Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Ik heb destijds bij mcmaster lintzagen gekocht met een variabele pitch. Voor dikke platen eigenlijk te fijn (ik gok 10 tpi oid) maar het vliegt erdoor. Als smering gebruik ik waxinekaarsjes. Lontje eruit en je kan ze prima tegen het blad duwen..

heb recent een afkortzaag gekocht die 320x90 kan zagen, met een geschikte vlak-daktand. Moet er nog een makkelijke constructie voor in elkaar zetten dat ik eenvoudig met ~5mm verval sleuven kan trekken.

Normaliter is slotting zo'n rotbewerking; als je een beetje druk uitoefent op je frees krijg je chatter. Ruwfrezen zijn hier al een heel stuk beter voor geschikt. (zo is mijn ervaring althans) je moet alleen wel zorgen dat je spanen goed weg kunnen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Voor het smeren en koelen van mijn freeswerk maak ik gebruik van een mistkoeler. Hiervoor heb ik achter op de brug een filterhuis gemonteerd welke gevuld is met lampenolie. Dit filter heb ik gekocht bij de Hornbach en werkte aanvankelijk prima. Echter is het blijkbaar niet bestand tegen de bewegingen van de brug met een acceleratie van 1000. Natuurlijk zat hij ook helemaal vol toen hij afbrak :oops: :oops: :mrgreen: :mrgreen: :evil:

16468

16469

Hoe gaan we dit nu weer oplossen ;-) ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door benkr »

Gewoon van die Longs motor stappenmotor drivers op je machine zetten, dan is dat bonken en snel accelereren afgelopen, probleem opgelost.
Ohhh.... misschien wil ik dan je huidige drivertjes wel overnemen. Hahahahaha.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 21 feb 2018 19:53 Hoe gaan we dit nu weer oplossen ;-) ;-)
Even er van uitgaan dat het niet alleen de bewegingen van de brug zijn geweest die de breuk veroorzaakte..
Best kans dat de lampenolie haarscheurtjes in dit materiaal veroorzaakt. Met het goed vast aandraaien wordt dit alleen nog erger.
Oplossingen:
- Zet het filter vast op een stationair gedeelte van de machine of tafel en voor een langer slangetje naar de kop.
- Zet het filter ook op druk (niet te veel... reduceerventiel gebruiken) zodat je een constantere stroom vloeistof naar de kop krijgt.
- gebruik ander spul voor het smeren/koelen (Fenella is ook niet zo vet tenminste..)
- neem een wat zachtere ring om de zaak af te sluiten zonder zo loeihard te hoeven aandraaien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door janplastiek »

als het filter uit pc is gemaakt, zal dit door de olie barsten krijgen.
tijdje geleden een nieuwe kap in 10mm dik Lexan voor een machine gemaakt, 1280€, en de technieker tapte gaten met snijolie om een gasveer te plaatsen,
2 weken later en de kap kwam terug, kreeg ik op mijn kop dat ik slechte pc had gekocht, heb ik hem een plaatje met de beschermfolie met Lexan op laten boren en tappen, 3 dagen later stond rond het gat allemaal spanningsscheuren door de olie
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Gewoon van die Longs motor stappenmotor drivers op je machine zetten, dan is dat bonken en snel accelereren afgelopen
Verschillende oplossingen voorbij zien komen maar deze gaat het zeker niet worden hoor Ben!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Sven »

Ik heb voor mijn alcohol koeling een polyester omsnoeringsbandje met gesp (voor pallet omsnoering ed) om een originele fles gedaan en aan een haakje aan de z-as opgehangen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Kjelt »

Ik had een aluminium bidon (voor de niet fietsers zo'n fles die wielrenners op hun frame hebben zitten) waarbij de houder aan de muur geschroeft. Enigste nadeel was dat je niet kunt zien wanneer die leeg was behalve zo nu en dan even te schudden :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 22 feb 2018 09:49 Ik had ...... Enigste nadeel was
En wat heb je nu dan?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 22 feb 2018 09:56 En wat heb je nu dan?
Kees
Niets, ik sta even stil. Zoals je weet ben ik bezig een opensource te bouwen en dan zit ik wel te denken aan zo'n mooie minimaalsmerings setje zoals jij hebt 8)
Is dat deze: ?
https://www.sorotec.de/shop/Troepfchens ... DE-DD.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Polycarbonaat is een geweldige kunststof, maar de (on)bestendigheid tegen alcoholen en koolwaterstoffen is knap vervelend. Beiden vind je veelvuldig terug in snijvloeistoffen. Collega-motorrijder heeft ooit een hele ruit laten springen door een paar druppels benzine te morsen bij het tanken. Zo'n ruitje dat bij 200km/u een aanvaring met een vogel overleeft verliest het dan van een paar druppels benzine of alcohol.

Ik gebruik een cola-fles en heb nog steeds geen spijt. Uitermate lowtech, maar het gebruikte PET plastic kan tegen de door ons gebruikte vloeistofjes, je kunt ze in verschillende inhouden krijgen, het is een relatief veilig drukvat omdat de bodem er het eerste uitknalt bij calamiteiten en de vloeistofmassa voorkomt dat er delen met hoge snelheid wegvliegen. Enig nadeel van een colafles is dat je anderhalve liter van dat spul weg moet zien te werken en na 1 glas speel ik al 3 uur voor brulkikker.

En het is uitermate praktisch als snel uitwisselbare vloeistofcontainer. Dan kun je voor het frezen van een lapje polycarbonaat in een tiental seconden overstappen op een water+zeepsop mengseltje en vervolgens weer binnen een tiental seconden naar een snijolie voor de stalen beugeltjes om het vast te zetten, om maar eens wat te noemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 22 feb 2018 12:58 Is dat deze: ?
Ja, Je moet wel even het peil"glaasje" aanpassen want deze lekt als de ziekte..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

maar het gebruikte PET plastic kan tegen de door ons gebruikte vloeistofjes
Dan zou ik er ook een op de printer kunnen maken 8) :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Als je die volledig waterdicht krijgt wel. ABS kun je nog behandelen met een aceton+ABS mengsel. Alleen is ABS helaas niet geschikt voor dit doel, en met PETG werkt aceton niet. Ethylacetaat schijnt de truuk wel te doen, MEK is ook te proberen.

Aan de andere kant: epoxy zal de truuk ook wel doen en is voor meer zaken goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie