Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Ik doe 20 meter per minuut ijlgang, ik raak ook nog wel eens ooit iets dat niet meegeeft, maar die Chai 1610 spindeltjes doen het nog steeds.

Daar zou ik niet zo bang voor zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Ik moet zeggen, ik had niet zo'n grote winst met mijn overgang van oude naar nieuwe dsp drivers.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Van 1 OpenSource portaalfrees weet ik dat die ongeveer 400 euro per dag in het laatje brengt...
Als het bij mij de helft wordt ben ik dik tevreden Kees.
Ballegooien, even in t kort. Wat waren je oude drivers? Is de stroom op oud en nieuw gelijk ingesteld? Maw, echt op conto van de leadshines?
Ik heb nu de DM542A van Longs Motor. Alle instellingen zijn met de Leadshine drivers hetzelfde gebleven. De Leadshine driver zou zelf wel iets aangepast kunnen hebben omdat die een "auto setup" functie heeft maar dat kan ik niet controleren.

EDIT:
Nog iets wat mij opviel: ik had eerst 1 driver vervangen en wilde ik even draaien. Het viel me toen op dat er een verschil in reactie zat tussen de linker en de rechter as. De as met de oude driver begon telkens een fractie later te draaien dan die met de nieuwe driver.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Ja, dat is heel tricky. Daar heb ik stevig last van gehad met heel direct reagerende servo's op mijn X en Y en een Leadshine AM882+stappenmotor op de Z.

Alle motordrivers uit dezelfde familie (verschil tussen een DM542 en DM856 zal wat dat betreft niet heel groot zijn schat ik zo) houden is de beste aanpak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ja, dat is heel tricky.
Als de X en de Y verschillend zijn komt dat dan ook terug in je freesbeeld of wachten ze dan op elkaar?
....
Deze van Krikkens kan ik niet plaatsen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef:Als de X en de Y verschillend zijn komt dat dan ook terug in je freesbeeld of wachten ze dan op elkaar?
Dat zie je terug in je freesbeeld. De sturing heeft geen weet van wat de stappenmotoren doen.

En dat is een lastig te vinden geintje; als je Z-as trager is dan zie je daar met 2,5D freeswerk waarbij de Z stilstaat terwijl X en Y wat doen niet snel iets van, behalve dat die frees ooit materiaal raakt waar het niet de bedoeling is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door kawarider »

Da s een knappe verbetering met die leadshines. Hoe kan dat? Pannekoeken drivers ? Of leadshine echt superieur? Of allebei?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Op driver-gebied is er een hoop goedkope meuk te koop.
DeTBxxx en L2xxx zijn ongeveer het minst.
Leadshine doet het gewoon prima. Maar ook Gecko schijnt heel prima te presenteren. De beste prestaties heb ik wel met de Hybrid-steppers van Leadshine. Maar er zijn ongetwijfeld betere (en duurdere) systemen te vinden.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:Deze van Krikkens kan ik niet plaatsen?
krikkens reageerde op aluminium zagen op pagina 26. In plaats van de tekst verwijderen had ook het kruisje bij het bericht gebruikt kunnen worden om het te verwijderen, dat kan als dat het laatst geplaatste bericht is.
kawarider schreef:Of leadshine echt superieur? Of allebei?
Leadshine staat goed bekend maar het blijft relatief, vergelijk je het met een slechte drive dan is het geweldig spul, vergelijk je het met topspul dan is het rommel.

Het wordt over het algemeen beschouwd als waar voor je geld en wordt veel gekopieerd, da’s ook een goed teken...

Misschien is dat RATTM wel compleet nieuw en revolutionair, maar ze hebben in ieder geval nog geen naam opgebouwd. Behalve via verkoopkanalen is er erg weinig over te vinden.
Laatst gewijzigd door Breaker op 01 sep 2017 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

krikkens reageerde op aluminium zagen op pagina 26. In plaats van de tekst verwijderen had ook het kruisje bij het bericht gebruikt kunnen worden om het te verwijderen, dat kan als dat het laatst geplaatste bericht is.
Oke, duidelijk. Ik wist niet dat dit kon. Volgende keer misschien beter de tekst doorhalen al het niet het laatste bericht is. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Of een edit plaatsen is ook helemaal goed natuurlijk, bv:
Ballegooijen schreef:Deze post verwijderd i.v.m. onjuiste informatie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag 1 driver vervangen omdat er een was die een mankement heeft. Snelheid nu op kunnen voeren naar 4200 !!
Ik durf even niet harder, moet even aan de snelheid wennen, maar ik denk dat er nog meer in zit. Dus zoals Benkr al zei is de snelheid meer dan verdubbeld met het vervangen van de drivers. Verder heb ik nog niets veranderd of aangepast. Ben er blij mee, vooral omdat het niet mechanisch was want je begint dan toch een beetje aan jezelf te twijfelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door kawarider »

Wat zijn je oude driver voor type/merk? Dat is wel sensationeel
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Wat zijn je oude driver voor type/merk? Dat is wel sensationeel
Ik heb nu de DM542A van Longs Motor.

Deze dus http://www.longs-motor.com/productinfo/ ... 0_131.aspx
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie