Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Tonybryden »

Ik heb het al eens vaker gezegd, dit is klasse van je.
Je begon met hout en de wat goedkopere geleidingen, door je plezier in je kunnen ben je steeds een stapje verder gegaan met verbeteren .
En het resultaat mag er echt wel wezen.
Je bent op doorzettingsvermogen en plezier in je hobby heel veel wijzer geworden in cnc.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

@Tonybryden, Ja ik heb heel veel geleerd het laatste jaar. Idd van hout (omdat ik eigenwijs was) naar een volledige machine van aluminium. Steeds een stapje kwaliteitsverbetering. Ik ben er dan ook heel blij mee. Ik moet nog wel even testen of de resonantie nu ook weg is, anders moet ik weer iets anders verbeteren. Maar goed, het is een leuke opgaande lijn.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 20 jul 2017 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door ewoud »

Ballegooijen schreef:anders moet ik weer iets anders verbeteren.
zo blijf je bezig. :lol: :lol:
zo gaat het bij mij ook, denk je iets goed te doen, kun je het weer opnieuw gaan uitvoeren.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:Ik ben er in ieder geval erg blij mee!!
Met recht!
Ballegooijen schreef:... staat nu voorlopig op 3000 mm/min met een acc. van 300. Kan denk ik nog wel sneller ...
... Denk dat ik ook de microsteps wat ga verhogen voor een mooiere loop. ...
640 stappen per millimeter zou toch weinig schokken moeten geven. Zou ook de andere kant op proberen, minder microsteps: Misschien loopt het zo tegen de limiet van de drives aan en kan ook een gunstig effect hebben op snelheid en acceleratie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vanmiddag even een blokje gevlakt na het afstellen van de machine. Ziet er in mijn ogen prima uit. Gedaan met een 4 mm freesje in beide richtingen. Zag je eerder nog het verschil in de sporen van linksom en rechtsom, nu helemaal niet meer.
De microsteps heb ik verhoogd naar 6400. Loopt wel mooi zo. Snelheid krijg ik nog niet veel hoger vanwege een nieuw probleem wat opdook: De koppelingen op de motoren van de Y as hebben wat speling. Het BK lager geeft ook een "zingend" geluid. Dat worden dan waarschijnlijk de volgende stappen. Dan eens kiezen voor een C3 lager i.p.v. een goedkope chinees?

15300
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 18 jan 2018 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door ewoud »

Ballegooijen schreef:Vandaag de Dragknife heel kort getest. Ging eigenlijk best wel goed. Diepte mag nog iets minder, hij snijd nu nog behoorlijk in het hout. Als spoilerbord lag er een stukje multiplex onder wat ook niet helemaal ideaal is denk ik. Je kunt dat zien als het mes de laatste bocht neemt. Dit is een 90 graden bocht. Hieronder een kort filmpje van het resultaat.

hallo Johan, zeg kun jij mij eens uitleggen hoe je dragknife hebt gemaakt.
ik heb de files gekocht alleen in fusion360 heb ik nog niet met cam gewerkt.
dus ik kan nog geen g-codes genereren.
verder heb ik artcam op de computer.
graag info.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag kwam er een klant met een bovenkast van een oude Engelse staande klok. Hier moesten op de hoeken 4 pilaren komen met een voetje en een kapiteel aan de bovenkant. Vanmiddag de eerste gemaakt. Wel een klusje hoor, maar volgens mij wel aardig gelukt.

Hier de bovenkant van de pilaar
15387

en de onderkant
15386

en zo komt hij op de kast (zit er nu los tussen voor de foto)
15385
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 18 jan 2018 08:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door kawarider »

Goed bezig! Mag hieruit geconcludeerd worden dat je Newton geleidingen ok zijn? Ik wil dezelfde aanschaffen en kwam het op pagina 5 tegen. Ruud reageerde, maar verder niemand. Geen nieuws, goed nieuws?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Mag hieruit geconcludeerd worden dat je Newton geleidingen ok zijn?
Nou, ik had idd geen reactie meer gekregen op deze Newton geleiding. Ik heb deze dan ook niet gekocht maar kort geleden liep ik tegen THK25 geleiding aan en deze zit er nu op. Dat is wel een wereld van verschil met de 16mm ronde geleiding. Over de Newton kan ik je helaas dus niets vertellen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door kawarider »

Thx. Dat was op pag 5. Verder maar niet gekeken. Je weet van tevoren niet wanneer t weer boven komt. Misschien kan Ruud of iemand anders nog wat melden. Boutgaten heb ik inmiddels ingetekend. Hopelijk is t wat. Bedrijf zit bij ons om de hoek. Prijs lijkt me meer dan redelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door benkr »

Neem eens contact op met JVE elektromechanica in Eindhoven, onvoorstelbaar wat die man allemaal heeft liggen.
Het is allemaal spul wat als sloop uit de Eindhovense HighTech industrie komt, denk aan (oude) machines van ASML, en de optische industrie die verdwenen is, dat is allemaal bij de sloophandelaren terechtgekomen, en daar heeft hij kennelijk goede contacten mee.
Op zijn website vind je wel iets, maar dat is beslist geen afspiegeling van wat hij allemaal heeft, allemaal topmerken en heel redelijke prijzen, zeker niet meer dan dat Newton spul.
Mocht je er naar toe gaan, trek er dan rustig behoorlijk wat tijd voor uit, je raakt er niet uitgepraat en uitgekeken, en zelfs niet uitgekocht als je niet uitkijkt.

Ik ben best wel tevreden over Newton als leverancier van MiniTec aluminium profielen, die gebruik ik voor mijn werk best veel, als je een proefstukje nodig heb, even bellen en je kunt het zo ophalen, ik heb laatst nog 6 stukken van ongeveer 0,5 mtr per stuk 45 x 45 profiel opgehaald voor een proefje, was geen enkel probleem. Ik verwacht komende week weer enkele honderden meter MiniTec profiel binnen te krijgen voor een komende klus, Ook heb ik er wat pneumatiek dingen gekocht (http://www.pneumatiekvoordeel.nl) ook dat was heel goed betaalbaar en doet wat het moet doen. En ook daar kreeg ik zo maar enkele meters 4mm slang mee omdat ik geen rol van 100 mtr wilde kopen die ik verder nergens meer voor nodig had.

Mocht je die geleidingen willen proberen, op de website http://www.lineairgeleidingshop.com bieden ze gratis samples aan. Ik heb dat al lang gelden een keertje geprobeerd, maar kreeg toen te horen dat dat toch echt niet de bedoeling was, maar dat zal wel aan de dame liggen die ik toen aan de lijn had, ik ken de firma inmiddels toch anders.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Swets »

Ballegooijen schreef:@Tonybryden, Ja ik heb heel veel geleerd het laatste jaar. Idd van hout (omdat ik eigenwijs was) naar een volledige machine van aluminium. Steeds een stapje kwaliteitsverbetering. Ik ben er dan ook heel blij mee. Ik moet nog wel even testen of de resonantie nu ook weg is, anders moet ik weer iets anders verbeteren. Maar goed, het is een leuke opgaande lijn.
hier precies het zelfde.... ook begonnen met hout.... maar dan loop je toch steeds tegen allerlei beperkingen aan... en steeds een beetje beter maken....
je moet alleen niet op gaan tellen wat je op een gegeven moment aan je machine heb uitgegeven... :-)

van trapezium draad naar kogelomlopen... iedere keer een stapje vooruit.... en iedere keer denk je... dat zou ook nog wel verbetert kunnen worden... :-)

maar de hobby cnc is al een leuke hobby op zich...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag; als ik de snelheid een beetje ga opvoeren tot boven de 2500 dan gaan de motoren van de y-as stallen. Onlangs heb ik nieuwe 25mm rail gemonteerd voor de Y-as omdat ik dacht dat de lagers van de 16mm rondgeleiding vast liepen, waardoor de motoren stalden. Misschien was dat ook wel zo maar het “probleem” is dus nog niet over. Nu lopen de 25mm lagers wel zwaarder dan de eerdere rondgeleiding dus dacht ik dat de motoren wellicht niet sterk genoeg zijn.
Is dit een juiste gedachte of moet ik het in een andere hoek zoeken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Loopt het zonder motor wel? kan je de as met de hand bewegen als de ko spindel erop zit? Waar staat je acceleratie op? Probeer het eens met een lagere ruststroom. Raarmaarwaar.. Of met minder microsteps. Mijn machine (zonder lineaire geleiders) loopt het vlotst op de laagst mogelijke stroom op de X/Y as. (op 3000mm/min met 450mm/s2 acceleratie)
Plaats reactie