Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Hèt logo voor kwaliteit en duurzaamheid? :lol:
13922
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door sont »

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Wat voor logo?
Er is HIWIN ingelaserd.
Zoals deze?
YES
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door baakman »

Logo deugt niet, dit is china export bij het echte logo overlappen de cirkels waar de letters in gemaakt zijn elkaar met de dikte van de letters
Will
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Sven »

baakman schreef:dit is china export
Breaker schreef:Hèt logo voor kwaliteit en duurzaamheid?
:lol:

Als ik het goed lees heb je de ironieindicator aan het einde van de zin gemist? : )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Er is niet veel te melden maar toch een korte update. Vanavond de kokers uit de klemmen gehaald. Tjonge jonge, wat een blok. En dat moet dan in de plaats komen van een plaatje 18mm multiplex met daarop een kokertje 30x30. Als dit nog buigt dan stop ik ermee.. :lol: Die troep (epoxy) zit overigens overal!! :cry: Wordt een hele klus om alles weer schoon en toonbaar te maken denk ik.

13933

Inmiddels was ik ook begonnen met de linker poot. Helaas kan ik weer niet verder omdat ik 1 stuk alu plaat tekort kom.

13934

Straks komt natuurlijk het moment dat ik de oude brug af moet breken maar ik probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen want ik weet niet of ik nog onderdelen moet maken. Eerst maar zo ver mogelijk voorbereiden.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 03 dec 2019 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Tonybryden »

Ik neem me petje voor je af ballegooijen.
Ik volg dit topic al langer , en ik zie je dag na dag vooruit gaan met je portaalfrees.
ik vind het knap hoe je met nieuwe oplossingen je frees stabieler probeert te maken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Dank je Tonybryden. Tijdens de eerste bouw heb ik bewust gekozen om het zo goedkoop mogelijk te doen. Dit alleen maar om ervaring op te doen, ik geen idee had hoe het moest worden en om te kijken of ik een hoge of lage brug nodig had. Inmiddels heb ik deze ervaringen in m'n rugzak zitten en was het dus hoog tijd om het beter te gaan doen.
En tenslotte: dit forum helpt er natuurlijk geweldig bij, anders was het niet zo simpel!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zeker een stoer balkje. 8)
Ballegooijen schreef:Die troep (epoxy) zit overigens overal!! Wordt een hele klus om alles weer schoon en toonbaar te maken denk ik.
Je kunt em altijd nog bekleden met een leuk plaatje formica. ;-)

Voor de volgende die dit kunstje gaat doen, misschien een idee om de buitenkanten van te voren af te plakken met goede schilderstape.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Je perst de overtollige epoxy er toch tussenuit en dat moet ergens heen.
Dan moet je dus of de scherpe hoeken van de balken even afschuinen zodat de epoxy in de V-groef kan kruipen, of je accepteert dat het er tussenuit komt en je moet het schoonmaken. In dat geval moet je alsnog voor ruimte zorgen waar die epoxy heen kan, anders kun je nooit de balken met de oppervlakken parallel klemmen.

Een excenter-schuurmachientje met een redelijk groffe korrel (60 ofzo) doet dat schoonmaken prima overigens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Voor de volgende die dit kunstje gaat doen
Wat in ieder geval goed werkt is om de delen waar je geen epoxy wil hebben, b.v. op je lijmklemmen of klembalkjes in een vuilniszak te verpakken. Het kunststof van vuilniszakken hecht niet aan de epoxy.
Een excenter-schuurmachientje met een redelijk groffe korrel (60 ofzo) doet dat schoonmaken prima overigens.
Dit zal het wel gaan worden denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag een groot gedeelte van de dag moeten werken (de hobby moet ook betaald worden ;-) ) dus niet zo veel aan de machine kunnen doen. De brugbalk schoongemaakt en de strippen voor de linearrail er op gezet. Deze moeten er wel weer af omdat ik ze ook met epoxy vast wil zetten.

13946

Ik zit met deze strippen me wel af te vragen of ik deze nog zal vlakken? De volgende vraag is dan: ga ik dat zelf proberen of zal ik dat uitbesteden? Ik vindt het nog een lastige vraag.

Tenslotte nog een paar plaatjes hoe het er uit moet komen te zien. Beelden zeggen tenslotte meer dan 1000 woorden.

13947
13948
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 03 dec 2019 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DirkSchipper »

Hoe heb je die alu kokers met epoxy verlijmd.
'Nat' geschuurd met epoxy?
Zo niet, dan zeker nog aan elkaar bouten.
Alu is bijna niet te verlijmen met epoxy (of de meeste andere lijmsoorten).
Alu oxideert razendsnel. binnen een paar milliseconden zit er een oxidehuid van een paar moleculen dik op.
Die huid voorkomt dat de alu verder 'roest' want de huid is zuurstofdicht.
Maar alu-oxide heeft ook een wat keramiekachtige eigenschap: bros.

Mijn ervaringen (uit de vliegtuigmodelbouw) met alu verlijmen met epoxy zijn ronduit slecht.
Gewoon verlijmd na schuren is het na een (niet eens zo harde) tik los als je pech hebt.
Het is mij wel gelukt: als je maar 'nat' schuurt met epoxy.
Er kan dan geen zuurstof bij komen na het schuren, en dus vormt zich geen oxidehuid.

Omdat ik verwacht dat je niet nat met epoxy hebt geschuurd, zou ik die alu kokers alsnog hier en daar aan elkaar proberen te bouten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Hoe heb je die alu kokers met epoxy verlijmd
Ik heb de kokers geschuurd met korrel 80, daarna schoongemaakt met ammoniak en toen ingesmeerd met de epoxy van Mr. Boat. Dit alles ongeveer binnen 1 uur. De flyer zegt dat het geschikt is om aluminium te verlijmen maar ik heb er geen ervaring mee. Ik heb het kunstje afgekeken bij Sven. Maar als jij ervaring hebt dat het toch los gaat ga ik er zeker nog wat bouten inzetten, al wordt het boren wat lastiger dan met losse kokers. Bedankt voor de tip.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie