draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door aanrip »

@ludo: de geometrie van beitels is een probleem apart en alszodanig oplosbaar, maar staat terzijde van de problematiek.
Gaandeweg de discussie ga ik steeds meer denken aan die dikke stappenmotor op de hoofdas. Laten we eens aannemen, dat ie 400 toeren per minuut moet maken. Dat is niet ongewoon voor een stappenmotor en daarbij is nog steeds voldoende koppel aanwezig. Ik zit wel aan een vermogen van 300 tot 500 VA te denken. Geen encoder, nergens...!
Het gaat tenslotte om die onverbrekelijke relatie, die twee assen met elkaar moeten hebben. Dat is niet anders dan bij onze X-Y-Z van onze freesmachines. Terugloop? Ook geen probleem, als de relatie maar niet wordt verstoord. Software? Ook Turbocnc kent draadsnijopties, alhoewel ik dat nog niet heb onderzocht. Doch je moet de hoofdasaandrijving gewoon zien als een parametreerbare as, die je met het vastleggen van de frequentie, richting en het aantal stappen een taak kan laten uitvoeren, die gelijktijdig loopt met de taak van een andere as.
En waarom haal ik dit alles aan: wel Ludo, het zijn de SuperYABS, die pneumatisch worden bekrachtigd, waarvoor ik draad moet snijden. Die kan ik niet kopen omdat ik ze heb uitgevonden.
Nog even een woord over tappen: er zijn tandemtappen in de handel, die trapdraad voorsnijden in fase 1 (de diepte van de groef) en vervolgens de volle draad er in zetten. Ik heb zo'n tappenset zelf gemaakt uit een stuk draad en de groeven ingeslepen. Omdat ik in kunststof de draad snijd hoeft een dergelijke tap niet gehard te worden. Er komt echter een aanzienlijke kracht bij kijken en het product, waar de draad in is gemaakt moet nagedraaid en gefreesd worden op zijn aanligvlakken, omdat je bij tappen altijd een hoekafwijking krijgt.
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door ludo »

inderdaad als U zo'n sterke stappenmotor vind dan is de hoofdspil en leidspil te herleiden tot een gewone X en Y as .
Wat bedoeld U met SuperYabs ,dat woord ken ik niet.
Voor draadtappen in kunststof heb ik ergens gelezen dat je er een stuk papier mee moet doordraaien om de draad mooi glad te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13534
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je je hoofdspil inderdaad met een stappenmotor gaat aandrijven dan is draadsnijden volgens mij geen probleem meer.. je kunt dan het draadsnijden programmeren als een beweging over 2 assen..

Stel: je noemt de hoofdas A en de slede blijft X en Z, kun je het gewon in ISO programmeren, en dan krijg je volgens mij zoiets als:

G00 X14 Z2 A0
G91
G01 Z-32 A-2700 ( GRADEN )
GOOX-0.5
GOO Z32 A2700
G90
GOO X14.5
G91
G01 Z-32 A-2700 ( GRADEN )
GOOX-0.5
GOO Z32 A2700

Enzovoort... zoiets?

Ik ben nog niet echt helemaal thuis in ISO, maar ik wil ook dingen als wormwielen en dergelijke gaan frezen, en dat zou ik op een dergelijke manier proberen..
ocin

Re: draaibank

Bericht door ocin »

Ik kwam dit tegen, mogelijk kende je deze al.

http://www.buildyouridea.com/foundry/mill/ringgear.html

Groeten Nico
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door Erik »

aanrip schreef: Gaandeweg de discussie ga ik steeds meer denken aan die dikke stappenmotor op de hoofdas. Laten we eens aannemen, dat ie 400 toeren per minuut moet maken. Dat is niet ongewoon voor een stappenmotor en daarbij is nog steeds voldoende koppel aanwezig.
En als je nu eens een ander toerental nodig hebt omdat er een andere bewerking gedaan moet worden? Wat is er op tegen om voor dit doel een servomotor te pakken? Of wat is er op tegen om toch terug te gaan naar plan 1 en een encoder op de hoofdas te plakken (aannemende dat de hoofdas voldoende nauwkeurig te regelen is).

Een stappenmotor lijkt me zo'n beetje de slechtst denkbare optie.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door aanrip »

Ja Arie, in die richting moet je het zoeken. Het gaat er alleen om een bipolaire stappenmotor te arresteren van voldoende watt's die lekker hoog aan de spanning kan, zodat een redelijk toerental met een nog aantrekkelijk koppel kan worden opgebracht. Want dat is het zwakke punt van stappenmotoren: ze leveren veel koppel bij laag toerental maar dat zakt dramatisch in elkaar als het toerental stijgt.
Ludo: SuperYABS zijn beter dan gewone YABS, omdat ze bekrachtigd worden door perslucht. YABS betekent "Yet Another AntiBacklash Solution" en zijn speciaal bedacht om trapeziumspindels als alternatief voor kogelomloopspindels te kunnen gebruiken.
Afbeelding
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door ludo »

bedankt weer wat bijgeleerd
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door aanrip »

Erik, een ander toerental kan je kiezen door een andere .ini file te laden. Het wordt natuurlijk wel lastig als je dat vaak moet doen. De bezwaren tegen servo's zijn de verkrijgbaarheid in de dump, de regeling dmv :roll: een dure encoder, de electronica :( , gebrek aan kennis :?: en kosten. :evil: Als er iemand is die al die drempels even slecht, dan ga ik aan de servo.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door aanrip »

Ocin: Leor vindt dat die"builtyouridea"- meneer zichzelf het vreselijk moeilijk heeft gemaakt. Holding the blank is very simple, als je het schijfje met een plaatje kurk ertussen tegen de klauwplaat aanmoordt met de losse kop. Stevig aangedrukt kan je de buitenkant dan gewoon bewerken. Verder zie je dit schijfje ontstaan met een gatboor. Dat is wel heel erg behelpen, maar ja.. zonder draaibank.. :cry:
De techniek om de worm met een tap te frezen beperkt je in de afmeting van het wormwiel tot de doorsnede van de tap. Arie heeft vast wel een afwikkelfrees bij de baas liggen. Dat levert betere resultaten.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door Erik »

aanrip schreef:Erik, een ander toerental kan je kiezen door een andere .ini file te laden. Het wordt natuurlijk wel lastig als je dat vaak moet doen.
Ik bedoel dat een stappenmotor niet het benodigde koppel zal kunnen leveren bij een hoger toerental van de hoofdas, ik denk dat daar problemen gaan komen.

Wat betreft je bezwaren zal de servomotor + electronica inderdaad duur zijn. Kennis heb je er nauwelijks voor nodig omdat alles plug&play te koop is, maar dat is waarschijnlijk niet jou inzet. De (hobby)electronica werkt gewoon met step en dir signaaltjes, de encoder zit op de servomotor aangebouwd. Om je een beeld te vormen kende je deze waarschijnlijk al; Gecko. Vergeet niet dat een hele dikke stappenmotor + hele dikke voeding + hele dikke electronica ook een hoop poen kost.

Goedkoopste is in dit geval (zoals al eerder besproken) een encoder op de hoofdas bouwen met een hele nauwkeurige regeling op de bestaande motor. De regeling aansturen vanuit de PC (Mach3?). In feite bouw je op deze manier al zelf een servomotor. Probleem hierbij is de nauwkeurigheid van de regeling en de verkrijgbaarheid van schema's.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13534
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

een afwikkelfrees is eigenlijk niet meer of minder dan een erg dure tap :D

tja.. 't is een manier om een wormwiel te maken.. maar zeker niet de fraaiste.. 't ligt ook aan zijn boorkop, een jakobs boorhouder is gewoon niet stabiel genoeg.. dit soort werk moet je gewoon met een spantang doen..

afwikkelfrezen heb ik niet op mijn werk.. en 't is nog maar de vraag hoelang ik daar nog werk.. momenteel ben ik met meerdere bedrijven in "onderhandeling" ik wil verder in het vak.. weg uit de grofsmederij die ze bij ons gereedschapmakerij noemen.. ik wil richting Tekenkamer.. genoeg vette klauwen gehad in mijn leven.. vuile handen wil ik voortaan alleen nog maar van mijn Hobby :D

Ik denk dat je de stepper "modulair" kunt maken.. zet er een spline koppeling tussen, verspanen doe je toch maar één kant op.. , of zet em met een tandwieloverbrenging op je hoofdas... dan kun je em met een hendeltje in-en uitschakelen..
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door aanrip »

Ja, dat van die koppeling aan de hoofdas is een prima idee. Dan kan je kiezen tussen meerdere aandrijfbronnen. Misschien magnetische koppeling ertussen.
Heb je thuis ook wel een bankje staan Arie? Zonder al die mooie spullen ben je wel snel uitgedraadvonkt. :cry:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13534
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Draadvonkmachine heb ik niet in mijn schuurtje staan.. veel te duur.. ik heb 'm alleen nodig gehad voor de spantangen.. maar als Proxxon ze slijpt, dan moet ik dat ook kunnen.. ik heb ook geen CNC machine nodig om een spantangetje te maken.. noch voor de hele freesbank.. alles is Conventioneel te fabrieken..

binnenkort wel mijn CNC bankje.. de Frees natuurlijk.. mogelijk gaat de Contimac draaibank er uit, en komt er een kleinere voor in de plaats, één die ik dan naar alle waarschijnlijkheid wel ga "retrofitten"... maar mischien ga ik wel gewoon draaien met mijn freesbank.. :)
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: draaibank

Bericht door aanrip »

Afbeelding
De slotplaat moet er af. Valt een beetje tegen hoe dat er uit ziet, de buitenkant is mooier. Nou ja, dan moet ie maar de bak in! :mrgreen:
Afbeelding
I like the smell of hot chips
Plaats reactie