Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Breaker »

andrefc101 schreef:sneller zal hij zeker niet gaan
Als je 'm van 10% naar 15% draait zal het wel sneller gaan. :lol:
Ballegooijen schreef:Je kan naar hoger dan 100% draaien. Toch?
Het gaat nooit sneller gaan dan de (Snelh. (mm/s)) die onder de instellingen is ingesteld, dus nooit sneller dan 100% van de ijlgang ook al staat er 300% in het scherm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Het gaat nooit sneller gaan dan de (Snelh. (mm/s)) die onder de instellingen is ingesteld, dus nooit sneller dan 100% van de ijlgang ook al staat er 300% in het scherm.
Kijk, zo leren we nog eens wat. Nogmaals bedankt heren voor jullie uitleg!!
Henry: Heb je ook alles opgeslagen in je geheugen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ja ik hoor het Johan. :mrgreen:

Vandaag doen we het anders.
Vandaag heb ik les "van m'n eigen". :lol:
Gisteren heb ik al een cablecomb in een acryl versie gemaakt en vandaag wil ik kijken of het wat wordt met alluminium.

Even een blokje als ondergrond ingespannen. En een stukje afvalplaat erboven op geschroefd.
Na de standaard handelingen is het tijd om op de startknop te drukken.

15.000 rpm en 2700 fr. pfff en knak "daar gaat de eerste frees". Ku..... piep nu heb ik er nog maar 4 over.

Ahum weer naar beneden en de file wat aangepast 10.000 rpm 1200 fr. Deze keer gaat het wat beter maar ik sta nog niet te juichen. Bij ieder gat even spuiten voor smering.

Nog maar een keer proberen. Knak de frees schiet als een raket door m'n plaat. Ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Uiteindelijk heb ik de juiste instelling te pakken waarbij alles heel blijft.

plaatdikte: 3mm
materiaal: pisbakken alluminium denk ik. :mrgreen:
Freesje: Carbid 3.175mm x 2 x 12mm 2 snijder
Toerental: 5400 rpm fr 251
Aantal rondjes tot de bodem: 10


Aangezien ik de aanpassing via eding uitgevoerd heb heb ik even geen grip op het tweede gedeelte van het freeswerk "de countouren". Hierdoor schiet de spindel weer even naar 10.000 rpm.

Gelukkig ben ik wat losser op de pendant en schroef ik de toeren terug naar 5400 rpm. Bij 20.000 toeren gaat dit truukje niet op en blijft het toerental op 10.000 rpm steken.

Ondanks 3 gebroken freesjes heb ik weer een hoop geleerd. Ha ha ik heb nog 2 freesjes over dus met de laatste instellingen kunnen we met een gerust hart weer wat frezen.

De schietschijf.

13669

Nieuwe versie van mijn cablecomb (wanddikte 0,9mm). De volgende keer neem ik 2mm plaat dan is de dikte ook gelijk aan het orgineel.

13671

13670

Nu nog een workshop anodiseren en we zijn klaar.

Zo even de file bewerken met de juiste gegevens en dan opslaan onder "cablecomb 24p allu 2mm".
O ja en nog wat freesjes bijbestellen.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Ja, dit is toch DE manier om het te leren denk ik. Kost wel wat freesjes maar goed, dat zij dan zo. Ik sta nu bijna altijd met de pendant in de hand en kan dan redelijk snel reageren als het fout dreigt te gaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ballegooijen schreef:Ja, dit is toch DE manier om het te leren denk ik. Kost wel wat freesjes maar goed, dat zij dan zo. Ik sta nu bijna altijd met de pendant in de hand en kan dan redelijk snel reageren als het fout dreigt te gaan.
Tot nu toe had ik de pendant nodig om in te grijpen. Nu ik juiste instellingen heb hoop ik dat ik hem ook voor andere dingen ga gebruiken. Er zitten tenslotte nog meer knoppen op. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het wel een leuk onderdeeltje, al kan ik me nog geen beeld vormen wat je met een cablecomp doet. :mrgreen:

Voor wat betreft freestechnologie, na de eerste krak stel je het toerental en de voeding (fr of F) naar beneden bij.
Ik heb niet de indruk dat er enige logica in die actie zit.
Het toerental bepaalt de snijsnelheid ( toeren * omtrek van de frees in meters geeft m/min )
En die 15000 toeren met een freesje van 2 zal het heus wel doen.
Dan is de spaandikte die je wilt afnemen degene die er voor zorgt dat de boel knapt, (in lucht breekt het freesje meestal niet) En afhankelijk van de F zal de spaandikte per omwenteling dus dikker worden, en dat vind dat freesje dus niet leuk.
15000 toeren F2700 mm/min = 2700/15000 = 0.18 mm per omwenteling, 2 snijder dus 0.09 per tand dat is in mijn beleving 10x te snel.
Ik zou alleen de F aanpassen, en niet het toerental.
En dan de stappen in de diepte wat groter als het lekker loopt. (in 2 tot 4 keer op diepte)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik vind het wel een leuk onderdeeltje, al kan ik me nog geen beeld vormen wat je met een cablecomp doet. :mrgreen:

Voor wat betreft freestechnologie, na de eerste krak stel je het toerental en de voeding (fr of F) naar beneden bij.
Ik heb niet de indruk dat er enige logica in die actie zit.
Het toerental bepaalt de snijsnelheid ( toeren * omtrek van de frees in meters geeft m/min )
En die 15000 toeren met een freesje van 2 zal het heus wel doen.
Dan is de spaandikte die je wilt afnemen degene die er voor zorgt dat de boel knapt, (in lucht breekt het freesje meestal niet) En afhankelijk van de F zal de spaandikte per omwenteling dus dikker worden, en dat vind dat freesje dus niet leuk.
15000 toeren F2700 mm/min = 2700/15000 = 0.18 mm per omwenteling, 2 snijder dus 0.09 per tand dat is in mijn beleving 10x te snel.
Ik zou alleen de F aanpassen, en niet het toerental.
En dan de stappen in de diepte wat groter als het lekker loopt. (in 2 tot 4 keer op diepte)
Morgen even proberen Dus 15.000 en F270 . :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Persoonlijk zou ik iets met die 2 snijder (VHM?) iets van 24000 rpm, F600 en ca 0,3mm diepte per pass aanhouden..
Wel veel smeermiddel gebruiken bij dit geextrudeerde aluminium (6082?) Iets van lampenolie, spiritus, WD40 desnoods.. En er bij blijven.. je freesje loopt zo vol en dan is het "knap"...
Na het frezen je freesje lekker in de gootsteenontstopper (caustic-soda) reinigen... dat lost alle aluminium netjes op..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door mark3 »

Tath
Als de snijlengte 12mm is (neem ik aan), begin eens met een 3mm frees met een snijlengte van +- 6mm en een schacht van 6mm. Kan veeeel meer hebben. Hiermee kun je in een keer door 3mm plaat, mits goed gesmeerd.
Mijn ervaring dat freesjes onder de 3mm kwetsbaar worden, zeker als de snijlengtes lang worden. OK frezen van 30mm krijg je ook kapot, maar kost iets meer kracht.
Aangezien je alleen de onderste 0,3mm van de frees gebruikt (je gaat in 10 stappen door de plaat) is de bovenste 11,7mm van de snijlengte nutteloos.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

mark3 schreef:Aangezien je alleen de onderste 0,3mm van de frees gebruikt (je gaat in 10 stappen door de plaat) is de bovenste 11,7mm van de snijlengte nutteloos.
Nou... niet helemaal waar.. Bij langere schachten en korte snijlengtes zie je dat materiaal zich makkelijk aan de schacht gaat hechten omdat die steeds langs het gefreesde stuk wrijven. Met als gevolg een dik spoor op je freeswerk en in het ergste geval zoveel ophoping van materiaal dat je frees knapt.
Verder heeft die langer snijkant ook nog de functie van het afvoeren van het materiaal (de spaantjes)
Dat de frees zo niet over de gehele lengte egaal bot wordt, ja dat is waar.. Maar een freesje dat te bot geworden is om aluminium knap te kunnen verspanen zonder bramen kan vaak nog heel prima plastic of hout frezen.. en dan ga je veel meer dan 0,3 mm het materiaal in..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ho ho ho :mrgreen:

Ik heb mijn bevindingen even voorgelegd aan Kees.
Na wat aanpassingen kunnen we weer eens proberen om hetzelfde te frezen.
Op zich gaat dit maar heb ik niet het idee dat de frees er plezier in heeft.
Ha ha wat de opmerking\ en tip van de lengte van mijn snijvlak aangaat weet ik natuurlijk ook dat alles boven de 2,5 mm plaat van het snijvlak niet gebruikt wordt. "Zonde" ja maar ik moet even frezen met de riemen\frezen die ik op dit moment heb liggen. :mrgreen:

Op een freesje na heb ik ze alle 5 naar de vielestijnen gejaagd.
Dit zal grotendeels komen door mijn opstart perikelen.
Wat de freesjes zelf aangaat zijn het Cobald freesjes en geen VHM.
Aangezien ik de afgelopen 3 berichten het woord VHM voorbij zie flitsen denk ik ook dat ik even opzoek moet naar VHM freesjes.

Bij aliexpress kan ik ze even niet vinden.
Op deze site wel http://www.freesjes.nl/index.php?item=v ... 43&lang=NL

Als ik geen goedkope chines VHM freesjes kan vinden dan moeten we er toch aan geloven denk ik. Ik wil tenslotte frezen en niet schuren anders had ik beter een schuurmachine kunnen kopen.

Maar ik geef niet op morgen verder knoeien.

Verder ben ik bezig om wat onderdelen te tekenen en om te zetten in Artcam. De bridges functie heb ik nu ook gevonden in de software dus hoef ik er niet meer bang voor te zijn dat het werkstuk spontaan in het rond vliegt.

O ja hugo wat cablecombs zijn en waar ze voor dienen.

Het zijn custom made extensions voor een computervoeding en vervanging van bestaande spaggeti bekabeling naar een bling bling bekabeling.

Hiervoor heb ik cablecombs\ kabelgeleiders nodig.
De 24pins geleiders kosten incl. btw 3,10 per stuk zonder verzendkosten.
Het maken van deze dingen in kunstof is geen enkel probleem voor mijn machine.

De onderste is een orgineel geanodiseerde alluminium exemplaar. De paracord blijft soms haken aan de scherpe naar binnen stekende uiteinden dus heb ik gelijk maar een modificatie aangebracht voor mijn eigen.

13684

Dit is een custom made extension kabel voor een ATX voeding.
13682

Het kleurenpallet voor het bedekken van de bekabeling is zeer ruim.
Voorbeeld.
13685

Zo nu even wat speuren naar VHM, VHM VHM zzzzzzzzzzzzzz.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ik heb het a4 tje gevonden waar de specs van de freesjes opstaan.

Brand Name:None
Material:Tungsten Cobalt Alloy
Type:End Mill
Model Number:NO
Diameter: 0.1mm
Overall Length:32mm
Coating:Other

maat was :mrgreen: 3.175 x 2 x 12
prijs 4,41 dollar

Misschien maar iets beters aanschaffen denk ik.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Deze gebruik ik heel veel:
http://www.ebay.com/itm/10-1-8-1250-2-F ... XQVERSyt1V
Wel even, om de verzendkosten wat redelijk te verdelen, wat meer bestellen uit zijn shop, en 'm een offerte vragen en of hij het voor "low value" wil verzenden naar "the Netherlands"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Deze gebruik ik heel veel:
http://www.ebay.com/itm/10-1-8-1250-2-F ... XQVERSyt1V
Wel even, om de verzendkosten wat redelijk te verdelen, wat meer bestellen uit zijn shop, en 'm een offerte vragen en of hij het voor "low value" wil verzenden naar "the Netherlands"

Kees

Gracias :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie