijm.
kan van alles zijn, als je het in de toekomst ook maar weer schoon kan maken, als de stroken vervangen moeten worden. Ik gebruik dubbelzijdige "bannertape"..
salautom schreef: - is het een probleem om zijplaten voor de motorsteunen in 15mm uit te voeren ipv 10mm?,
Dan zul je de tekeningen zelf moeten aanpassen. mogelijk ook de KO-spindels etc etc.
salautom schreef: - hoe maken jullie de gaten en taps in de zijkant van de platen? (kopse kant).
In een kolomboormachine en tappen doe ik meestal nog uit het handje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Bouw open source frees

Bericht door salautom »

ik zie dat ik geen afbeelding van de opstelling onderstel + frees heb geupload, dus bij deze
http://www.salomons.nl/portaal/afstellen.png
kan deze opstelling zo?

en mijn vraag over de lengte van de x-spindels, kan iemand daar nog iets over zeggen? toch wel belangrijk voor dat ik ga starten (is een werkbereik van 1200mm te doen? wat zijn de beperkingen?)
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

de ervaring bij DamenCNC heeft me geleerd dat lange spindels gaan klapperen.. als je dikkere spindels neemt.. dus geen 16, maar 20 of 25 mm, dan wordt het al minder.. tevens.. als je een grotere spoed neemt, dan neemt het maximale toerental af..
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Bouw open source frees

Bericht door salautom »

de 'standaard' spindel voor de open source frees is volgens de configtool 1305mm dus ook al ruim meer dan de gestelde meter, geeft dit geen problemen dan?
en als ik over wil stappen op andere (dikkere) spindels, dan kloppen de tekeningen natuurlijk niet meer, en zal daar van alles moeten worden aangepast...
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door audiomanics »

Een en ander ligt ook een beetje aan de kwaliteit van de spindels en de uitlijning. Maar wat ook heel veel scheelt is hoe de motor aangestuurd wordt: Ik had zelfs vibraties op mijn Y as van ca 70 cm, met een vreselijke L296-driver..Met de Leadshine+stappenmotoren had ik nergens last van, al kon ik wel wat vibraties meten in de spindel. Nu staan er "servo's" op en mijn ca 1,20 meter draait super-soepel
Ik zou me voorlopig niet heel veel zorgen maken, Als de boel mooi uitgelijnd staat, je niet de aller goedkoopste spindels hebt gekocht en je hebt er geen TB6X drivers op zitten, dan kun je rustig met 1,3 meter toe..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Bouw open source frees

Bericht door salautom »

ik gebruik nu de msd-50-5.6 van stappenmotor punt nl met de steppers van cnc4you
http://www.ebay.co.uk/itm/3-Stepper-Mot ... 388930145?

deze wil ik eigenlijk overzetten op de nieuwe machine
de spindels zullen wel de 16mm/5mm isel van damencnc worden

ik zit nu nog te twijfelen tussen een werkbereik van 1000mm (spindel 1305mm) of 1200mm (spindel 1485mm)
dus zeg het maar, is de 1200mm wel verstandig?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

de vraag is.. ga ik zulke lange werkstukken maken?.. op een portaal machine maakt het eigenlijk niet veel uit.. je kunt gewoon doorschuiven.. Voorbeeldje..

mijn machine..nouja.. machine.. Machientje... heeft een werkbereik van 280x140x175.. en ..

Afbeelding

Dat heb ik erop gefreesd.. schaal 1:144.. 480 mm lang dus.. ja.. 200 mm langer dan mijn machine was..

Afbeelding

eerst dus gefreesd tot net voorbij de vleugel, en later opgeschoven.. beginnend net voor waar ik gestopt was.. zodat ik geen naadje zou krijgen.. met 3D werk een hele puzzel.. maar voor 2½D werk is dat prima te doen..

mijn record trouwens staat op 6meter lengtes frezen op een machine met een slag van slechts 800 mm..

Dus.. kijk goed wat je wilt gaan doen.. als je "features van meer dan een meter wilt gaan frezen, dan kan het handig zijn om voor de volle 1200 te gaan.. als je echter hoofdzakelijk kortere bewerkingen doet.. dan schuif je de boel toch gewoon op?.. 't maakt voor de machine namelijk geen bal uit of je nou je X as op 0 zet, of op 200, en dan tot 480 gaat frezen.. da's 280 mm.. dat rekent de machine wel voor je uit.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door audiomanics »

Mijn eigen machine heeft een bereik van net even meer dan 90cm maar ik heb toch al eens een plaat van 240 x 50 cm gefreest... ja, gewoon een kwestie van doorschuiven EN voldoende ruimte voor en achter de machine (in mijn geval moest ik even de deur uit de kast halen en aan de andere kant het raam open zetten... sorry buren... :mrgreen: )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door janplastiek »

de keuze van grootte van mijn machine was afhankelijk van de grootte van de platen die er op verwerkt moesten worden.
Het probleem was dan weer zoiets groot binnen krijgen. Dus maar een gat in de muur geslepen en een poort in het gat geplaatst.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Bouw open source frees

Bericht door salautom »

ik zal die 1200mm inderdaad weinig nodig hebben (heeeeel af en toe om bv luidsprekers te bouwen)
dus ik hoor het al, maak gewoon de 1000mm, of nog kleiner? ....

laten we voorlopig maar van werkbereik 1000x600 gaan

vraagje: in de config tool staat 2x profiel voor de y-as, moet dat niet 1x zijn?
Afbeelding
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door audiomanics »

salautom schreef:vraagje: in de config tool staat 2x profiel voor de y-as, moet dat niet 1x zijn?
Ja, 1 profiel lijkt me voldoende.. ik zou ook niet zo snel weten waar je die andere zou moeten plaatsen.. reserve in de kast?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Bouw open source frees

Bericht door salautom »

Ja, 1 profiel lijkt me voldoende.. ik zou ook niet zo snel weten waar je die andere zou moeten plaatsen.. reserve in de kast?
wil zo weinig mogelijk reserve, kost alleen maar geld (en dat kost het toch al....)

maar nog wel een vraag hoe ik het beste de machine op het onderstel kan plaatsen?
gaat dat lukken zoals ik heb getekend?
een bout op alle 4 de hoeken? bevestigd aan de machine en aan het onderstel, kan ik met de moeren hem afstellen.
Afbeelding
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw open source frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je M8 neemt, dan kun je de draadeinden met een T-Moer en een gewone moer met sluitring zo aan je profielen schroeven.. :lol:

Als je een stijf Stalen frame maakt.. dan is dat wel een goede methode om de machine vast te zetten aan zijn onderstel.. dat onderstel vervolgens met Rubberdoppen op de vloer zetten.. scheelt trillingen.. Ik heb onder mijn Alu frame van mijn Horlogemakers werkbank Stelvoetjes zitten met een Kogelgewrichtje.. erg mooi, staan altijd vlak.. er zijn ook rubber "zooltjes" voor te krijgen..
Plaats reactie