x carve van inventables

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Peter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2015 17:57

x carve van inventables

Bericht door Peter28 »

na een hele tijd geleden hier op het forum een post gedaan ivm een cnc.
En tot volgende conclusie gekomen :voor zoon grote cnc is mijn werkruimte wat klein, ik heb maar 7 op 6 meter en zou hij veel ruimte in beslag nemen. ik doe mijn werk maar in bijberoep dus ik kan er ook geen 10000 euro aan geven als ik het niet constant gebruik.

ik was wat aan het rond kijken en vond deze machine :
https://www.inventables.com/technologies/x-carve
hij zou rond de 1500 euro kosten

ik weet dat waarschijnlijk sommigen van jullie zeggen dat is niet goed etc ,maar bij mij zou het gebruikt worden
voor rijboringen in kasten, mallen maken, MDF deurtjes frezen ,potscharnieren uitfrezen etc .
Dus hij moet ook niet tot 0.001 mm perfect zijn al ik een maximum heb van 0.50 mm denk ik dat dit wel gaat voor mij.

blijkbaar heb je ook onderdelen dat je hem naar 3 meter kan maken wat ik voor mij persoonlijk wel heel interessant vind.
https://www.inventables.com/categories/ ... components
de Y as zou ik zo laten of misschien nog steviger maken met een zwaardere balk.

je zou hem ook kunnen bestellen via de UK dan zijn de inport kosten al wat minder.

wat denken jullie hier van,waar moet ik zeker bij opletten, wat zou ik nog kunnen verbeteren er aan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: x carve van inventables

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het topic wat (op dit moment) toevallig onder je staat even doorlezen.
Ik kan er verder niets zinnigs over zeggen.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=12949
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: x carve van inventables

Bericht door vincent1971 »

Kijk eens naar de constructie. Er kan stof rotzooi in die wieltjes komen. Daarnaast let eens op de motor. Is deze sterk genoeg? Heb wel het een en ander over gelezen en is niet echt lovend. Wil je een sterkere motor opzetten, buigt het frame dan niet door? Echter voor mdf en soortgelijk materiaal is het zeer goed. Heb wel het een en ander gezien en moet zeggen een top machine. Wil je er b.v. aluminium mee frezen zou ik voor een andere machine gaan.
Het lijkt goedkoop zo'n machine maar er komt nog porto, b.t.w. en importheffing overheen. Is het dan nog goedkoop?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: x carve van inventables

Bericht door Sven »

Dit is niet heel stijf.
Als je met dezelfde profielen een grotere machine bouwt dan wordt ie weer minder stijf.
Hoe lager de stijfheid, des te langzamer je kan frezen.

Als je kan weglopen en wat anders kan doen dan heb je er misschien wat aan maar verwacht geen wonderen.
Als je 3D gefreesde mallen wilt maken dan is traagheid een grote vijand, je moet dan heel veel bewegingen maken.

Als je deze machine zou kopen dan ben je er misschien zo uitgegroeid. maar 2000 euro naar nul afschrijven is misschien goedkoop als je er snel door kan groeien als bedrijf.

En van een "slechte machine" kan je wel heel veel leren over stijfheid en zuiverheid.
Maar denk niet dat deze cnc je van je problemen verlost, je moet eerst een leercurve door...

En, bedenk ook dat juist als je part time met de machine moet werken, dat je nergens tijd voor hebt en dat de machine je eigenlijk nergens mag beperken.
Dat pleit juist voor een hele goede machine.

Zorg er voor dat je weinig op de machine afschrijft.
Een hele goede tweedehandse van 5000 euro kan goedkoper uitpakken dan bovenstaande, zowel in tijdsbesteding als in kosten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: x carve van inventables

Bericht door tenij000 »

ding is als cnc machine koopt dan hoort zo te zijn dat je weg kan lopen bakie kofie gaat drinken en veder nergens zorgen over maakt tot klaar

wat meestal gebeurd is als new bent in cnc

werk stuk vliegt los
spindel raakt opspanset
windows gaat in slaap stand

of hebt xcarve die machine is aleen voor hout bewerking

die gt riemen bandjes moeten niks meegeven dus strak zitten
zie dat de machine 2 bandjes heeft voor y-axis en maar een bandje voor de x-axis
2motors vs 1motor die aan bandje trekt als een bandje meer rek geeft dan de andere loopt je machine all niet meer zuiver

tandwielen en rommel gaat ook niet echt samen

vraag ander om filmpje van xcarve als de machine still staat en ze even kunnen laten zien hoeveel flex die machine heeft
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: x carve van inventables

Bericht door QupiX »

Kijk gewoon even op youtube wat filmpjes van mensen die reviews geven over de Xcarve, zijn er genoeg. Volgens mij heeft Xcarve een hele lading van die machines weggegeven aan enkele grote houtbewerkingskanalen op youtube in ruil voor een review. Die pakt uiteraard soms beter, soms slechter uit. Zoek verder Marius Hornberger eens op, die heeft er ook één staan en heeft diverse eenvoudige upgrades gedaan om de machine stijver te maken. Hij maakt er in hout mooie dingen mee, en ik denk dat je er voor jouw werk prima mee uit de voeten kunt.
Plaats reactie