CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Moderators: audiomanics, Moderators
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
In dit topic zal ik de hele "CNCZone.nl Opensource portaalfrees" weer opnieuw gaan opbouwen, met inbegrip van alle (kleine) veranderingen die tijdens de bouw aan het licht kwamen.
Om het overzicht te bewaren en het tot een duidelijk en nog leesbaar geheel te houden zullen commentaren van andere mensen uit het topic verwijderd worden.
Eventuele opmerkingen (foutjes in tekeningen of tekst) moeten mij dan via PB gemeld worden gemeld maar NIET in dit topic bij geschreven worden..
Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.. Een topic met 1000 posts is echt te veel om door te lezen..
Eventuele bijdragen zoals fraaie 3D-renderingen of foto's zijn welkom, maar dan via de mail of PB. Ik zal ze dan zelf op de juiste plaats proberen te posten.
Dit gezegd hebbende..
Ik zal proberen de structuur van het originele topic aan te houden waarbij ik dit keer zal beginnen met het mechanische aspect en later de elektronica en software.
Als basis ga ik uit van de volgende gebruikte componenten:
Aluminium Extrusie-profielen van ITEM/Boikon
Kogelomloop spindels en moerblokken van ISEL
Lineaire geleidingen en wagentjes van HiWin
T-slot bed 20mm dik aluminium van Vacuumtisch.de
Eding-CNC CPU5A4E controller
Leadshine Hybrid-steppers 2NM met HBS507 drivers
Chinese spindel (naar keuze 1,5KW of 2,2KW) met HuanYang VFD
proximity-sensoren (8 en 12mm NO NPN flush) als homesensoren
Het bereik kan gekozen worden in een configurator (excel-bestand) waar dan de diverse lengtes van de aluminiumprofielen en KO-schroefspindels zo uitrollen.
Om een prijsindicatie te geven voor een compleet werkend systeem: houd rekening met ca 6000 euro..
Wie goedkopere bronnen kan vinden kan op een lager bedrag uitkomen.
Kees
Om het overzicht te bewaren en het tot een duidelijk en nog leesbaar geheel te houden zullen commentaren van andere mensen uit het topic verwijderd worden.
Eventuele opmerkingen (foutjes in tekeningen of tekst) moeten mij dan via PB gemeld worden gemeld maar NIET in dit topic bij geschreven worden..
Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.. Een topic met 1000 posts is echt te veel om door te lezen..
Eventuele bijdragen zoals fraaie 3D-renderingen of foto's zijn welkom, maar dan via de mail of PB. Ik zal ze dan zelf op de juiste plaats proberen te posten.
Dit gezegd hebbende..
Ik zal proberen de structuur van het originele topic aan te houden waarbij ik dit keer zal beginnen met het mechanische aspect en later de elektronica en software.
Als basis ga ik uit van de volgende gebruikte componenten:
Aluminium Extrusie-profielen van ITEM/Boikon
Kogelomloop spindels en moerblokken van ISEL
Lineaire geleidingen en wagentjes van HiWin
T-slot bed 20mm dik aluminium van Vacuumtisch.de
Eding-CNC CPU5A4E controller
Leadshine Hybrid-steppers 2NM met HBS507 drivers
Chinese spindel (naar keuze 1,5KW of 2,2KW) met HuanYang VFD
proximity-sensoren (8 en 12mm NO NPN flush) als homesensoren
Het bereik kan gekozen worden in een configurator (excel-bestand) waar dan de diverse lengtes van de aluminiumprofielen en KO-schroefspindels zo uitrollen.
Om een prijsindicatie te geven voor een compleet werkend systeem: houd rekening met ca 6000 euro..
Wie goedkopere bronnen kan vinden kan op een lager bedrag uitkomen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Om een indruk te geven van de totale machine, hier een paar foto's van de machine die Klaas gebouwd heeft.
Mochten er nog wat meer foto's beschikbaar komen dan kan ik die hier ook gaan plaatsen:
Om te beginnen, in de bijlage, de configurator, waarmee bepaald kan worden hoe groot de profielen en de schroefspindels zullen worden.
Bij deze machine is de X de as waar over de brug zich beweegt en de Y is de as waar de spindel zich over de brug beweegt.. De Z-as heeft een vast bereik.
Uitleg:
In de gele velden kunnen de gewenste bereiken voor X en Y ingevuld worden.
Daar onder, in de grijze vlakken komt dan het bereik te staan dat daadwerkelijk, mechanisch beperkt, gehaald kan worden. Dit heeft te maken met het feit dat de bevestigingsgaten van de rails zich op 20mm van de kant bevinden en 60mm uit elkaar. Rails zijn dus verkrijgbaar in 40mm + N x 60mm, waarbij N+1 het aantal bevestigingsgaten is.. en vast gezet moeten worden met evenveel inbusboutjes M5x20 en sleufmoeren 8/M5 met kogel (Boikon 122320)
uit deze sheet komt:
2 stuks ITEM profil 8 160x80, natur (artikel-Nr 0.0.265.26) lengte = veld C4
1 stuks ITEM profil 8 120x40, natur (artikel-Nr 0.0.416.29) lengte = veld E4
X stuks ITEM profil 8 80x40, natur (artikel-Nr 0.0.026.04) lengte = veld I4
( X is afhankelijk van gekozen bereik en berekend in veld G4)
2 stuks rails X-as (HiWin HGR20R) lengte = veld C3
2 stuks rails Y-as (HiWin HGR20R) lengte = veld E3
2 stuks schroefspindel ISEL 16 x 5 inclusief 2 eindbewerkingen Lengte totaal = veld C5
1 stuks schroefspindel ISEL 16 x 5 inclusief 2 eindbewerkingen Lengte totaal = veld E5
Verder nog een paar velden voor het aantal inbusboutjes M5x20 en sleufmoeren voor het vastzetten van de rails.
Kees
Mochten er nog wat meer foto's beschikbaar komen dan kan ik die hier ook gaan plaatsen:
Om te beginnen, in de bijlage, de configurator, waarmee bepaald kan worden hoe groot de profielen en de schroefspindels zullen worden.
Bij deze machine is de X de as waar over de brug zich beweegt en de Y is de as waar de spindel zich over de brug beweegt.. De Z-as heeft een vast bereik.
Uitleg:
In de gele velden kunnen de gewenste bereiken voor X en Y ingevuld worden.
Daar onder, in de grijze vlakken komt dan het bereik te staan dat daadwerkelijk, mechanisch beperkt, gehaald kan worden. Dit heeft te maken met het feit dat de bevestigingsgaten van de rails zich op 20mm van de kant bevinden en 60mm uit elkaar. Rails zijn dus verkrijgbaar in 40mm + N x 60mm, waarbij N+1 het aantal bevestigingsgaten is.. en vast gezet moeten worden met evenveel inbusboutjes M5x20 en sleufmoeren 8/M5 met kogel (Boikon 122320)
uit deze sheet komt:
2 stuks ITEM profil 8 160x80, natur (artikel-Nr 0.0.265.26) lengte = veld C4
1 stuks ITEM profil 8 120x40, natur (artikel-Nr 0.0.416.29) lengte = veld E4
X stuks ITEM profil 8 80x40, natur (artikel-Nr 0.0.026.04) lengte = veld I4
( X is afhankelijk van gekozen bereik en berekend in veld G4)
2 stuks rails X-as (HiWin HGR20R) lengte = veld C3
2 stuks rails Y-as (HiWin HGR20R) lengte = veld E3
2 stuks schroefspindel ISEL 16 x 5 inclusief 2 eindbewerkingen Lengte totaal = veld C5
1 stuks schroefspindel ISEL 16 x 5 inclusief 2 eindbewerkingen Lengte totaal = veld E5
Verder nog een paar velden voor het aantal inbusboutjes M5x20 en sleufmoeren voor het vastzetten van de rails.
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Op de bewerkingen van de extrusie-profielen kom ik later nog terug.
Eerst de tekeningen en DXF bestanden van de 15 panelen die voor deze machine gemaakt moeten worden:
Alle panelen kunnen vervaardigd worden uit Toolingplate aluminium. De dikte voor de meeste panelen is 15mm en slechts 3 worden uit 10mm dik Toolingplate Aluminium gemaakt:
2 stuks X-Motor-Panelen, elkaars gespiegelden, 15mm
2 stuks X-Loslager-Panelen, elkaars gespiegelden, 15mm
2 stuks X-Wagen-Panelen, elkaars gespiegelden, 15mm
2 stuks X-Wagen-verstevigingsribben, 15mm
1 stuks Y-Motor-Paneel, 15mm
1 stuks Y-Loslager-Paneel, 15mm
1 stuks Y-Wagen-Paneel, 15mm
1 stuks Z-Wagen-Paneel, 15mm
1 stuks Z-Motor-Montageplaat, 10mm
2 stuks X-Zijpanelen, elkaars gespiegelden, 10mm
De eerste tekeningen.
Het betreffen hier de panelen die aan de voor en achterzijde van de grote profielen geschroefd worden.
In de Zipfiles zitten een DXF zonder maten en een JPG plaatje met alle maten er bij.
In de DXF bestanden zijn alle hulplijnen verwijderd en van de schroefgaten is alleen het te boren gat getekend.
De andere tekeningen zullen binnenkort geplaatst worden.
Kees
Eerst de tekeningen en DXF bestanden van de 15 panelen die voor deze machine gemaakt moeten worden:
Alle panelen kunnen vervaardigd worden uit Toolingplate aluminium. De dikte voor de meeste panelen is 15mm en slechts 3 worden uit 10mm dik Toolingplate Aluminium gemaakt:
2 stuks X-Motor-Panelen, elkaars gespiegelden, 15mm
2 stuks X-Loslager-Panelen, elkaars gespiegelden, 15mm
2 stuks X-Wagen-Panelen, elkaars gespiegelden, 15mm
2 stuks X-Wagen-verstevigingsribben, 15mm
1 stuks Y-Motor-Paneel, 15mm
1 stuks Y-Loslager-Paneel, 15mm
1 stuks Y-Wagen-Paneel, 15mm
1 stuks Z-Wagen-Paneel, 15mm
1 stuks Z-Motor-Montageplaat, 10mm
2 stuks X-Zijpanelen, elkaars gespiegelden, 10mm
De eerste tekeningen.
Het betreffen hier de panelen die aan de voor en achterzijde van de grote profielen geschroefd worden.
In de Zipfiles zitten een DXF zonder maten en een JPG plaatje met alle maten er bij.
In de DXF bestanden zijn alle hulplijnen verwijderd en van de schroefgaten is alleen het te boren gat getekend.
De andere tekeningen zullen binnenkort geplaatst worden.
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
In de bijlagen de andere panelen.
Een aantal panelen zijn dubbelzijdig en daarbij zijn in de DXF bestanden alleen de gaten getekend die vanaf die zijde te frezen zijn.
Ook hier zijn in de DXF de schroefgaten alleen getekend met de boormaat.
In de JPG's zijn de gaten aan de andere zijde licht grijs getekend.
Voor de maten van boutgaten staan in de JPG losse kleine dwarsdoorsneden.
De ruimtes die verdiept uitgehaald moeten worden staan gegeven in -mm
Let op!: van een aantal panelen moet ook een gespiegelde gemaakt worden.
(totaal 15 panelen dus)
Bij onduidelijkheden graag een PB'tje..
Kees
Een aantal panelen zijn dubbelzijdig en daarbij zijn in de DXF bestanden alleen de gaten getekend die vanaf die zijde te frezen zijn.
Ook hier zijn in de DXF de schroefgaten alleen getekend met de boormaat.
In de JPG's zijn de gaten aan de andere zijde licht grijs getekend.
Voor de maten van boutgaten staan in de JPG losse kleine dwarsdoorsneden.
De ruimtes die verdiept uitgehaald moeten worden staan gegeven in -mm
Let op!: van een aantal panelen moet ook een gespiegelde gemaakt worden.
(totaal 15 panelen dus)
Bij onduidelijkheden graag een PB'tje..
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Nu de bewerkingen die gedaan moeten worden aan de grote 160x80N profielen van de X-As.
In de bijlage (in Zip) het plaatje dat hieronder verduidelijkt zal worden:
Bewerkingen:
1) Schroefdraad M8 tappen aan de kopse kanten (totaal 16 stuks per profiel)
2) Dwarsgaten boren ø7mm in onderste groef tbv doorvoeren inbussleutel voor het vastzetten van de liggers.
3) Ruimte maken voor Los- en Vastlager
4) Gat boren ø8mm van boven naar beneden tot ca 64mm diepte tbv plaatsing Proximity-sensor (homesensor)
5) Schroefdraad M5 boren en tappen tbv vastzetten proximity-sensor in bovenste groef
6) Gat boren ø6 tbv doorvoer kabeltje van proximity-sensor in een na bovenste groef
Voor de oriëntatie spreken we af dat de motoren van x X-as links komen en de motor van de Y-as aan de voorkant.
Links-voor zullen we dan ook het homepunt plaatsen.
De bewerkingen moeten voor beide profielen gespiegeld uitgevoerd worden.
1: De schroefdraden moeten getapt worden in de daarvoor bestemde gaten tot een diepte van ca 30mm
2: Deze gaten zitten in paren met een onderlinge afstand van 40mm per paar. Gemiddeld zit er om de 150-200mm een ligger. Uit de configurator komt hoeveel van die liggers (80x40) er nodig zijn.
In het voorbeeld van 1000mm werkbereik voor de X-as komt dat er 7 liggers komen. Aan beide uiteinden van de machine komt 1 ligger, dus zullen er, in dit voorbeeld, 7-1=6 liggers onder het bed komen te liggen. Er van uitgaande dat ook de T-slot-tafel een lengte van 1000mm krijgt en we de liggers evenredig willen verdelen, dan is de afstand per ligger als volgt te berekenen:
(lengte (1000mm) - 80mm )/ (aantal liggers -2) in dit voorbeeld met 7 liggers is dat (1000-80)/(7-2)= 184mm
de positie van de gaten gemeten vanaf de rechterzijde is te berekenen als volgt:
(Liggernummer - 1) x 184 + 20 en 40mm verderop: ( Liggernummer - 1) x 184 + 60
Het eerste gat komt dan op 20mm van rechts, het tweede gat op 60mm, het derde gat op 184 +20=204 mm en het vierde gat op 184+60= 244mm . En zo verder voor alle 7 liggers..
De gaten moeten door en door geboord worden en wel haaks svp.. even afbramen.
3: Voor de ruimte die de lagerblokken nodig hebben moet er een stuk van de lippen van de groef afgeslepen worden. In de rechter tekening zijn dat de grijze vlakken. Deze komen in de buitenste groef, waar de schroefspindel straks overheen zal lopen. De lengte van het stuk dat weggehaald moet worden is afhankelijk van de dikte van de flens van de lagerblokken. Volgens de datasheet heeft het vasteindlager een dikte van 10mm en het loseindlager een van 7mm, maar in de praktijk blijkt dat eerder 12-13mm resp. 8-10mm te zijn. In de tekening is dat aangegeven met 12*..
4: Het gat van 8mm met een diepte van ca 64mm moet geboord worden op een afstand van 130,0 mm vanaf de zijde waar de motoren komen (links)
5: Het gat van 4,2mm moet haaks geboord worden op het 8mm gat in de bovenste groef, dus ook op 130,0 mm van de zijde. Hierna kan er een schroefdraad M5 in getapt worden. Hierin kan later een koploos inbusboutje M5 gedraaid worden om de proximity-sensor vast te zetten op de goede hoogte.
6: Precies onder het schroefgat M5 komt in de groef daar onder een gat van ø6 om het draadje door te voeren.
Dit gat moet goed van bramen ontdaan worden om de kabel tijdens het doorvoeren niet te beschadigen.
Kees
In de bijlage (in Zip) het plaatje dat hieronder verduidelijkt zal worden:
Bewerkingen:
1) Schroefdraad M8 tappen aan de kopse kanten (totaal 16 stuks per profiel)
2) Dwarsgaten boren ø7mm in onderste groef tbv doorvoeren inbussleutel voor het vastzetten van de liggers.
3) Ruimte maken voor Los- en Vastlager
4) Gat boren ø8mm van boven naar beneden tot ca 64mm diepte tbv plaatsing Proximity-sensor (homesensor)
5) Schroefdraad M5 boren en tappen tbv vastzetten proximity-sensor in bovenste groef
6) Gat boren ø6 tbv doorvoer kabeltje van proximity-sensor in een na bovenste groef
Voor de oriëntatie spreken we af dat de motoren van x X-as links komen en de motor van de Y-as aan de voorkant.
Links-voor zullen we dan ook het homepunt plaatsen.
De bewerkingen moeten voor beide profielen gespiegeld uitgevoerd worden.
1: De schroefdraden moeten getapt worden in de daarvoor bestemde gaten tot een diepte van ca 30mm
2: Deze gaten zitten in paren met een onderlinge afstand van 40mm per paar. Gemiddeld zit er om de 150-200mm een ligger. Uit de configurator komt hoeveel van die liggers (80x40) er nodig zijn.
In het voorbeeld van 1000mm werkbereik voor de X-as komt dat er 7 liggers komen. Aan beide uiteinden van de machine komt 1 ligger, dus zullen er, in dit voorbeeld, 7-1=6 liggers onder het bed komen te liggen. Er van uitgaande dat ook de T-slot-tafel een lengte van 1000mm krijgt en we de liggers evenredig willen verdelen, dan is de afstand per ligger als volgt te berekenen:
(lengte (1000mm) - 80mm )/ (aantal liggers -2) in dit voorbeeld met 7 liggers is dat (1000-80)/(7-2)= 184mm
de positie van de gaten gemeten vanaf de rechterzijde is te berekenen als volgt:
(Liggernummer - 1) x 184 + 20 en 40mm verderop: ( Liggernummer - 1) x 184 + 60
Het eerste gat komt dan op 20mm van rechts, het tweede gat op 60mm, het derde gat op 184 +20=204 mm en het vierde gat op 184+60= 244mm . En zo verder voor alle 7 liggers..
De gaten moeten door en door geboord worden en wel haaks svp.. even afbramen.
3: Voor de ruimte die de lagerblokken nodig hebben moet er een stuk van de lippen van de groef afgeslepen worden. In de rechter tekening zijn dat de grijze vlakken. Deze komen in de buitenste groef, waar de schroefspindel straks overheen zal lopen. De lengte van het stuk dat weggehaald moet worden is afhankelijk van de dikte van de flens van de lagerblokken. Volgens de datasheet heeft het vasteindlager een dikte van 10mm en het loseindlager een van 7mm, maar in de praktijk blijkt dat eerder 12-13mm resp. 8-10mm te zijn. In de tekening is dat aangegeven met 12*..
4: Het gat van 8mm met een diepte van ca 64mm moet geboord worden op een afstand van 130,0 mm vanaf de zijde waar de motoren komen (links)
5: Het gat van 4,2mm moet haaks geboord worden op het 8mm gat in de bovenste groef, dus ook op 130,0 mm van de zijde. Hierna kan er een schroefdraad M5 in getapt worden. Hierin kan later een koploos inbusboutje M5 gedraaid worden om de proximity-sensor vast te zetten op de goede hoogte.
6: Precies onder het schroefgat M5 komt in de groef daar onder een gat van ø6 om het draadje door te voeren.
Dit gat moet goed van bramen ontdaan worden om de kabel tijdens het doorvoeren niet te beschadigen.
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
NB: Het loslager-einde van de schroefspindels zijn lang genoeg om het loslager ook aan de buitenzijde van de machine te plaatsen. hierdoor kunnen de uitsparingen in de profielen aan de zijde van het loslager vervallen.
Dit kan de montage van het geheel vereenvoudigen.
In deze post de bewerkingen van het Y-profiel (120x40N):
1) schroefdraden M8 tappen in de uiteinden (totaal 6 stuks)
2) uitsparing(en) maken voor de lagerblokken
3) gat boren voor proximity-sensor (home-sensor)
en de bewerkingen voor de liggers (80x40N)
4) schroefdraden tappen M8, per ligger 4 stuks
1: De schroefdraden moeten getapt worden in de daarvoor bestemde gaten tot een diepte van ca 30mm
2: De uitsparing(en) komen in die middelste groef. voor de maten zie dezelfde bewerking bij de X-as profielen.
3: het gat van 8mm door en door komt op 130,0mm vanaf de linker zijde in de middelste groef.
NB. Als je het mooi wil maken kan aan de achterzijde een plat vlak gefreesd worden van ca 18,5mm rond om met een pijpsleutel de achterste moer aan te draaien, maar met een punttang is die moer ook aan te draaien.
4: De schroefdraden moeten getapt worden in de daarvoor bestemde gaten tot een diepte van ca 30mm
Kees
Dit kan de montage van het geheel vereenvoudigen.
In deze post de bewerkingen van het Y-profiel (120x40N):
1) schroefdraden M8 tappen in de uiteinden (totaal 6 stuks)
2) uitsparing(en) maken voor de lagerblokken
3) gat boren voor proximity-sensor (home-sensor)
en de bewerkingen voor de liggers (80x40N)
4) schroefdraden tappen M8, per ligger 4 stuks
1: De schroefdraden moeten getapt worden in de daarvoor bestemde gaten tot een diepte van ca 30mm
2: De uitsparing(en) komen in die middelste groef. voor de maten zie dezelfde bewerking bij de X-as profielen.
3: het gat van 8mm door en door komt op 130,0mm vanaf de linker zijde in de middelste groef.
NB. Als je het mooi wil maken kan aan de achterzijde een plat vlak gefreesd worden van ca 18,5mm rond om met een pijpsleutel de achterste moer aan te draaien, maar met een punttang is die moer ook aan te draaien.
4: De schroefdraden moeten getapt worden in de daarvoor bestemde gaten tot een diepte van ca 30mm
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Volgende stap: de schroefspindels bestellen.
Dit kan via een ISEL-dealer. In Nederland is dat o.a. Elmekanic uit Markelo.
Ze leveren echter niet aan particulieren, dus even een vriendje met een bedrijf in de arm nemen is wel handig.. Zo heb ik ze ook besteld..
In de bijlage de tekening van de eindbewerkingen die gedaan moeten worden.
NB. Bij de spindel van de Z-as is alleen de bewerking nodig voor de motorzijde (met schroefdraad)
De andere zijde kan iets afgeslepen worden zodat de scherpte er af is.
Voor de lengte Ltot moet je de configurator raadplegen. Na ingave van het gewenste bereik volgt daar automatisch de lengte voor de 2 X-as-spindels en de Y-as-spindel uit.
De Z-as-spindel heeft altijd een lengte Ltot=250mm
Op de blauwe kruizen komt de Ltot van de Y-as-spindel en op de groene kruizen komt dan de Ltot van de X-as-spindels te staan.
Hieronder de juiste (duitse) omschijving met bestelnummer voor de KO-schroefspindels en de juiste KO-moerblokken.
1 x 211134 S5025 Kugelgewindespindel Ø16 x 5 x L250 mm, 1-seitige Endenbearbeitung K, ohne KG-Mutter volgens klantspecificaties (zie tekening)
1 x 211134 S5088 Kugelgewindespindel Ø16 x 5 x LXXX mm, 2-seitige Endenbearbeitung, ohne KG-Mutter Volgens klantspecificaties (zie tekening)
2 x 211134 S0130 Kugelgewindespindel Ø16 x 5 x L1XXX mm, 2-seitige Endenbearbeitung, ohne KG-Mutter Volgens klantspecificaties (zie tekening)
4 x 213003 1005 Kugelgewinde-Mutter 16x5 mm L45 x B40 x H29,8 mm Rechteckausführung Schmiernippel 90° Stellung 0°
4 x 213500 0001 isel-Abstreifer für Kg-MutterØ28 KG-Sp. 16mm Stg. 2,5/4/5/10mm VE 2 Stück
Zorg er voor dat de bussen in de KO-moeren tot op het laatst blijven zitten omdat anders de kogeltjes er uit rollen.
De afstijkers (hard rubberen ringen) worden per set, los bijgeleverd, Er zit een plat kantje aan, dit komt aan de zijde van de sleuf in het moerblok.
Verder komt de afstrijkrand aan de buitenzijde van het moerblok.
Voor het plaatsen zit de bus in de weg. schuif dan eerst de rubberen borgring er even af en laat de bus net ver genoeg zakken dat de afstrijker er in gedrukt kan worden. Eerst met één zijde beginnen en rondom op zijn plek drukken tot hij glad-af in het blok zit.. Doe dit aan tafel en met enige aandacht zodat de bus niet te ver zakt.. als je tenminste geen kogeltjes wil gaan zoeken..
Plaats de o-ring weer terug en doe het zelfde met de andere zijde.
Om het vet in het blok te houden kun je met dik aluminium-tape de gleuf afdekken.. Eerst even de buitenkant goed schoon maken met bijv. Aceton.
Het moerblok van de Y moet ontdaan worden van de smeernippel. Deze is er met een draaiende en trekkende beweging uit te halen. De smeernippel zelf is met een steeksleuteltje uit het blokje te draaien en die hebben we later weer nodig om aan te sluiten op een smeerkanaaltje.
Voor het plaatsen van de moeren op de spindels schuif je de bus over een van de einden van de schroefspindel en draait de schroefspindel in de moer. als de moer ver genoeg op de spindel zit kan de bus verwijderd worden, voorzien worden van de o-ringen en opgeborgen voor als ooit de moerblokken weer van de spindel af moeten..
Let bij de plaatsing van de moerblokken op de oriëntatie: De smeernippels voor de X-as moeten vanaf de buitenzijde van de machine te bereiken zijn, de smeernippel van de Y-as (of eigenlijk het gat waar later het pijpje in komt) moet nar beneden wijzen en de smeernippel voor de Z-as is het makkelijkst te bereiken vanaf de rechter zijde.
Kees
Dit kan via een ISEL-dealer. In Nederland is dat o.a. Elmekanic uit Markelo.
Ze leveren echter niet aan particulieren, dus even een vriendje met een bedrijf in de arm nemen is wel handig.. Zo heb ik ze ook besteld..
In de bijlage de tekening van de eindbewerkingen die gedaan moeten worden.
NB. Bij de spindel van de Z-as is alleen de bewerking nodig voor de motorzijde (met schroefdraad)
De andere zijde kan iets afgeslepen worden zodat de scherpte er af is.
Voor de lengte Ltot moet je de configurator raadplegen. Na ingave van het gewenste bereik volgt daar automatisch de lengte voor de 2 X-as-spindels en de Y-as-spindel uit.
De Z-as-spindel heeft altijd een lengte Ltot=250mm
Op de blauwe kruizen komt de Ltot van de Y-as-spindel en op de groene kruizen komt dan de Ltot van de X-as-spindels te staan.
Hieronder de juiste (duitse) omschijving met bestelnummer voor de KO-schroefspindels en de juiste KO-moerblokken.
1 x 211134 S5025 Kugelgewindespindel Ø16 x 5 x L250 mm, 1-seitige Endenbearbeitung K, ohne KG-Mutter volgens klantspecificaties (zie tekening)
1 x 211134 S5088 Kugelgewindespindel Ø16 x 5 x LXXX mm, 2-seitige Endenbearbeitung, ohne KG-Mutter Volgens klantspecificaties (zie tekening)
2 x 211134 S0130 Kugelgewindespindel Ø16 x 5 x L1XXX mm, 2-seitige Endenbearbeitung, ohne KG-Mutter Volgens klantspecificaties (zie tekening)
4 x 213003 1005 Kugelgewinde-Mutter 16x5 mm L45 x B40 x H29,8 mm Rechteckausführung Schmiernippel 90° Stellung 0°
4 x 213500 0001 isel-Abstreifer für Kg-MutterØ28 KG-Sp. 16mm Stg. 2,5/4/5/10mm VE 2 Stück
Zorg er voor dat de bussen in de KO-moeren tot op het laatst blijven zitten omdat anders de kogeltjes er uit rollen.
De afstijkers (hard rubberen ringen) worden per set, los bijgeleverd, Er zit een plat kantje aan, dit komt aan de zijde van de sleuf in het moerblok.
Verder komt de afstrijkrand aan de buitenzijde van het moerblok.
Voor het plaatsen zit de bus in de weg. schuif dan eerst de rubberen borgring er even af en laat de bus net ver genoeg zakken dat de afstrijker er in gedrukt kan worden. Eerst met één zijde beginnen en rondom op zijn plek drukken tot hij glad-af in het blok zit.. Doe dit aan tafel en met enige aandacht zodat de bus niet te ver zakt.. als je tenminste geen kogeltjes wil gaan zoeken..
Plaats de o-ring weer terug en doe het zelfde met de andere zijde.
Om het vet in het blok te houden kun je met dik aluminium-tape de gleuf afdekken.. Eerst even de buitenkant goed schoon maken met bijv. Aceton.
Het moerblok van de Y moet ontdaan worden van de smeernippel. Deze is er met een draaiende en trekkende beweging uit te halen. De smeernippel zelf is met een steeksleuteltje uit het blokje te draaien en die hebben we later weer nodig om aan te sluiten op een smeerkanaaltje.
Voor het plaatsen van de moeren op de spindels schuif je de bus over een van de einden van de schroefspindel en draait de schroefspindel in de moer. als de moer ver genoeg op de spindel zit kan de bus verwijderd worden, voorzien worden van de o-ringen en opgeborgen voor als ooit de moerblokken weer van de spindel af moeten..
Let bij de plaatsing van de moerblokken op de oriëntatie: De smeernippels voor de X-as moeten vanaf de buitenzijde van de machine te bereiken zijn, de smeernippel van de Y-as (of eigenlijk het gat waar later het pijpje in komt) moet nar beneden wijzen en de smeernippel voor de Z-as is het makkelijkst te bereiken vanaf de rechter zijde.
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Als alle profielen en panelen bewerkt zijn, de schroefspindels en geleiderails met wagentjes zijn aangekomen, dan zijn er nog een paar dingen nodig om de mechanische bouw te beginnen:
- 2 stuks rails X-as (HiWin HGR20R lengte = veld C3 van configurator)
- 2 stuks rails Y-as (HiWin HGR20R lengte = veld E3 van configurator)
- 2 stuks rails Z-as (HiWin HGR15T lengte 280mm)
- 8 stuks wagens X en Y-as (HiWin HGW20CC)
- 4 stuks wagens Z-as (HiWin HGH15CA)
- 3 stuks proximity senoren LJ8A3-1-Z/BX (NPN NO flush-type)
- Hoeksteunen 40x40 + afdekkappen ITEM 0.0411.24 + ITEM 0.0.411.26 of BOIKON 123020 + BOIKON 123021
aantal: voor iedere liggende rib 2 stuks, dus bij 7 ribben:7 x 2 = 14 stuks
- Spindelmotorklem: voor 2,2KW of 1,5KW watergekoeld: 80mm Stappenmotor.nl H2-80
voor 1,5KW luchtgekoeld: 65mm Stappenmotor.nl H2-65
- montageblokken voor X en Y stappenmotoren hoogte 50mm (zoek op eBay naar "NEMA 23 Mount 50mm" ook in beschrijving laten zoeken) aantal 3 stuks.
- Koppelingen 8mm x 8mm D25mm L30mm aantal 3 stuks. (zoek op eBay naar "Coupling 8mm")
- Sleufmoeren 8 - M8 met kogel (BOIKON 122330) aantal 2 stuks per hoeksteun
- Sleufmoeren 8 - M5 met kogel (BOIKON 122320) aantal zie configurator + 20 (per 100 is goedkoper)
- diverse schroeven (de bestelnummers zijn van RVSpaleis.nl)
4 7984-2-10x25 Lage cilinderkop A2 M10x25 (Spindelmotorklem)
28* 9335-2-8x30 Lage bolkopflensschroef M8x30 (liggende ribben aan hoofdprofiel *4 per rib)
16 912-2-4x14 Cilinderkopschroef A2 M4x14 (z-wagentjes)
12 912-2-4x16 Cilinderkopschroef A2 M4x16 (loslagerblokken X en Y)
12 912-2-4x20 Cilinderkopschroef A2 M4x20 (vastlagerblokken X en Y)
18 912-2-5x16 Cilinderkopschroef A2 M5x16 (10 x rails Z-as, ... )
1 912-2-5x20-100 Cilinderkopschroef A2 M5x20 100st. (rails X en Y, basisplaten,...)
12 912-2-5x70 Cilinderkopschroef A2 M5x70 (motoren X en Y-as)
4 912-2-6x14 Cilinderkopschroef A2 M6x14 (Moerblok Z-as)
12 912-2-6x16 Cilinderkopschroef A2 M6x16 (moerblokken X en Y-as)
38 912-2-6x20 Cilinderkopschroef A2 M6x20 (32x Wagens X en Y-as , 4x Zijpanelen, 2xZ-motorplaat)
20 912-2-6x25 Cilinderkopschroef A2 M6x25 (Zijpanelen, verstevingingsribben)
4 912-2-6x35 Cilinderkopschroef A2 M6x35 (Vastlager Z-as)
38 912-2-8x25 Cilinderkopschroef A2 M8x25 (eindpanelen profielen)
2 916-2-5x6 Stelschroef(kratereind) A2 M5x6 (proxy's X-as)
28* 9335-2-8x16 Lage bolkopflensschroef M8x16 (hoeksteunen *4 per rib)
Begin met de liggende ribben (80x40) tussen de hoofdprofielen (160x80) te monteren.
Markeer eerst de juiste posities van de ribben aan de onder-binnenzijde van de hoofdprofielen.
De afstand tussen de ribben hadden we al gevonden in een eerdere post (in het voorbeeld 184mm)
Draai de Lage BolkopFlensschroeven zo ver in de liggers dat ze nog in de hoofdprofielen kunnen schuiven (ca 5-6mm tussen de flens het profiel). Schuif vervolgens de liggers tussen de hoofdprofielen op de markeringen. Als alles goed op zijn plek ligt moeten alle alle schroeven te draaien zijn met een inbussleutel 5 door de gaten. Als dat klopt kunnen de schroeven aangedraaid worden en nagetrokken worden.
Schuif het aantal sleufmoeren 8 M5 als nodig is om de X-rails vast te zetten (gaatjes tellen) in de binnenste sleuf aan de bovenzijde. Positioneer ze zo goed mogelijk tov de gaten in de rails. Leg de rails er op en draai de Cilinderkopschroeven M5x20 losjes in de rails. De rails mag nog wat kunnen bewegen.
Draai de vetnippels van de HGW20CC wagens zo dat ze naar buiten wijzen als ze op de rails geschoven zijn. Schuif per rail 2 wagens HGW20CC op de rails waarbij de nippels naar buiten wijzen. Laat de strips door de rails naar buiten schuiven!
Tip: vervang de twee buitenste schroeven waarmee de rails vast zit tijdelijk door lange exemplaren (bijv die van de stappenmotoren) zodat de wagentjes er niet af kunnen lopen..
Voer de kabel van de proximity sensoren (LJ8A3-1-Z/BX) door het gat aan de bovenzijde en voor het door het gat in het midden aan de zijkant weer naar buiten. Trek niet te hard anders wordt het draadje beschadigd door de scherpe randen van de gaten. Schuif vervolgens de proximitysensoren in het gat en fixeer ze met de stelschroeven M5x6 zo dat de bovenkant ca 0,5-1mm uitsteekt. Niet te vast draaien.
Schroef de vast-en loslagers vast aan de eindplaten met m4x20. De vastlagers komen aan de binnenzijde van de eindplaat waar ook de motoren op komen. De loslagers kunnen zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van de loslager-eindplaten geschroefd worden.
Schuif de X-schroefspindels 16x5 in de vastlagers en draai de moeren M10x1 aan.
Draai de moerblokken op de schroefspindels en wel zo dat de schroefgaten boven en de vetnippel aan de buitenzijde zit. Laat de schroefspindel het busje er uit drukken om de kogeltjes niet te verliezen.
Tip: voorzie de sleuf van de moerblokken van een stukje aluminium tape zodat het vet er in blijft)
Schuif de loslagers over de loslagereinden en plaats het geheel over de hoofprofielen, zo dat de moerblokken tussen de wagens komt.
Zet de eindplaten vast met 8 Cilinderkopschroeven M8x15 per plaat.
Voer de draden van de proxy's door het gaatje in de vastlager-eindplaat en tape het tijdelijk af om beschadiging te voorkomen.
Kees
- 2 stuks rails X-as (HiWin HGR20R lengte = veld C3 van configurator)
- 2 stuks rails Y-as (HiWin HGR20R lengte = veld E3 van configurator)
- 2 stuks rails Z-as (HiWin HGR15T lengte 280mm)
- 8 stuks wagens X en Y-as (HiWin HGW20CC)
- 4 stuks wagens Z-as (HiWin HGH15CA)
- 3 stuks proximity senoren LJ8A3-1-Z/BX (NPN NO flush-type)
- Hoeksteunen 40x40 + afdekkappen ITEM 0.0411.24 + ITEM 0.0.411.26 of BOIKON 123020 + BOIKON 123021
aantal: voor iedere liggende rib 2 stuks, dus bij 7 ribben:7 x 2 = 14 stuks
- Spindelmotorklem: voor 2,2KW of 1,5KW watergekoeld: 80mm Stappenmotor.nl H2-80
voor 1,5KW luchtgekoeld: 65mm Stappenmotor.nl H2-65
- montageblokken voor X en Y stappenmotoren hoogte 50mm (zoek op eBay naar "NEMA 23 Mount 50mm" ook in beschrijving laten zoeken) aantal 3 stuks.
- Koppelingen 8mm x 8mm D25mm L30mm aantal 3 stuks. (zoek op eBay naar "Coupling 8mm")
- Sleufmoeren 8 - M8 met kogel (BOIKON 122330) aantal 2 stuks per hoeksteun
- Sleufmoeren 8 - M5 met kogel (BOIKON 122320) aantal zie configurator + 20 (per 100 is goedkoper)
- diverse schroeven (de bestelnummers zijn van RVSpaleis.nl)
4 7984-2-10x25 Lage cilinderkop A2 M10x25 (Spindelmotorklem)
28* 9335-2-8x30 Lage bolkopflensschroef M8x30 (liggende ribben aan hoofdprofiel *4 per rib)
16 912-2-4x14 Cilinderkopschroef A2 M4x14 (z-wagentjes)
12 912-2-4x16 Cilinderkopschroef A2 M4x16 (loslagerblokken X en Y)
12 912-2-4x20 Cilinderkopschroef A2 M4x20 (vastlagerblokken X en Y)
18 912-2-5x16 Cilinderkopschroef A2 M5x16 (10 x rails Z-as, ... )
1 912-2-5x20-100 Cilinderkopschroef A2 M5x20 100st. (rails X en Y, basisplaten,...)
12 912-2-5x70 Cilinderkopschroef A2 M5x70 (motoren X en Y-as)
4 912-2-6x14 Cilinderkopschroef A2 M6x14 (Moerblok Z-as)
12 912-2-6x16 Cilinderkopschroef A2 M6x16 (moerblokken X en Y-as)
38 912-2-6x20 Cilinderkopschroef A2 M6x20 (32x Wagens X en Y-as , 4x Zijpanelen, 2xZ-motorplaat)
20 912-2-6x25 Cilinderkopschroef A2 M6x25 (Zijpanelen, verstevingingsribben)
4 912-2-6x35 Cilinderkopschroef A2 M6x35 (Vastlager Z-as)
38 912-2-8x25 Cilinderkopschroef A2 M8x25 (eindpanelen profielen)
2 916-2-5x6 Stelschroef(kratereind) A2 M5x6 (proxy's X-as)
28* 9335-2-8x16 Lage bolkopflensschroef M8x16 (hoeksteunen *4 per rib)
Begin met de liggende ribben (80x40) tussen de hoofdprofielen (160x80) te monteren.
Markeer eerst de juiste posities van de ribben aan de onder-binnenzijde van de hoofdprofielen.
De afstand tussen de ribben hadden we al gevonden in een eerdere post (in het voorbeeld 184mm)
Draai de Lage BolkopFlensschroeven zo ver in de liggers dat ze nog in de hoofdprofielen kunnen schuiven (ca 5-6mm tussen de flens het profiel). Schuif vervolgens de liggers tussen de hoofdprofielen op de markeringen. Als alles goed op zijn plek ligt moeten alle alle schroeven te draaien zijn met een inbussleutel 5 door de gaten. Als dat klopt kunnen de schroeven aangedraaid worden en nagetrokken worden.
Schuif het aantal sleufmoeren 8 M5 als nodig is om de X-rails vast te zetten (gaatjes tellen) in de binnenste sleuf aan de bovenzijde. Positioneer ze zo goed mogelijk tov de gaten in de rails. Leg de rails er op en draai de Cilinderkopschroeven M5x20 losjes in de rails. De rails mag nog wat kunnen bewegen.
Draai de vetnippels van de HGW20CC wagens zo dat ze naar buiten wijzen als ze op de rails geschoven zijn. Schuif per rail 2 wagens HGW20CC op de rails waarbij de nippels naar buiten wijzen. Laat de strips door de rails naar buiten schuiven!
Tip: vervang de twee buitenste schroeven waarmee de rails vast zit tijdelijk door lange exemplaren (bijv die van de stappenmotoren) zodat de wagentjes er niet af kunnen lopen..
Voer de kabel van de proximity sensoren (LJ8A3-1-Z/BX) door het gat aan de bovenzijde en voor het door het gat in het midden aan de zijkant weer naar buiten. Trek niet te hard anders wordt het draadje beschadigd door de scherpe randen van de gaten. Schuif vervolgens de proximitysensoren in het gat en fixeer ze met de stelschroeven M5x6 zo dat de bovenkant ca 0,5-1mm uitsteekt. Niet te vast draaien.
Schroef de vast-en loslagers vast aan de eindplaten met m4x20. De vastlagers komen aan de binnenzijde van de eindplaat waar ook de motoren op komen. De loslagers kunnen zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van de loslager-eindplaten geschroefd worden.
Schuif de X-schroefspindels 16x5 in de vastlagers en draai de moeren M10x1 aan.
Draai de moerblokken op de schroefspindels en wel zo dat de schroefgaten boven en de vetnippel aan de buitenzijde zit. Laat de schroefspindel het busje er uit drukken om de kogeltjes niet te verliezen.
Tip: voorzie de sleuf van de moerblokken van een stukje aluminium tape zodat het vet er in blijft)
Schuif de loslagers over de loslagereinden en plaats het geheel over de hoofprofielen, zo dat de moerblokken tussen de wagens komt.
Zet de eindplaten vast met 8 Cilinderkopschroeven M8x15 per plaat.
Voer de draden van de proxy's door het gaatje in de vastlager-eindplaat en tape het tijdelijk af om beschadiging te voorkomen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Er kan weer gebouwd worden: afgelopen dagen zijn er voor twee machines de onderdelen van de freestafel gekomen:
één set is al besteld, de andere zal beschikbaar zijn..
Voor de zelf-frezers, in de bijlage, de foto's van alle afzonderlijke panelen aan de voor en achterzijde..
Let wel, deze panelen komen zo van de frees. Ze zijn verder niet bewerkt of goed schoongemaakt, geen gaten aan de zijkant, geen schroefdraad getapt etc. Kees
één set is al besteld, de andere zal beschikbaar zijn..
Voor de zelf-frezers, in de bijlage, de foto's van alle afzonderlijke panelen aan de voor en achterzijde..
Let wel, deze panelen komen zo van de frees. Ze zijn verder niet bewerkt of goed schoongemaakt, geen gaten aan de zijkant, geen schroefdraad getapt etc. Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Wederom een nieuwe zipfile voor de X-zijpanelen.. Op een of andere manier is er toch de oude tekening meegestuurd.. Nu moet het goed zijn..
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
In 3D volgens de laatste tekening.
Download STEP https://drive.google.com/file/d/0B0yzTp ... rdVfHFxccA
Alex
Download STEP https://drive.google.com/file/d/0B0yzTp ... rdVfHFxccA
Alex
Laatst gewijzigd door Alex.hobby op 03 nov 2021 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Alex, professioneel hobbyist
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Omdat Kees weinig tijd meer heeft en gestopt is na de opbouw van de X-as heb ik deze beschrijving gemaakt tijdens het bouwen van mijn OSPF.
Ik heb dit stuk aan Kees laten lezen die nog diverse opmerkingen en verbeteringen heeft toegevoegd, mocht er iets nog niet kloppen graag melden maar dan in het andere grotere topic niet in dit clean version topic aub.
Dan passen we het na overleg wel aan.
Begin situatie:
- X profiel is opgebouwd.
- de X wagens en X-KO spindels geplaatst
- de X rails zijn nog niet uitgelijnd.
- X wagenpanelen zijn nog los.
- de Y lager zijpanelen zijn in elkaar gezet.
Dit is dus de begin situatie na Kees zijn uitvoerige beschrijving, een kleine opmerking nog:
voor je de X-KO spindels plaatst kun je als je de Y brug alvast op de wagens monteert even met de hand kunnen voelen en kijken of de lineaire rails "lekker lopen" Je zou deze dan ook al kunnen uitlijnen, dat heb ik zelf niet gedaan maar zou ik een volgende keer wel doen. Na de montage van de KO spindels zit er geen beweging meer in en heb je de motoren en sturing nodig om verder uit te lijnen.
En we gaan verder met de volgende stappen:
1) Hiwin HGR20R rails op de Y as los monteren.
2) Hiwin HGW20CC wagens op Y as schuiven vetnippels dienen naar buiten te wijzen.
3) De Y lagerpanelen op het X wagenpaneel monteren (X wagenpaneel is nog los).
Y as vastlager monteren, het Y as loslager nog niet.
4) De KO-moer achterop het Y-wagen paneel schroeven, monteer het smeerpijpje (passend maken) en lijm deze met 2 componenten metaallijm in de KO moer. Dit laten uitharden en dan de KO moer (met pijpje) weer los maken en afnemen.
5) De X-wagenplaten op de wagentjes en de X-KO moer vast zetten.
(onder de brug zit nog een bout waar je later niet meer bij kunt).
6) De Y-schroefspindel met KO-moer en smeerpiipje op de plek schuiven. Handig is het om dan het Y-loslager nog niet gemonteerd te hebben. Dat doe je als de spindel op zijn plek zit.
Draai aan de Isel spindels tot de L en R wagen beide op gelijke afstand staan van de motorsteunen 7cm ofzo. Check of de bouten in de zijpanelen goed verzonken zijn (niet uitsteken) anders past de brug zodadelijk niet.
7) Nu schuif je de brug er tussen en draait de 3 M8 bouten aan beide kanten er los in (De brug staat dan al bijna haaks, maar dat moet je eerst nog meten en corrigeren voor je de bouten M8 echt vast aan draait)
8 ) KO spindel in het Y loslager schuiven, KO moer tussen de wagens, en Y loslager vastdraaien. We gaan er hier van uit dat het loslager aan de achterkant van de Y lagerpanelen zit gemonteerd en niet aan de binnenkant.
Ik heb dit stuk aan Kees laten lezen die nog diverse opmerkingen en verbeteringen heeft toegevoegd, mocht er iets nog niet kloppen graag melden maar dan in het andere grotere topic niet in dit clean version topic aub.
Dan passen we het na overleg wel aan.
Begin situatie:
- X profiel is opgebouwd.
- de X wagens en X-KO spindels geplaatst
- de X rails zijn nog niet uitgelijnd.
- X wagenpanelen zijn nog los.
- de Y lager zijpanelen zijn in elkaar gezet.
Dit is dus de begin situatie na Kees zijn uitvoerige beschrijving, een kleine opmerking nog:
voor je de X-KO spindels plaatst kun je als je de Y brug alvast op de wagens monteert even met de hand kunnen voelen en kijken of de lineaire rails "lekker lopen" Je zou deze dan ook al kunnen uitlijnen, dat heb ik zelf niet gedaan maar zou ik een volgende keer wel doen. Na de montage van de KO spindels zit er geen beweging meer in en heb je de motoren en sturing nodig om verder uit te lijnen.
En we gaan verder met de volgende stappen:
1) Hiwin HGR20R rails op de Y as los monteren.
2) Hiwin HGW20CC wagens op Y as schuiven vetnippels dienen naar buiten te wijzen.
3) De Y lagerpanelen op het X wagenpaneel monteren (X wagenpaneel is nog los).
Y as vastlager monteren, het Y as loslager nog niet.
4) De KO-moer achterop het Y-wagen paneel schroeven, monteer het smeerpijpje (passend maken) en lijm deze met 2 componenten metaallijm in de KO moer. Dit laten uitharden en dan de KO moer (met pijpje) weer los maken en afnemen.
5) De X-wagenplaten op de wagentjes en de X-KO moer vast zetten.
(onder de brug zit nog een bout waar je later niet meer bij kunt).
6) De Y-schroefspindel met KO-moer en smeerpiipje op de plek schuiven. Handig is het om dan het Y-loslager nog niet gemonteerd te hebben. Dat doe je als de spindel op zijn plek zit.
Draai aan de Isel spindels tot de L en R wagen beide op gelijke afstand staan van de motorsteunen 7cm ofzo. Check of de bouten in de zijpanelen goed verzonken zijn (niet uitsteken) anders past de brug zodadelijk niet.
7) Nu schuif je de brug er tussen en draait de 3 M8 bouten aan beide kanten er los in (De brug staat dan al bijna haaks, maar dat moet je eerst nog meten en corrigeren voor je de bouten M8 echt vast aan draait)
8 ) KO spindel in het Y loslager schuiven, KO moer tussen de wagens, en Y loslager vastdraaien. We gaan er hier van uit dat het loslager aan de achterkant van de Y lagerpanelen zit gemonteerd en niet aan de binnenkant.
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Dan volgt hier de opbouw van de Z-as.
Je houdt het Y wagenpaneel en Z Wagen Paneel los.
Y wagenpaneel wordt bevestigd bij stap 8.
Z wagenpaneel wordt definitief bevestigd bij stap 12.
1) Wagentjes Z as prepareren:
Handleiding: lubricating_ instructions.pdf van Hiwin.
LEES EERST DE HANDLEIDING VAN HIWIN GOED DOOR!
Kijken waar de de vetnippels moeten komen:
De vetnippels dienen naar buiten te wijzen.
Pen d = 2,5mm verhitten, daarna gaatje smelten/prikken met de hete pen d = 2,5 mm. Niet boren ivm gevaar
dat plastick chips in het mechanisme komen.
Meteen stoppen nadat je door de eerste wand bent,
(zie Hiwin document lubricating_ instructions.pdf (blz 8 ).
Als er al eerder een vetnippel zat aan een verkeerde kant deze afdichten met schroefjes die bijgeleverd worden.
Vetnippel er voorzichtig op draaien niet te ver (dol) draaien, gewoon handvast.
2) Z as Hiwin HGH15 wagens los monteren op het Y wagenpaneel
(16 bouten M4x14).
De bouten (16x M6x20) voor de HGW20 wagens van de Y as
in de Y wagenpaneel plaat hangen.
(hier heb ik met de hand nog een losse krabbel bij gezet maar die kan ik nu zelf niet meer lezen, het houdt in ieder geval in dat je er op 1 of andere manier voor moet zorgen dat deze bouten er bij een volgende handeling niet uitvallen)
3) Hiwin HGR15T rails op het Z Wagen Paneel los monteren.
4) Het Z wagen paneel met de Hiwin HGR15T rails in de HGH15 wagens op het Y wagenpaneel schuiven.
5) Z Wagen Paneel nu uitlijnen met het Y wagenpaneel.
De HGH15 wagens nu goed vastzetten.
6) Bouten van de HGR15T rails weer los draaien en de Z wagen paneel eraf nemen (rails in de wagens laten zitten).
De rails fixeren om losschieten te voorkomen (en kogeltjes te gaan zoeken) met tape / elastiek of tyrap.
7) Z-KO spindel met moer en BK10 lagerblok op de Z-plaat schroeven.
Dus de KO moer van de Z-as vast draaien (4 bouten M6x14).
Het BK10 lager wordt later op het Y paneel vast geschroeft (stap 13).
8 ) Y-wagen paneel op de Y as HGW20CC wagens monteren (16x M6x20)
en de KO moer (4x M6x16).
De 16 bouten vd wagens en 4 van de KO moer steeds ieder een stukje verder er in
schroeven tot alles goed vast zit.
Nu het boutje van de smeerpijp vastzetten.
9) uitlijnen van de Y as en rails goed vast zetten.
De beste referentie is de uitlijning met de KO-spindel, dus aan het begin en eind moet het moerblok de spindel niet verbuigen.
Eerst de bovenste rail vastzetten, soepele loop controleren eventueel aanpassen.
Dan de onderste rail vastzetten, controleren etc.
De motor is dan wel handig, maar je kan evt ook een accu boormachientje op de spindel aansluiten, doe er even iets van tape of linnen omheen zodat de as niet beschadigd.
10) Los Z wagen paneel:
- montage vd verlichting, bedrading lang laten komt later bij stap 20
11) - montage ferro vaantje (proxy Z as detectie)
12) Als je freesspindel een motorklem heeft dan deze nu vastzetten op de Z-plaat.
Overslaan als je een motor hebt met aan de zijkanten montagegaten.
13) Monteer het Z wagen paneel aan het Y-wagen paneel door de Hiwin HGR15T
rails vast te zetten (10 bouten M5x16), controleer nogmaals de uitlijning.
Let op dat het BK10 lager met de montagegaten goed zit. (volgende stap)
14) monteer het BK10 lager (4x M6x35)aan het Y-wagen paneel.
Zorg er voor dat de moeren volledig verzonken zijn, soms betekent dit dat je 0,7mm ofzo van de kop moet afdraaien of vijlen.
15) KO moer Y as met vet pompen (goede check voor het smeerpijpje nu kun je nog makkelijk losmaken en evt corrigeren) maar mag ook op het einde.
16) losvast monteren kleine Z motor montageplaat op het Y-wagen paneel (2x M6x20).
17) Monteer de Z-as motor (4x M5x16).
18) Centreer en monteer de tandriemwielen op de assen , de tandriem wielen komen hoger dan de montage plaat (zie evt mijn OSPF topic voor fotos).
De tandriem aanbrengen, daarna de Z motor montageplaat spannen en vastzetten.
19 ) monteren Z proxy op het Y-wagen paneel.
Draai deze niet te ver uit, anders loopt hij tegen de vaan van de Z-as.
Mechanisch afstellen, afstand tot de vaan ca 0,5 - 1 mm (afhankelijk van je proxysensor).
Verdere afmontering:
20) kabelrupsen, support, bekabeling monteren etc.
Eerst alles mechanisch afstellen, dan pas de bedrading inkorten en aansluiten.
21) X as en brug uitlijnen.
Dit is een verhaal apart, waar meerdere mogelijkheden zijn, zoek even op het forum.
22) Frees spindel monteren.
23)Vet inpompen als de machine klaar is!
Opmerking: volgens de Hiwin lubrication guide zijn de HG series wagens al voldoende van vet voorzien dus is dit niet nodig.
Je houdt het Y wagenpaneel en Z Wagen Paneel los.
Y wagenpaneel wordt bevestigd bij stap 8.
Z wagenpaneel wordt definitief bevestigd bij stap 12.
1) Wagentjes Z as prepareren:
Handleiding: lubricating_ instructions.pdf van Hiwin.
LEES EERST DE HANDLEIDING VAN HIWIN GOED DOOR!
Kijken waar de de vetnippels moeten komen:
De vetnippels dienen naar buiten te wijzen.
Pen d = 2,5mm verhitten, daarna gaatje smelten/prikken met de hete pen d = 2,5 mm. Niet boren ivm gevaar
dat plastick chips in het mechanisme komen.
Meteen stoppen nadat je door de eerste wand bent,
(zie Hiwin document lubricating_ instructions.pdf (blz 8 ).
Als er al eerder een vetnippel zat aan een verkeerde kant deze afdichten met schroefjes die bijgeleverd worden.
Vetnippel er voorzichtig op draaien niet te ver (dol) draaien, gewoon handvast.
2) Z as Hiwin HGH15 wagens los monteren op het Y wagenpaneel
(16 bouten M4x14).
De bouten (16x M6x20) voor de HGW20 wagens van de Y as
in de Y wagenpaneel plaat hangen.
(hier heb ik met de hand nog een losse krabbel bij gezet maar die kan ik nu zelf niet meer lezen, het houdt in ieder geval in dat je er op 1 of andere manier voor moet zorgen dat deze bouten er bij een volgende handeling niet uitvallen)
3) Hiwin HGR15T rails op het Z Wagen Paneel los monteren.
4) Het Z wagen paneel met de Hiwin HGR15T rails in de HGH15 wagens op het Y wagenpaneel schuiven.
5) Z Wagen Paneel nu uitlijnen met het Y wagenpaneel.
De HGH15 wagens nu goed vastzetten.
6) Bouten van de HGR15T rails weer los draaien en de Z wagen paneel eraf nemen (rails in de wagens laten zitten).
De rails fixeren om losschieten te voorkomen (en kogeltjes te gaan zoeken) met tape / elastiek of tyrap.
7) Z-KO spindel met moer en BK10 lagerblok op de Z-plaat schroeven.
Dus de KO moer van de Z-as vast draaien (4 bouten M6x14).
Het BK10 lager wordt later op het Y paneel vast geschroeft (stap 13).
8 ) Y-wagen paneel op de Y as HGW20CC wagens monteren (16x M6x20)
en de KO moer (4x M6x16).
De 16 bouten vd wagens en 4 van de KO moer steeds ieder een stukje verder er in
schroeven tot alles goed vast zit.
Nu het boutje van de smeerpijp vastzetten.
9) uitlijnen van de Y as en rails goed vast zetten.
De beste referentie is de uitlijning met de KO-spindel, dus aan het begin en eind moet het moerblok de spindel niet verbuigen.
Eerst de bovenste rail vastzetten, soepele loop controleren eventueel aanpassen.
Dan de onderste rail vastzetten, controleren etc.
De motor is dan wel handig, maar je kan evt ook een accu boormachientje op de spindel aansluiten, doe er even iets van tape of linnen omheen zodat de as niet beschadigd.
10) Los Z wagen paneel:
- montage vd verlichting, bedrading lang laten komt later bij stap 20
11) - montage ferro vaantje (proxy Z as detectie)
12) Als je freesspindel een motorklem heeft dan deze nu vastzetten op de Z-plaat.
Overslaan als je een motor hebt met aan de zijkanten montagegaten.
13) Monteer het Z wagen paneel aan het Y-wagen paneel door de Hiwin HGR15T
rails vast te zetten (10 bouten M5x16), controleer nogmaals de uitlijning.
Let op dat het BK10 lager met de montagegaten goed zit. (volgende stap)
14) monteer het BK10 lager (4x M6x35)aan het Y-wagen paneel.
Zorg er voor dat de moeren volledig verzonken zijn, soms betekent dit dat je 0,7mm ofzo van de kop moet afdraaien of vijlen.
15) KO moer Y as met vet pompen (goede check voor het smeerpijpje nu kun je nog makkelijk losmaken en evt corrigeren) maar mag ook op het einde.
16) losvast monteren kleine Z motor montageplaat op het Y-wagen paneel (2x M6x20).
17) Monteer de Z-as motor (4x M5x16).
18) Centreer en monteer de tandriemwielen op de assen , de tandriem wielen komen hoger dan de montage plaat (zie evt mijn OSPF topic voor fotos).
De tandriem aanbrengen, daarna de Z motor montageplaat spannen en vastzetten.
19 ) monteren Z proxy op het Y-wagen paneel.
Draai deze niet te ver uit, anders loopt hij tegen de vaan van de Z-as.
Mechanisch afstellen, afstand tot de vaan ca 0,5 - 1 mm (afhankelijk van je proxysensor).
Verdere afmontering:
20) kabelrupsen, support, bekabeling monteren etc.
Eerst alles mechanisch afstellen, dan pas de bedrading inkorten en aansluiten.
21) X as en brug uitlijnen.
Dit is een verhaal apart, waar meerdere mogelijkheden zijn, zoek even op het forum.
22) Frees spindel monteren.
23)Vet inpompen als de machine klaar is!
Opmerking: volgens de Hiwin lubrication guide zijn de HG series wagens al voldoende van vet voorzien dus is dit niet nodig.
Re: CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version
Amazing and really this thread have amazing content
Thanks.
Thanks.