Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dus, hoewel ik al een tijdje af en toe zat te denken aan het upgraden van de freesmachine was het (gezien de bijhorende investering) tot nu toe niet echt een optie. Nu ben ik tegen een ERG leuke deal aangelopen die ik heb aangegrepen maar nu komt de vraag: wat wil ik er mee gaan maken!

Ik ben dus een beetje aan het inventariseren en het doel van dit topic is wat input vanuit de groep, zo maak je de grootste kans op leuke ideeën!

Even wel een beetje afbakening:
- De machine moet gaan frezen en eventueel lasersnijden
- De aandrijving van de assen wil ik doen dmv hoge spoed kogelomloop ( toerental wil ik op die manier laag houden)

Oh en de deal, en dus de basis voor de machine, splinternieuwe lineargeleidingen:
- 2x THK SSR20XW2SS 1180L
- 1x THK SSR35XW2SS 2360L
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Een eerste stap wat betreft mijn gedachtegang:

de 2360 (en dus lange as) als brug en daarmee X as gaan gebruiken
de 1180 (en daarmee korte) assen als Y as waarover de brug beweegt

Qua frame/constructie zijn er een aantal mogelijkheden maar ik kan eigenlijk al direct zeggen dat aluminium profielen voor mij weinig kans maken. Ze zijn best sterk maar gezien de verbindingsmethode mist het denk ik toch stijfheid.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door audiomanics »

3 rails is wat weinig toch? had je er ook wagentjes bij? afhankelijk hoe groot je het machien wil maken is het misschien wel wat om die enorme einden door midden te slijpen.. dan heb je zo maar 5 rails..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

3 rails is genoeg voor de X en de Y as, de Z as moet ik inderdaad nog wat voor fixen dan.

Wagens zitten er bij, elke rail heeft 2 karren
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door ruudpg »

Toch dan weer jammer dat alles niet net een paar centimeter langer is, had je een volle plaat mdf of multiplex kunnen bewerken... Vraag me af of de vorige eigenaar ook tot die conclusie is gekomen.
Desalwelteplus materiaal om een schitterende machine mee te kunnen maken!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

De vorige eigenaar zit in een andere markt dus denk niet dat dit de reden is :). dit is oude voorraad, ze hebben intussen wat andere types die ze gebruiken.

Leuke geleidingen inderdaad, hebben kogelkooien. Dat heeft als bijkomend effect dat hij soepeler loopt, minder onderhoud nodig heeft, meer krachten kan hebben en stiller is.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door Flupke85 »

Ik vraag me wel af hoe je één as op één geleider wil laten lopen...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat klinkt inderdaad wat vreemd, ben ik met je eens. De reden waarom ik het als een mogelijkheid zie is gezien de omvang en specificaties van de geleiding die ik op die as wil gebruiken.

Normaal gesproken ga je er inderdaad van uit dat je twee geleidingen hebt met in totaal 4 lagerblokken, het liefst ook nog een 10 cm uit elkaar. In dit geval is het punt wel dat één lagerblok bijna net zo groot is als een 2.2kW spindle motor (70x50x110mm) en de geleiding kan wanneer ik twee lagerblokken gebruik dynamisch bijna 2000Nm aan moment hebben. Daaraan denkend heb ik het gevoel dat dat meer dan voldoende moet zijn (als je dat omrekent naar een afstand van ongeveer 10 cm vanaf het lagerblok, wat een aannemelijkere positie is voor de spindlemotor, kan hij dus 20kN aan moment hebben.)

Tot slot, ter indicatie: die grotere lagerblokken kunnen 10x zoveel moment aan ten opzichte van de 20mm lagerblokken.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door noteborn »

als je nog wat nodig hebt

ik heb nog een lange en 2 korte rails hier liggen helaas zonder karren

1x2400mm lang
2x350mm lang
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor het aanbod maar ik heb er geen belang bij. Als je het kwijt wil raad ik je aan even een verkooptopic te maken. Het merk/type/formaat rail is dan ook handig om er bij te vermelden.

@ de rest van de mensen die gereageerd hebben. met mijn reacties probeer ik niet betweterig te doen, het is alleen de bedoeling daarmee aan te geven dat ik er over na heb gedacht en wat mijn motivering voor mijn standpunt op dit moment is. Dat betekent dat ik open sta voor argumenten om het anders aan te pakken.

Daarnaast ter verduidelijking (voor de mensen die niet zo van het productcode lezen zijn), de geleidingen en bijhorende karren die ik heb liggen hiervoor zijn:

THK
SSR serie (kogel met kogelkooi)

Rails:
20mm 1180mm lang
20mm 1180mm lang
35mm 2360mm lang

Karren:
4x 20mm XW
2x 35mm XW
Laatst gewijzigd door stef stuntpiloot op 29 sep 2016 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door Breaker »

stef stuntpiloot schreef:Dat betekent niet dat ik open sta voor argumenten om het anders aan te pakken.
Die moest ik even twee keer lezen ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Oops, die zin klopt niet! Vandaar dat het zo rustig werd.

Ik bedoel natuurlijk dat ik WEL open sta voor adviezen. Sukkeltje dat ik ben :)

Bedankt voor het melden Breaker!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Impulse aankoop. Wat er mee bouwen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Het is overigens iets veranderd, waardoor de mogelijkheden flink anders zijn geworden.

De SSR35XW2SS is nu een set INA KUVE35-B-H geworden. dat is ook een 35mm rail maar nu 2 rails van 2000mm met 2 karren per rail.

Afbeelding
Plaats reactie