Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Mjah, goed, als particuliertje betaal ik alsnog de hoofdprijs voor een stukje staal hoor. Maar dat is beter dan niet te koop of enkel bij de bouwmarkt/online. Materiaal op de kop tikken blijft toch relatief lastig voor de hobbyist.

Of jij staal of aluminium gebruikt: die keuze is aan jou. Ik ging er een beetje van uit dat een ZZP lasser wel een lichte voorkeur voor staal zou hebben, maar waarom ik dat dacht weet ik eigenlijk niet.

Met beiden kun je sterk en stijf bouwen, alleen bij aluminium moet je de dimensies wat laten groeien om het slappere materiaal te compenseren. En eventueel verschil in uitzettingscoefficient met andere materialen moet je rekening mee houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

Ga nu ook motors bestellen voor mijn plasma snijder .

Het worden ac servo motoren. Maar hoeveel nm zal ik nodig zijn om snel te kunnen positioneren? keus uit 400watt of 750 watt.

Ik ga de machine aan beide kanten aandrijven dus dacht zelf dat ik genoeg had aan 2x 400watt voor de Y as en en 1x 400watt voor de X as.

Maar voor een beetje meer heb ik natuurlijk ook 750watt.

Nu gaat mijn gantry max 50kilo wegen

En weet niet of ik ook vertraging zou doen?
zat te denken aan deze:
http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... sories/251

dan 1:5

Gaat toch tandheugels gebruiken waarschijnlijk met module 1.25 met tandwiel 20 zal de verplaatsing zonder vertraging 78.5 mm per omwenteling zijn. dan zou ik met de servo (die 3000toeren haald) 235mtr per min gaan.
Dus lijkt mij een overbrenging van 1:5 prima. dan zou ik nog 47mtr per min kunnen halen (in theorie)

De 400watt heeft bij continu gebruik 1.27nm dat aan bijde kanten word het 2.54nm en dan met de vertraging van 1:5 12.7nm (verlies niet mee gerekend)

De 750watt heeft bij continu gebruik 2.39nm dat aan bijde kanten word het 4.78nm en dan met de vertraging van 1:5 29.9nm (verlies niet mee gerekend)

dus 400watt zou goed moeten zijn!

graag hoor ik jullie ervaring want wil dit jaar de motors nog bestellen!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door assink »

Zoek eens wat ze bij een mechmate gebruiken. Is ook tandheugel, en vergelijkbaar gewicht voor het portaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Servomotoren kun je niet zomaar ongestraft oneindig zwaar kiezen. Aan de inertie welke een servomotor goed kan controleren zit een minimum en een maximum.

Met lichte gantry en geen extreme snelheden (50m/min is nog lang geen wandeltempo) is 400W al aan de hoge kant, en 750W teveel.

Kwa reductor: volgens mij mogen die wormdingen geen 3000rpm op de ingaande as hebben. Ik zie meestal van die planeetvertragingen aan servo's geschroefd zitten. Damen heeft die dingen ook: http://www.damencnc.com/nl/components/m ... ories/1768
Misschien even Damen bellen en vragen wat je het beste kunt gebruiken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:Servomotoren kun je niet zomaar ongestraft oneindig zwaar kiezen. Aan de inertie welke een servomotor goed kan controleren zit een minimum en een maximum.

Met lichte gantry en geen extreme snelheden (50m/min is nog lang geen wandeltempo) is 400W al aan de hoge kant, en 750W teveel.

Kwa reductor: volgens mij mogen die wormdingen geen 3000rpm op de ingaande as hebben. Ik zie meestal van die planeetvertragingen aan servo's geschroefd zitten. Damen heeft die dingen ook: http://www.damencnc.com/nl/components/m ... ories/1768
Misschien even Damen bellen en vragen wat je het beste kunt gebruiken?

met 50m\min ben ik binnen 8sec aan de ander kant van de bak. maar mag ook 100m\min gaan. als de hardware het allemaal aan kan......

het gaat er mij om hoe snel kan je positioneren zodat ik snel van het 1 naar het ander punt kan. ik dacht ook dat 400watt groot genoeg.

