Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

henry, hoe kom ik aan al die software. (inventor), (fusion 360)...... :mrgreen:
ik struin het net af maar deze programma's kosten een fortuin. :evil:
graag advies. :roll:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Breaker »

Hier bijvoorbeeld:
http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview

Onderaan de pagina, lees de voorwaarden maar even na:
Free for startups and hobbyists
Alternatieven kosten wel vaak (veel) geld.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

't is alleen " in the cloud", dus er staat niet veel op je eigen computer en het lidmaatschap is vooralsnog beperkt.. (ik meen iets van een jaar ofzo, maar tegen die tijd is er vast wel weer een (beter) alternatief? )
En Fusion is ook weer iets typisch Autodesk... Niet intuïtief... bepaalde handelingen zijn heel ver weg verscholen of qua termen zo onduidelijk.. En dan moet je soms de meest onlogische truuks uithalen om iets voor elkaar te krijgen: Voorbeeldje: je wil een of meerdere "faces" van een "body" aanpassen.. Dat kan kennelijk alleen als je in de "direct" mode staat en dat heet dan in het programma "do not capture history" en dat zit verscholen ergens rechts onder in het beeld.. Gelukkig bestaat er nog zoiets als Google en na een uurtje zoeken heb je het gevonden...
Maar zo gaat het met heeeel veel dingen bij Autodesk.. Er zal een logica in zitten maar die heb ik in al die jaren nog niet kunnen ontdekken... (ik ken autodesk al sinds ik zo rond 1990 met 3DS iets probeerde te renderen... en toen lukte het ook al niet ... toen maar iets anders geprobeerd waar ik gewoon mee kon "toveren": Imagine )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:'t is alleen " in the cloud", dus er staat niet veel op je eigen computer en het lidmaatschap is vooralsnog beperkt.. (ik meen iets van een jaar ofzo, maar tegen die tijd is er vast wel weer een (beter) alternatief? )
Nee, na een jaar moet je aangeven of je een betaald abonnement wil, of je een academisch persoon bent, of als hobbyist/startup verder wil. Dat geintje herhaalt zich elk jaar.

Grote nadeel van het cloudgebeuren is dat je nooit weet wat ze nou weer in de toekomst gaan verzinnen. OnShape heeft recentelijk de mogelijkheden bij de gratis accounts aardig gereduceerd bijvoorbeeld, en een hobbylicentie tegen acceptabel tarief hebben ze ook niet. Daar zou ik aardig buikpijn van krijgen als ik met OnShape in zee gegaan was.

Voor de rest bevalt dat cloudspul me wel. Het staat een stuk veiliger dan op je eigen PC/netwerk, automatisch versiebeheer, je kunt vanaf de meest rare plekken nog bij je data, etc.
En Fusion is ook weer iets typisch Autodesk... Niet intuïtief... bepaalde handelingen zijn heel ver weg verscholen of qua termen zo onduidelijk..
Da's maar net wat je gewend bent. Naast F360 ken ik alleen iets van SolidWorks, en dat vind ik toch niet veel intuitiever.
(3D Studio in DOS destijds kon ik ook nog wel wat mee, maarja, met POVRay als alternatief was 3DS automatisch een stuk makkelijker)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Wat zal ik zeggen.
De meeste programma,s hebben wel iets wat niet helemaal lekker werkt.
Je blindstaren op een programma van 5500 is niet mijn ding.
Ik heb omdat ik bijna ieder jaar op cursus ben geweest een studenten licensie. En een ordner vol met certificaten (lekker belangrijk). Nu ik een beetje met fusion bezig ben heb ik er wel schik in. De reden is dat het snel gaat en hoop dat het te gebruiken is voor mijn machine. Zoniet dan moeten we iets anders bedenken.

Wat het dus gaat worden worden dat weet ik nog niet.
Na het wegdoen van 70 cm aan boekwerken begint het heel langzaam weer voller te worden.
Niet dat ik ze allemaal ga bewaren.
Maar persoonlijk vindt ik CadCollege de beste plek om te leren werken met Inventor, AutoCAD, Revit.
Iedere leek kan met deze boeken leren tekenen.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat ze ook al 2 lessen fusion gedraaid hebben. Het wachten is dus op het uitkomen van het lesboek.

13611

Tot die tijd moet ik mij tevreden stellen met Youtube.
Laatst gewijzigd door TATH op 31 dec 2016 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

wat een getob over een programma om iets in te kunnen teken. :evil:
ben ik straks een prachtige open source portaal te hebben gebouwt :P
kan ik niets ontwerpen of intekenen, klink raar er zal toch iemand wel raar op weten.
ik was met een boek van autocad bezig, maar mij werd aangeraden daar mee te stoppen.
zonden van je tijd... :roll:
nou dan maar een verder afwachten.
sorry henry dat ik in jouw draadje over ontwerp software begon.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Gelukkig had ik tot ik met mijn 3D-printer aan de gang ging absoluut geen behoefte aan dit soort programma's.
Ik zie voor Inventor/Fusion/Solidworks ook weinig tot geen toepassing voor mijn portaalfrees.
Daar zijn programma's als ArtCam en Aspire toch meer op hun plaats IMHO..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door javanree »

Het is maar net wat je fijn vind... Ik ben erg 2D ingesteld, teken nog altijd alles wat ik frees eerst in AutoCAD (in mijn geval 2007 in classic mode) AutoCAD leren lijkt mij zeker geen verspilde tijd. Vele andere pakketten werken op een soortgelijke manier.

Daarna of een beetje handmatig G-code kloppen (simpele dingen kan ik vaak sneller met de hand schrijven dan in bijvoorbeeld CAMBAM programmeren, tekenen in AutoCAD is in dat geval vaak om interactie tussen onderdelen te verifieren) of de DXF in een CAM pakket gooien (CAMBAM of een van de vele leuke tooltjes als DXF2GCODE)

Al ben ik wel recent begonnen met Fusion360 omdat het 3D werken toch de standaard aan het worden is... Fusion360 is gratis, werkt voor draaien en frezen en er komt G-code uit die LinuxCNC snapt (niet onbelangrijk!)

Heb gespeelt met Aspire maar vind het persoonlijk een drama, weinig logica. Maar goed, ik ben verpest met een opleiding waarin vooral AutoCAD en MasterCAM aan bod kwamen... En dat laatste kan ik ook eigenlijk niemand aanraden.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door karangetang »

Nu is het werken met Fusion360 niet erg handig wanneer je zoals ik geen internet op je werkplaats hebt
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Breaker »

Zelfs als je dat wel hebt is het niet erg handig. De enige 'tool' die op mijn garagemachine staat is een goede teksteditor om g-code te kunnen bekijken/aanpassen. Alle voorbereiding gebeurd vanachter het bureau elders.

Overigens kan Fusion ook offline gebruikt worden, vaak genoeg gedaan tijdens het reizen, het synchroniseert dan wanneer er weer verbinding is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

En zo prutsen we de laatste uren van 2016 door.

Leuk om te lezen wat iedereen er van vindt.
Aangezien sommige software pakketten nieuw voor mij zijn moet ik er eerst even los op komen voordat ik mijn mening geef. Zo zal het ook waarschijnlijk zijn voor de al doorgewinterde cnc'ers onder ons. Die werken al lang met tevredenheid met bepaalde pakketen en hebben niet de behoefte om iets nieuws uit te proberen.

Hun moto zal waarschijnlijk zijn "als het werkt dan werkt het".

Ik heb de vraag gesteld aan een groot aantal mede cursisten of zij denken dat fusion een blijver zou zijn.
Zij denken van niet omdat het allemaal in de cloud gezet gaat worden en iedereen wil zijn gegevens niet delen.
Het is dus afwachten wat het gaat worden "of vermoeden wij het zelfde". :P Dat fusion langzaam weer verdwijnt.

In ieder geval een fijn uiteinde gewenst en dat jullie cnc dromen maar uit mogen komen. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

TATH schreef:Ik heb de vraag gesteld aan een groot aantal mede cursisten of zij denken dat fusion een blijver zou zijn.
Zij denken van niet omdat het allemaal in de cloud gezet gaat worden en iedereen wil zijn gegevens niet delen.
Het is dus afwachten wat het gaat worden "of vermoeden wij het zelfde". :P Dat fusion langzaam weer verdwijnt.
Je reinste flauwekul! Er gebeurt tegenwoordig zoveel in de Cloud, zelf boekhouden bij het MKB gaat in de Cloud.
Ik denk dat het eerder meer als minder zal worden. En zoals Breaker al aangaf: je kunt met Fusion 360 ook gewoon off-line werken. En uiteindelijk gaat het om de code die je maakt, waarmee zal een ieder een worst zijn, als je maar freest, en als je je vingers er maar aan laat zitten!
Prettige jaarwisseling, en een goed en gezond 2017!
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

TATH schreef:En zo prutsen we de laatste uren van 2016 door.

Leuk om te lezen wat iedereen er van vindt.
Aangezien sommige software pakketten nieuw voor mij zijn moet ik er eerst even los op komen voordat ik mijn mening geef. Zo zal het ook waarschijnlijk zijn voor de al doorgewinterde cnc'ers onder ons. Die werken al lang met tevredenheid met bepaalde pakketen en hebben niet de behoefte om iets nieuws uit te proberen.

Hun moto zal waarschijnlijk zijn "als het werkt dan werkt het".

Ik heb de vraag gesteld aan een groot aantal mede cursisten of zij denken dat fusion een blijver zou zijn.
Zij denken van niet omdat het allemaal in de cloud gezet gaat worden en iedereen wil zijn gegevens niet delen.
Het is dus afwachten wat het gaat worden "of vermoeden wij het zelfde". :P Dat fusion langzaam weer verdwijnt.

In ieder geval een fijn uiteinde gewenst en dat jullie cnc dromen maar uit mogen komen. :mrgreen:
ik ben toch tegen een programma waarbij internet (cloud) nodig moet zijn.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

Henry, goed uiteinde, en een gezond cnc nieuwjaar... :P
humm, meten is....
Plaats reactie