Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door Zee&Zee »

Ben benieuwd
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

Precies wat ik ook nog een keertje wil gaan maken, lijkt me de perfecte aandrijving voor een wat grotere machine.
Ik ben heel benieuwd naar hoe het in de praktijk allemaal uitpakt.
Ik denk dat HTD inderdaad het makkelijkst te maken is, het hoeven ook geen stukken van de volledige lengte te zijn, Je kan ze perfect opdelen en naast de tandbaan vastschroeven. Als je b.v. een profiel hebt met sleuven op 45 mm hoh dan gaat dat perfect passen. Die 45mm hoh heb je b.v. bij MiniTec profielen standaard. Je kunt dan b.v. 60mm brede Aluminium strip gebruiken als basis die je op zo'n MiniTec extrusie profiel schroeft.

Ik ben toevallig nu bezig om van dit soort stripjes te maken om een HTD5M riem degelijk vast te maken aan het portaal van het machientje van Tony zijn machine die ik voor hem aan het verbeteren ben.Ik heb al wat proefjes gemaakt en het gaat lukken. Gelukkig hoef ik maar totaal een cm of 25 te hebben want het is toch best wel behoorlijk tijdrovend om het ook mooi te maken. En zo'n 2,5 mm bolkop freesje is redelijk fragiel heb ik gemerkt.
Maar goed, dat is de hobby natuurlijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

John Sellis schreef: 02 jan 2018 15:04 Nu wil ik dus een strip gaan gebruiken met een negatief van de belt. Die ik plat kan gebruiken net als in het filmpje. hier door is de rek minimaal!

Wie zou dat kunnen maken in stukken van ca 2.5mtr lang (7x) voor een htd 8m belt van 30mm breed?

en waar halen jullie de aluminium extrusie profielen?
John, ben je hier al verder mee? Ik ben heel benieuwd naar je aanpak en ervaringen hiervan.
Ik wil het zelfde gaan maken, voorlopig met een Nema34 stappenmotor er op, en de riem met een oude klokkenveer (van zo'n oude opwindklok) afdekken, die rolt vanaf het einde automatisch mee op en af en die wil ik dan onder een paar stripjes aan de zijkant / bovenkant opsluiten, zeg 1mm boven de riem.
Ik twijfel nog tussen een HTD5 of HTD8 riem, en ook de breedte vind ik best wel moeilijk te bepalen, ik denk aan 20mm brede riem voor een portaal van ongeveer een 80 centimeter breed en een bed van ongeveer een meter lang. Ja, allemaal wat kleiner maar meer ruimte heb ik niet, en voor mij gaat het meer om het experiment dan om de daadwerkelijke toepassing, die tafel heb ik al staan, evenals een portaal wat daar op past, ik heb er zelfs ook al passende KO spindels voor liggen met aangedreven moeren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 21 jan 2018 13:25 Ik wil het zelfde gaan maken, voorlopig met een Nema34 stappenmotor er op, en de riem met een oude klokkenveer (van zo'n oude opwindklok) afdekken, die rolt vanaf het einde automatisch mee op en af en die wil ik dan onder een paar stripjes aan de zijkant / bovenkant opsluiten, zeg 1mm boven de riem.
Voor die veer zou ik dan maar deze oplossing nemen, die is er meer voor geschikt denk ik. https://www.amatec.nl/webshop/konstante-krachtveren
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

Dank Hugo, ik wist wel dat ze bestonden, niet hoe ze te vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

Een vraag aan de modelbouwers hier die ook bekend zijn met het maken van afgietsels:

Zou het mogelijk zijn om van b.v. een 20mm brede HTD8 riem een sterk afgietsel te maken wat kan dienen als de inverse om zo'n aandrijving te realiseren?
Het alternatief is een inverse rail te frezen, maar als je een sterk afgietsel kunt maken is dat wellicht niet nodig.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door kawarider »

He Ben, nu begrijp ik je sms. Ik heb ook nog een aantal m riem bij de wieltjes.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door Ballegooijen »

Zou het mogelijk zijn om van b.v. een 20mm brede HTD8 riem een sterk afgietsel te maken wat kan dienen als de inverse om zo'n aandrijving te realiseren?
Is het met frezen niet gelukt Ben?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 21 jan 2018 19:09 Een vraag aan de modelbouwers hier die ook bekend zijn met het maken van afgietsels:

Zou het mogelijk zijn om van b.v. een 20mm brede HTD8 riem een sterk afgietsel te maken wat kan dienen als de inverse om zo'n aandrijving te realiseren?
Het alternatief is een inverse rail te frezen, maar als je een sterk afgietsel kunt maken is dat wellicht niet nodig.
Afgieten zal heus wel lukken, metaal gevulde epoxy van araldite is lekker sterk en krimpvrij.
Maar de uitdaging zit hem in het evenwijdig krijgen van het afgietsel.
Je zou een stuk profiel onderin een bakje kunnen leggen, daar araldite op gieten, dan er voor zorgen dat dat profiel netjes vlak op de bodem blijft, en als alles hard is, de bovenkant vlakfrezen. En dan nog iets verzinnen om de boel netjes vast te zetten.
Maar dat gaat wel erg lastig worden voor een stuk van 2.5m.

Maar eerlijk gezegd dacht ik dat de truuc met dit systeem is dat je een 2e riem ondersteboven op de machine legt als tegen kant, die kun je dan spannen en zou voldoende moeten zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

Dat van die tweede riem onderste boven er tegen leggen was ook mijn eerste idee, maar als ik de specificaties van de verschillende riemen bekijk dan vind ik hier heel tegenstrijdige gegevens van. Eigenlijk allemaal hebben ze dan behoorlijk speling, van 0,1 tot 0,5 mm en dus voor dat doel niet bruikbaar.
Volgende idee was daarom de inverse zelf maken, en dan is het HTD profiel denk ik het makkelijkst na te maken met een minimale speling.
En eh.. voor mij is 1 meter lang genoeg. Bovendien denk ik dat zelfs stukjes van 25 cm heel eenvoudig aan elkaar te koppelen zijn tot elke gewenste lengte om maar iets te noemen, riem er op leggen, fixeren, klaar.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Die speling is toch niet erg? Je trekt die er aan weerskanten van de brug uit door je motor op te spannen. Vanaf dat moment is de speling aan de kant die er toe doet 0.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 21 jan 2018 22:44 Die speling is toch niet erg? Je trekt die er aan weerskanten van de brug uit door je motor op te spannen. Vanaf dat moment is de speling aan de kant die er toe doet 0.
Het kwartje valt weer (was even weggezakt in de grijze massa), dat is volgens mij ook de hele truuc van dat principe.

Zie hier een patend er over: https://www.google.com/patents/US20090301237
Afbeelding


Alle zelfbouw oplossingen met frezen en of afgieten gaan nooit de nauwkeurigheid halen van de standaard tandriem.

En nog een discussie : https://openbuilds.com/threads/longest-x-axis.868/

Hier nog een leuk filmpje : https://www.motioncontrolonline.org/con ... ent_id/752
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Ik blijf het een mooi en ondergewaardeerd systeem vinden. Met een beetje brede riemen zou ik er zelfs de brug van mijn freesmachine nog wel mee aan durven drijven. Je hebt per kant 2 stukjes riem van een cm of 5 die het werk doen (2, want je zet de boel onder een flinke voorbelasting). Ik zou het uit moeten rekenen, maar volgens mij wint de staalgordel in een 16-25mm breed riempje over die afstand het kwa stijfheid nog wel van de stijfheid een 'standaard' 16xx 800mm+ kogelomloopspindel+moer+vastlager.

Gevoelsmatig ben je trouwens ook beter af met een T, AT, XL of andersoortige riem met 'rechthoekige' tanden dan met een tandsysteem dat ronde randen heeft (HTD, GT2, ...).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door flex »

@DaBit: Tandiemen van het T en AT en de imperial reeks al XL en MX hebben aardig wat speling om de poelies. De HTD (en STD?) riemen zijn juist spelingsvrij om de poelies.

Overigens kan je voor dit omloop principe ook kijken naar rollenketting ipv tandriem.
Plaats reactie