Ja die vertragingen zouden ook kunnen. is misschien zelfs nog wel mooier! maar 1 op 5 vertraging of geen vertraging?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

John Sellis schreef: Gaat toch tandheugels gebruiken waarschijnlijk met module 1.25 met tandwiel 20 zal de verplaatsing zonder vertraging 78.5 mm per omwenteling zijn.
Eerlijk gezegd, puur onderbuik gevoel, lijkt mij moduul 1.25 wel een beetje ielig voor zo'n machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

John Sellis schreef:maar 1 op 5 vertraging of geen vertraging?
Stel dat je dat tandwiel met 78,5mm per omwenteling gebruikt. Dan komt 50m/min overeen met nog maar slechts 637rpm. Je kunt zonder vertraging dus nog niet een kwart van je servomotor-vermogen gebruiken.

Doe je 1:5, dan kun je het volle vermogen gebruiken. Als je vertraging dan geen omkeerspeling heeft gaat je positioneringsnauwkeurigheid ook een factor 5 omhoog.
Die 5 boogminuten omkeerspeling van dat Damen planetairding zou trouwens overeen komen met 0,02mm lineair. Da's voor jou verwaarloosbaar.

Ik zou dus vertragen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

hugo stoutjesdijk schreef:
John Sellis schreef: Gaat toch tandheugels gebruiken waarschijnlijk met module 1.25 met tandwiel 20 zal de verplaatsing zonder vertraging 78.5 mm per omwenteling zijn.
Eerlijk gezegd, puur onderbuik gevoel, lijkt mij moduul 1.25 wel een beetje ielig voor zo'n machine.
Word misschien toch module 2 25x25mm nu ff de prijs van tandwielen.com afwachten. Wil graag schuinvertand gaan gebruiken.

Als iemand nog een ander adresje heeft hou ik me aanbevolen.

Op ebay stond die 1.25module namelijk alleen verzendkosten zijn al 500€ en kwam ik in totaal over 1250 euro dan kan ik het bijna net zo goed in Nederland halen.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door Tiny »

Niet direct erg goedkoop maar wel een maatje groter met moduul 2 en de gaten er al in zitten.

http://www.maedler.nl/product/1643/1618 ... st-modul-2
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door Zee&Zee »

Houdt er rekening mee dat je tandwiel ook op de as past straks, ik zou zelf geen mod2 pakken maar mod1 ivm je mechanische resolutie. Dit heb ik ook op mijn 2*3 mtr machine. Ivm plasma kan je een flink stuk sneller dan ik op mijn machine wil 2*3mtr frees) ik heb 4:1 vertraging erop.
CNC you later
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door skillalot »

Als je stappenmotoren gebruikt zou ik een vertraging van 1:4 of 1:5 nemen ofzo, met servo zou ik eerder richting de 1:20 gaan denk ik. En voor het kleine gewicht wat ze moeten gaan doen, zijn die 400 watts al aan de aardig zware kant...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

Na een tijdje drukte op en het werk en weinig tijd in dit topic gaan we dan toch verder, ik heb de servo's en de lengte geleiding al liggen (400watt delta servo's). Ga nu details uitwerken. heb een nieuwe cslab kaart er bij besteld. De CSMIO/IP-S ivm de snelheid van de kaart (4mhz)

Nu ben ik opzoek naar iemand die voor mij wat aluminium strippen kan frezen.

Ik ga dit systeem gebruiken en na maken.

https://www.youtube.com/watch?v=OdJoVh6DRPA

Nu wil ik dus een strip gaan gebruiken met een negatief van de belt. Die ik plat kan gebruiken net als in het filmpje. hier door is de rek minimaal!

Wie zou dat kunnen maken in stukken van ca 2.5mtr lang (7x) voor een htd 8m belt van 30mm breed?

en waar halen jullie de aluminium extrusie profielen?
Laatst gewijzigd door John Sellis op 02 jan 2018 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door kawarider »

Beste wensen John. Da s een heel mooi begin van t nieuwe jaar. Dit ga ik met buitengewone interesse volgen. Cslab en neuron is inderdaad een mooie combi. Eens zien wat je van de aandrijving gaat maken.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door assink »

Waarom gebruik je geen AT riem? Deze valt perfect in elkaar volgens
mij, dan plak je de met een goede 3m dubbelzijdige tape je tanriem vast op je balk.
Wel een tandriem met stalen rug nemen lijkt me. Een HTD/GT riem is hier minder geschikt voor ivm de ronde tandvorm.
Plaats reactie