Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Ik kan niet anders zeggen dan dat je, na een aarzelend begin, nu toch aardig productief gaat worden..
Frezen, frezen, frezen en vooral ervaring opdoen..

Kees
Ja Kees ik heb de smaak te pakken.

Ha ha ik zeg voorzichtig dat ik er wat handiger in begin te worden. Het frezen van het acryl gaat lekker. Maar soms kom je een ander type tegen net als een paar minuten terug. Het type acryl was van een andere kwaliteit dus i.p.v. 6000 toeren moest ik de boel terugschroeven naar 3900 voor een scherpe rand. En zo leren we maar verder.

Wordt vervolgd.

P.s. vandaag pakketje naar je gestuurd. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben blij met mijn machine.
Dat geloof ik graag Henry, je gaat lekker zo!!
Ik had dan wel eerder de machine aan de praat maar ik moet nu toch weer een aantal stappen terug doen. Zoals je wel al gezien zal hebben is de brug te slap en moet ik al gaan updaten. :oops: Tja, ze zeggen niet voor niets "Haastige spoed is zelden goed" en: "Dan had je maar moeten luisteren!"

Maar goed, de feiten zijn daar en ik heb inmiddels wel al veel geleerd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

al doende leert men.
zal mij ook wel te wachten staan
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Ik hoop het niet voor je Ewoud. Goed luisteren dus naar die mannen. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

Ballegooijen schreef:Ik hoop het niet voor je Ewoud. Goed luisteren dus naar die mannen. ;-)
dat doe ik ook...... :P
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ja ja opletten is de "keyword". :mrgreen:

Vandaag wat aan het tekenen geweest. Frame voor een pompmount die ik op een site gezien heb.
De meeste maten heb ik alleen nog de positie van de rubber stootdemper invoeren en we kunnen weer wat frezen.

Maar goed eerst even wat anders maken ( een paar acryl t-slot plaatjes). Waarvoor !!!
Om straks de kunstof stroken die ik voor het bed heb liggen kan gaan monteren ( wanneer al het ander voorwerk gedaan is).

Wat er nog moet gebeuren voordat we dit kunnen doen:
- machine bed uitlijnen met de spindel (misschien moet ik wel justeer bevestegingen maken voor langs de zijkant);
- andere meetklok aanschaffen om te kunnen meten;
- gaten frezen in het bed en de liggers eronder voor het vastzetten van het bed;
- bedvastzetten;
- bed vlakken;
Dan pas kunnen we de stroken monteren. :mrgreen:

Nee ik heb geen haast. ik kan nog een beetje uit de losse pols frezen zonder te veel rekening met de afwijkingen in dikte van de plaat die eronder ligt. En als het plaatje wat ik moet bewerker iets groter is dan komen we er wel.
Dit is wel het makkelijkste maar eigenlijk niet zoals het hoort.

Maar goed ik het alvast wat t-slot plaatjes getekent en uitgefreest. Andere frees dit keer gebruikt:

Materiaal is acryl 8,3mm
freesje 3.175 2mm x 12mm 1 snijder, toeren 5500 rpm feedrate 530 en stepdown 0,3mm "ja ik heb de tijd".
Ik denk dat ik iets zuiniger op m'n freesjes ben aan het worden. :mrgreen:

Even natekenen. En straks uitfrezen op een stukje acryl wat ik nog kan gebruiken.
13764

Gaat lekker zo.
13765

Bridges er in 4x3mm "i love bridges".
13766

AAAA
13767

Nieuwe dropsoort "wel een beetje hard".
13769

Nu waarvoor ik ze gemaakt heb. Het geleiden van de kunstofstrook bij het plaatsen.
13768

En zo modderen we maar weer verder.

Verder vandaag weer een pakketje met freesjes binnengekregen. Ik merk dat ik achter begin te lopen met het ordenen en vullen van mijn toolpakket in desoftware. Ook moet ik al gaan schuiven in de lade om alles weg te leggen. Het wordt maar eens tijd dat ik hier wat aan ga doen. Nog meer freeswerk vrees ik. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

TATH schreef:- bed vlakken;
Dan pas kunnen we de stroken monteren. :mrgreen:
Euh... dat zou ik maar omdraaien... je gaat natuurlijk niet aan je bed frezen, uitgezonderd bepaalde doelbewuste handelingen, zoals gaten voor het monteren van het bed en hooguit (zoals ik dat gedaan heb) een paar gaten voor uitlijnblokken.
Maar ik moet ook snel een stuk of wat planken kunnen neerleggen op positie.. Super nauwkeurig is dat niet, maar 1/10 meer of minder maakt voor die houten borden ook niets uit.. Vandaar die uitlijnblokken..
Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld om een paar plunjers met hardstalen pennen uit het bed omhoog te laten komen en dan zodra de job start automatisch te laten zakken, maar die dingen vind ik eigenlijk alleen meer pneumatisch en ik ben niet van plan om altijd maar weer die compressor op te starten..

Die stroken zijn er juist voor om makkelijk je bed te kunnen vlakken en als ze na een jaar noeste arbeid niet helemaal fris meer zijn, dan frees je er nog weer een paar tienden af.. Zo blijft je bed gewoon in onberispelijke staat..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door janplastiek »

audiomanics schreef: Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld om een paar plunjers met hardstalen pennen uit het bed omhoog te laten komen en dan zodra de job start automatisch te laten zakken, maar die dingen vind ik eigenlijk alleen meer pneumatisch en ik ben niet van plan om altijd maar weer die compressor op te starten..Kees
deze werden bij Philips als veiligheidsslot op machine kappen gezet 24V er op en 1 cm uitgaande as
http://www.harting.com/en/product-cente ... solenoids/

zijn er in alle maten en modellen
https://www.google.be/search?q=Electrom ... 66&bih=679
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Ja, solenoids genoeg.. Maar heb je die pneumatische blokjes al eens gezien, Goed te monteren, mooie gladde dikke pennen, relatief compact, met kracht twee kanten uit te sturen.. zo van de plank.. (sterker: ze lagen zelfs op de CNC-dag)
Dat mis ik een beetje in de electrische uitvoering.. Solenoids lijken krachtig maar bij dergelijke bewegingslengtes hapert het daar nog al eens aan.. Dus dan val ik op motor aangedreven actuators en die zijn er in heel veel uitvoeringen, maar net niet wat ik bedoel (meestal niet zo'n dikke pen enzo)

Maar ik kan nu prima uit de voeten met de uitlijnblokjes dus die plunjers zullen altijd wel wens blijven..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Goede morgen heren pro's,

Ahum ja alleen frezen aan de stroken.
En frezen aan het bed alleen voor het vastzettem ervan op de liggers.

Kees ik heb nog op mijn netvlies staan dat jouw stroken met schroefjes vastzitten.
Zou je dit voor mij aanraden of zeg je dubbelzijdig tape.

Die uitsteken blokjes zijn alleen maar voor de montage van de stroken bedoeld. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Prototype.

Vanavond bezig geweest om mijn prototype pompmount frame te maken voor de Aquelis pomptop.
Veel meetwerk.
Uiteindelijk 2 freesjes geselecteerd voor het freeswerk.

Nog steeds doe ik voorzichtig aan met frezen. Een feedrate van boven de 600 met de 2mm een snijder komt niet voor.
Maar goed we komen er wel.

Voor deze prototype heb ik gebruik gemaakt van een reststukje acryl waar ik al de nodige graveerwerk op heb aangebracht.

Zo even een RGB 120mm fan bestellen.

Het uiteindelijke frame 8,1 mm. De volgende wordt 10 mm,
13773

Past precies.
13774

Er zit nu een gewone fan onder. De volgende wordt een 120mm fan met RGB leds.
13775
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

Henry, kun je voor mijn 2.2kw water spindel een mooie watercooler kunnen ontwikkelen
hi zou niet misstaan..... :P
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

TATH schreef:Kees ik heb nog op mijn netvlies staan dat jouw stroken met schroefjes vastzitten.
Alle stroken zitten met dubbelzijdige "Bannertape" vast, alleen 1 strook waar ook de uitlijnblokken ingrijpen zit met dubbelzijdige tape en 5 schroeven vast.. Dit om eventueel verschuiven (van de uitlijnblokken) tegen te gaan..
Daar wordt niet gefreesd, normaal gesproken.. Die schroefjes zijn niet lekker voor freesjes (erg hard)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

ewoud schreef:Henry, kun je voor mijn 2.2kw water spindel een mooie watercooler kunnen ontwikkelen
hi zou niet misstaan..... :P
Dat kan Ewoud. Custom build. bling bling met snelsluitingen als je wilt.

Ik kan er zelfs voor zorgen dat je bier koud blijft.

https://www.youtube.com/watch?v=xF_zBgjiPSg
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie