Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

serum schreef:Probeer het eens met een lagere ruststroom. Raarmaarwaar..
Niet raar maar waar.
Lagere motorstroom = minder energie in motorresonanties, en die motorresonanties kosten je veel bruikbaar koppel.

Overigens is dat ook een aanwijzing dat de koppeling van je motoras naar je lineair bewegend deel wel eens te flexibel of niet spelingsarm genoeg zou kunnen zijn.

Maar @Ballegooien: een beetje spelen met de stroom door de motor en het aantal microsteps kan geen kwaad en waarschijnlijk kun je een optimalere set instellingen vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Met raarmaarwaar bedoel ik dat het niet het eerste is waar je aan denkt als je je snelheid niet haalt die je verwacht.

Ik draai met mijn 4,5NM motoren, bedoeld voor 6A op 1.25A. (dan denk je, verkeerd voorgelicht (oversized) door de verkopende partij)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Met hand loopt het goed, geen haperingen maar wel iets zwaar door de weerstand van de geleidingen. De steps heb ik alweer verlaagd van 6400 naar 3200 De acceleratie staat op 400 mm/sec2
Hoe ik met de stroom kan spelen weet ik nog niet. Aan 1 kant heb ik de koppeling motor/spindel vervangen omdat ik dacht er wat ruimte op te voelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Als je zegt: met de stroom spelen moet dan de voedingsspanning van de trafo naar beneden?

EDIT: Ik zie al dat ik een DOMME vraag gesteld heb. Spanning is natuurlijk geen stroom!!
Moet met de dipswitsjes !! ;-) ;-) ;-) ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb net even gekeken en de stroom staat op maximaal: Peak 4,2 Amp - RMS 3,0 Amp. Ik ga dit een standje lager proberen: 3,76 - 2,69
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nog wel een aanvullende vraag (waar ik het antwoordt op denk te weten maar toch even wil verifiëren) Mogen de motoren voor de X, Y en Z as verschillende stroomsterktes hebben?? (Zelf denk ik van wel omdat de steps de afstand regelen)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door benkr »

En zet ook die microsteps nog wat lager, 1600 microsteps per omwenteling is echt ruim voldoende resolutie, daarboven ben je alleen je controllerkaart maar aan het stressen zonder reden.

Als je kiest voor 1600 microsteps dan is 1 stap van de controller (bij 5mm spoed van de KO spindel) gelijk aan 5/1600=3/100 mm. Alle speling en flex in je machine samen is waarschijnlijk een veelvoud daarvan dus meer heeft waarschijnlijk geen zin.

Als je toevallig Leadshine DM drivers (of iets soortgelijks) hebt kun je ook nog proberen de combinatie driver - motor te tunen, maar dat kan alleen als de driver die mogelijkheid heeft.

En ja, de stromen mogen best verschillend zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Ja, inderdaad; heb je leadshine drivers met DSP, dan even dsw4 toggelen, dan voert hij een tuning uit.

Stroom mag op iedere as anders zijn. Voordeel van spelen met microstappen is dat je vermoedelijk in een ander resonantiegebied komt. Probeer je microstappen af te stemmen op de spoed die je KO's hebben. Zorg dat je niet op afgeronde waardes uitkomt. Met een 1.8 graad per stap motor heb je, zonder microstepping, op een 5mm ko al een resolutie van 0,025mm. Je stappenmotoren boeten flink in op houdkoppel wanneer je ze in microstepping gaat gebruiken. Je gebruikt met 1600 eigenlijk 8 microsteps. (die 1600 is de waarde per omwenteling) je stappenmotor doet 200 stapjes per omwenteling.

Vermoedelijk gebruik je dus 8 microsteps. Als je 5mm pitch KO's hebt, en je gebruikt 5 microsteps, dan heb je een resolutie van 0,005mm. (200 stapjes per mm met 5mm spoed)

Resonanties zijn je grootste vijand met stappenmotoren.

Halveer voor de aardigheid de stroom maar gewoon, dan merk je of je op de goede weg bent. Dergelijk kleine stappen wat je voorstelt zullen weinig uitmaken.

Op wat voor voltage werk je? Je kan het beste een zo hoog mogelijk voltage gebruiken. (de motoren houden dan meer koppel op hogere toerentallen)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Op wat voor voltage werk je
36 volt
Ik heb geen Leadshine dus autotuning gaat niet werken.
Ik ga eens spelen met de stroom en steps.

Allen bedankt zover voor de tips en tricks!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

En? zit je al op 40m/m met een acceleratie van 9000mm/s2?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Zorg dat je niet op afgeronde waardes uitkomt.
Serum: wat bedoel je met deze zin?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Je aantal stappen per mm, dat dat een mooi ronde waarde is. geen vreemde ,33333 getallen oid.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Probeer maar eens op een niet ronde waarde uit te komen met 200 stappen per omwenteling en 5mm spoed... ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

serum schreef:Je aantal stappen per mm, dat dat een mooi ronde waarde is. geen vreemde ,33333 getallen oid.
Wat maakt dat nou weer uit? De X-as van mijn freesmachine doet 1259,492 tikken per millimeter, de Y-assen 1227,6 tikken per mm. Werkt prima hoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie