Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:
Heeft dit te maken met het type frees (ik gebruik chinese) of is hier een andere oorzaak voor aan te geven?
Iemand die nog een antwoordt weet op mijn vraag van 2 posts terug?
Beetje lastig te beantwoorden, maar ik zou zeggen, koop eens een keer een fatsoenlijke frees, bij Verspaning-Online, of nog beter bij de Hoffman-Group (Holex of Phantom), dan vind je het proefondervindelijk uit. En nogmaals: zo kort mogelijk inspannen!! Scheelt zoveel vibratie, wat je uiteraard ook in je werk terug vindt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

koop eens een keer een fatsoenlijke frees, bij Verspaning-Online, of nog beter bij de Hoffman-Group (Holex of Phantom)
Dat ga ik zeker een doen Andre, maar zolang ik nog te pas en te onpas frezen breek gebruik ik toch liever die Chinese. Dat doet niet zo'n pijn in m'n achterzak.. :shock:

Mij gaat het er met name om of het aan een strategie of instelling zou kunnen liggen, maar als een frees niet lekker snijd aan de onderkant is het ook weer logisch.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef:
Heeft dit te maken met het type frees (ik gebruik chinese) of is hier een andere oorzaak voor aan te geven?
Iemand die nog een antwoordt weet op mijn vraag van 2 posts terug?
Wat wil je nu eigenlijk horen ?

Ik kan die frees via dat filmpje niet beoordelen welk van de 6000 verschillende soorten frees jij gebruikt en hoe de snijkant aan de onderzijde geslepen is. Frezen zijn over het algemeen niet zo goed in naar beneden frezen dan naar opzij. Maar ik vind wel dat je als een slak naar beneden gaat.
Ik gok dat je dat plaatje van 10 mm in 50 omwentelingen (0.2mm per omwenteling) naar beneden gaat.
Ik zou dat toch minstens een keer of 5 opvoeren.
Maar dat is geen garantie dat dat bij jouw ook werkt. Maar als je niet af en toe over een grens gaat, weet je ook niet waar die ligt.
Ook merkwaardig dat de helix meelopend is, en het voorfrezen tegenlopend, misschien loopt die helix ook wel beter tegenlopend. Dat het klapperen niet zo erg is, maar daar hebben we het eerder over gehad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Wat wil je nu eigenlijk horen ?
Eigenlijk geef je het antwoordt al: Frezen zijn over het algemeen niet zo goed in naar beneden frezen Het gaat ook niet over deze specifieke frees maar de vraag was algemeen bedoeld.

Ik maak een helix met 1 graad naar beneden. Ik heb ook een keer 2 graden geprobeerd maar dat kostte meteen een frees.
Ook merkwaardig dat de helix meelopend is, en het voorfrezen tegenlopend
Tja, dat heeft F360 dan weer voor mij verzonnen.
Bedankt Hugo!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door carlo »

niet goed naar beneden gaan
kijk eens naar dit vanaf 10min

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Tja, dat is nog eens een gaatje maken Carlo! Misschien kan ik dat over 10 jaar ook :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door carlo »

dit zal ik ook nooit kunnen met mijn machine
ik gebruik wel altijd een ruwfrees om het meeste materiaal weg te halen en daarna nalopen met een normale frees
dus altijd een toolwissel
wat die helix betreft moet je eens kijken hoe je direction staat in de passes tab
zal misschien op conventional staan denk ik zie passes tab direction

denk ook dat de geometrie van de frees er veel toe doet als iets goed of slecht gefreesd wordt
moet me daar ook eens in verdiepen
welke helix, hoeveel snijkanten, enz
wel al gehoord dat bv een frees met 3 snijkanten en dan onder verschillende hoeken beter is dan een eentje met gelijke hoeken
zoveel nog te leren
en zo weinig tijd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Heb een hekel aan dat gaten boren met een helix (maar soms moet je). (Een hekel om de reden die Hugo noemt) Het is sterk afhankelijk van het type frees. Het valt en staat met de geometrie van de frees. (dichter naar het middelpunt van de frees gaat je snijsnelheid richting de 0m/m, dus daar moeten de snijvlakken omheen zitten, om niet op 0m/m uit te komen)

Ik zie volgens mij meteen een opstaand randje bij de eerste aanraking van de frees. Kan 2 dingen betekenen; botte frees of vervelend aluminium.

Ook kritisch bij VHM frezen; let goed op de hoekjes van de frees. Bij het wisselen mis je zo een snippertje als je de frees ergens tegenaan tikt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik moest vanmiddag wat grotere gaten maken (40mm) en dan zie je dat als er voldoende verschil zit tussen de freesdiameter en het gat het een stuk beter gaat. De Helical diameters kun je dan wat groter zetten. Het lastigste vindt ik dan ook een gaatje van 5 maken met een 4mm frees.

Het aluminium wat ik gebruik is platstaf EN AW-6060 T66
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef:gebruik ik toch liever die Chinese. Dat doet niet zo'n pijn in m'n achterzak.. :shock:
Ballegooijen schreef: Ik maak een helix met 1 graad naar beneden. Ik heb ook een keer 2 graden geprobeerd maar dat kostte meteen een frees.
Sja...
Misschien toch maar eens naar Andre luisteren.. :roll:
2-4 graden is nog steeds niks raars op die hoogtoerige machientjes van ons.

Een gat van 5 met een 4mm frees in dik platstaf is vragen om ellende; de spanen kunnen amper tot niet weg en komen alsnog klem tussen frees en wand, en je koel/smeerspul komt het gat niet in.
Dan zou ik gewoon een 5mm boor monteren; die dingen hebben ze speciaal ontwikkeld om gaten te maken en je kunt ze bij elke bouwmarkt kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Dan zou ik gewoon een 5mm boor monteren; die dingen hebben ze speciaal ontwikkeld om gaten te maken en je kunt ze bij elke bouwmarkt kopen.
Ja.... en het grappigste: ze zijn vaak nog goedkoper als een frees.
b.t.w. En nog sneller ook ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk; ze zijn er voor gemaakt, goedkoper, makkelijk verkrijgbaar, werken sneller, enz. alleen....... vindt ik het zo lastig om er een vierkant gat mee te maken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Precies dat is de reden dat er in fusion de mogelijkheid zit om je frees in een voorgeboord gat te laten beginnen.

Een 5mm gat maak je niet met een 4mm frees.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Precies dat is de reden dat er in fusion de mogelijkheid zit om je frees in een voorgeboord gat te laten beginnen
Tja, dat is waar, zou ook veel beter zijn denk ik, alleen heb je dan weer 2 bewerkingen.... Pffft, tis ook altijd wat. :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie