Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

TATH schreef:
Die proxy van jouw zou mooi zijn. De leveringdata van mijn proxys loopt de spuigaten uit (eind augustus al besteld). Zo weer maar even kijken waar het zich bevindt.
en zijn de 12mm proxy's al binnen.
en heb je die nodig anders kan ik die overnemen :roll:
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

ewoud schreef:
TATH schreef:
Die proxy van jouw zou mooi zijn. De leveringdata van mijn proxys loopt de spuigaten uit (eind augustus al besteld). Zo weer maar even kijken waar het zich bevindt.
en zijn de 12mm proxy's al binnen.
en heb je die nodig anders kan ik die overnemen :roll:
Hetzelfde had ik ook. Ze hebben uiteindelijk een 2e set afgestuurd.
Deze is wel aangekomen "of moet ik zeggen ik heb de set binnen gekregen".

Als je dezelfde type hebt besteld wil ik mijn set wel afstaan totdat jij je set binnenhebt dan kun je die aan mij retour sturen.

Het heeft 2 keer zolang geduurd bij mij voordat ik ze binnen had. Ik wilde gewoon de set en niet mijn geld terug. Dus hebben ze een set afgestuurd "deze kwam wel aan".

Volgens mij heb ik jou dezelfde link gegeven.
Kijk even of het dezelfde type is.

Ik hoor het wel.
13967
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ik zit even in de verlichtings branche. :lol:

Tekenen en frezen en de tooldatabase ordenen.
Dat ordenen en uitzoeken van alle eigenschappen is best een klus.
ik heb het gevoel dat ik dan nog niet ben want qua feedrate en snelheden en zo heb ik nog wel even tijd nodig om de optimale gegevens in te kloppen.
In iedergeval sla ik iedere tekening met de gegevens van het freeswerk op.
Nog 14 verschillende typen freesjes ordenen en dan zit het er allemaal in.
Ha ha "of ik het dan allemaal goed gedaan heb is een 2e".
Ik heb om de freesjes terug te traceren de bestelcodes er ook maar gelijk bij gezet.
Wat een werk zeg.

Verder bezig om voor mijn collega zendamateur een bordje te frezen. Ereschuld heet dat.
Eerst maar even een kader getekent en die geladen om de inhoud er in te zetten.
Aangezien ik nog geen gebruik kan maken van toolwisseling tijdens het frezen maak ik verschillende toolpaths aan. Het enige wat ik dan moet doen is na het beeindigen van het programma het freesje wisselen en de z-0 opnieuw instellen. Ja ja we worden er al wat losser op.

Ik heb een v-bit gebruikt om de tekst erin te frezen.
Morgen probeer het nog een keer met een ball nose freesje.
Verder is het wachten op de led setjes van de chinees. Als het wat is dan bestellen we later nog wel wat bij.
Zo gaat dat nu eenmaal.

Ondanks mijn 8mp camera moet ik ook hier wat extra aandacht aan gaan schenken om beter foto's te maken.
Ik denk dat ik een kartonne doos ga gebruiken om een foto booth te maken om de foto's beter naar voren te toveren.

De gravering is re....t ..e scherp maar komt niet uit de foto naar voren.
13968
Henry Tates (TATH)
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door sont »

Ik vind hem mooi Henry. Ga zo door!
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

sont schreef:Ik vind hem mooi Henry. Ga zo door!
Het ziet er niet slecht uit als ook al is het een proef.
Vandaag nog even zitten spelen met drie soorten "Ball Nose" freesjes 1 mm, 1,5 en 2,5mm met verschillende instellingen.

Helaas even de machine ondebroken omdat ik weer naar de kazerne moest (was de tijd vergeten) . Morgen avond weer opniew beginnen met eerst kijken hoelang de machine er over doet.
Verder vandaag weer een lading acryl besteld. Het meeste is om er wat van te maken maar 2 stroken zijn bedoeld als kopschotten aan de voor en achterkant van de machine.Hiervoor maak ik van het weekend nog 4 u-shape blokjes die ik tegen de binnenkant van de x-as profielen kan monteren ( 80 cm x 25 cm en 8mm dik) Dan blijft de meeste rommel dat het freesje wegslingerd op het machinebed liggen.

Verder ook druk met het opzetten van een overzicht met bedrijven waar ik m'n materiaal (goedkoop als het kan)
bestellen. M'n voorraad reststukken zijn bijna op (erg jammer) . Vandaag bij dit bedrijf een aantal stroken gekocht.

https://www.pyrasied.nl/

Plaatje zoals ik al eerder zij bewerkt met een v-bit 90 graden. Scherpe randen maar iets te diep. Maar leuk om te doen. Het wijzigen van lettertypen en spelen met de instellingen daar leer je veel van.

13988
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vrijdag "hoera weekend".

Gisteren heb ik een stapeltje acryl GS stroken binnengekregen (19 kg).
Ik sta even te kijken als het opgeborgen is in mijn vakken kast onder de machine.
Ahum moet dit nu 290 euro kosten denk ik.

Eerste 5 cm van het derde vak.
13996

Langzaam dwalen mijn gedachten af naar een uitruk die ik een tijdje geleden had bij het voormalige V & D.
Het grote pand wordt nu bewoont door antikraak mensen. Wateroverlast. Bij de laad en losdok staat een container vol met de inventaris . Hout, acryl e.d. "jammie denk ik". daar kun je leuke dingen mee maken.
Helaas is er niemand aanwezig waar ik het aan zou kunnen vragen of ik er iets van mag hebben.

Zo nu maar weer verder met het tekenen opnieuw tekenen van een barret embleem voor mijn collega.
Het grafische plaatje was te korrelig om er iets van te maken. Dus ga ik zelf maar aan de slag. Het orginele plaatje als ondergrond en dan maar geduldig lijntjes trekken.

Het embleem is 4 x 7 cm . Even een afdrukje maken om te kijken hoe het eruit ziet.

13995
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Volgens mij is dat plaatje best goed in vectoren om te zetten... het ziet er in ieder geval strak genoeg uit..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Bedankt Kees,

Dat stukje tekening was hetgene wat ik getekent heb.
Het omzetten van de .png bestand was een kl.. klus omdat het niet zuiver genoeg was.
Dus heb ik het in autocad ingeladen en als ondergrond gebruikt.
Ongeveer 8 uur verder was de tekening klaar om geladen te worden in een ander programma.
Nog even de tekst opnieuw invoeren en wat vormen.

Nog even proef gedraaid beneden. Ahum ja moet kunnen.
Gauw naar boven en de file geladen.

Waar ik niet aan gedacht heb is het joinen van de lijnen. Grrrrr. ieder stukje lijn wordt nu afzonderlijk gefreest . De machine is meer aan het bewegen dan aan het frezen. Maar goed we zijn inmiddels 1 uur verder en het logo is gefreest.

De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Morgen even wat voetplaatjes tekenen en frezen.

14001

14005

14004

14003

14002

Morgen maar weer verder.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is even werk, maar als je het eenmaal zo strak gefreesd hebt, wil je nooit meer anders. ;-)
Dus bereid je maar voor op meer tekenwerk, maar je wordt er op een gegeven moment handig in. :mrgreen:

Wat soms nog wel eens goed werkt: op kalk papier met een zwarte viltstift het origineel overtrekken, dan heb je meestal een redelijke strakke lijn die je wel kunt scannen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Mooi gemaakt Henry! TOP
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Ja, dat omzetten in nette strakke vectoren is een geduldklusje... Ooit eens dit plaatje omgezet in vectoren.. echt dagen werk..
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

hugo stoutjesdijk schreef:Het is even werk, maar als je het eenmaal zo strak gefreesd hebt, wil je nooit meer anders. ;-)
Dus bereid je maar voor op meer tekenwerk, maar je wordt er op een gegeven moment handig in. :mrgreen:

Wat soms nog wel eens goed werkt: op kalk papier met een zwarte viltstift het origineel overtrekken, dan heb je meestal een redelijke strakke lijn die je wel kunt scannen.
Hoi Hugo,

Ik hou wel van dat fijne werk. Het enige nadeel is dat het soms even duurd voordat het klaar is.
In samenhang met het frezen leer ik er ook weer van.

Never give up
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ballegooijen schreef:Mooi gemaakt Henry! TOP
Geduld is een schone zaak zeggen ze.

En Kees, ik ga me er even niet aan wagen zo'n grote vlak. Het geeft wel aan dat je er niet voor terug deinst voor zo'n klus. Chapeau.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Henry, nog een vraagje: Hoe doe je dat met die verlichting? Heb je gewoon wat LED's er achter zitten of belicht je het vanuit de diktekant?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie