Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

met tegenlopend frezen
Is dat wat ze "Conventioneel" noemen? Bij mij staat hij meestal op "Climb"
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Niet perse. Zeker met tegenlopend frezen zet je de boel onder spanning en die constante aanwezigheid van spanning zorgt ervoor dat zaken minder snel gaan resoneren.


Ik denk dat dat enorm afhankelijk is van de machine die je hebt en hoe diep je freest icm de helix van de frees. Bij de portaal/situatie hier zou ik met stellige zekerheid willen zeggen dat die theorie niet opgaat. Je hebt massa en stabiliteit nodig. Natuurlijk zal je je fs verleggen, maar juist die spanning waar je het over hebt zorgt dat de machine nog meer gaat torderen. Het zijn aardige klappen die een frees te verwerken krijgt (het frezen hier is een pulserende kracht, aangezien het maar 5mm diep gaat en niet de volledige helix van de frees wordt gebruikt).

Tegenlopend en hsm gaan ook niet goed samen, zo is mijn ervaring in aluminium. je chips blijven eerder kleven aan je frees. Meelopend is climbing, tegenlopend is conventioneel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Kortom: een beetje spelen met 'conventional' vs 'climb' en de voeding/toerentallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:
Daarnaast lijkt het in filmpje 2 (traag in de hoeken) alsof je in g61 mode zit. (dat of je LAF staat hoog ingesteld). Of in Fusion heb je 'speed optimization' aangevinkt.
G61 zit er niet in, LAF staat op de standaard instelling en Feed optimalisation staat niet aangevinkt. Hij remt inderdaad behoorlijk af in de bochten. Nu stond de snelheid op ongeveer 60%. Kan dat er mee te maken hebben.
Het is niet alleen LAF, maar ook een lage acceleratie van de machine.

Voorbeeld:
Stel de snelheid in een rechte lijn is 2400mm/min of 40 mm/s, voor een bocht wordt afgeremd tot 0mm/s en daarna weer versnelt tot 40m/s. Met een hele trage acceleratie van 25mm/s² (standaardwaarde van EdingCNC bij installatie) wordt het:

40 / 25 = 1,6s voor afremmen en nog een keer voor versnellen, dus 3,2s per bocht.

Wanneer de acceleratie ingesteld kan worden op 500mm/s² (niet ongewoon voor een grotere portaal) wordt het:
40 / 500 = 0,08s -> 0,16s per bocht.

Daarnaast is LAF dan een factor, bij een flauwe bocht hoeft niet afgeremd te worden (100% winst), en bij een scherpe bocht misschien tot 25%, dus stel gemiddeld 75% snelheidswinst.

Bij een acceleratie van 25mm/s² wordt het 0,8s per bocht gemiddeld.
Bij een acceleratie van 500mm/s² is dat 0,04s per bocht.

In het filmpje lijkt het langzaam te vertragen/versnellen bij richtingsverandeing, volgens mij is daar best nog wat winst te halen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Tegenlopend en hsm gaan ook niet goed samen, zo is mijn ervaring in aluminium. je chips blijven eerder kleven aan je frees. Meelopend is climbing, tegenlopend is conventioneel.
Maar klapperende backlasch is nog erger dan klevende spanen.
Ook de reden dat ik ettelijke posts terug me al afvroeg hoe diezelfde freesbewerking er uit zou zien met tegenlopend frezen. Maar merk nu dat dat toen niets zei voor Ballegooien. :mrgreen:

Dat gillen kan trouwens ook gewoon aan de frees liggen, die speciale aluminium frezen hebben soms een hele dunne ziel, en torderen nogal lijkt het. (heb het wel vaker gehoord, ook bij heel stabiele machines)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ook de reden dat ik ettelijke posts terug me al afvroeg hoe diezelfde freesbewerking er uit zou zien met tegenlopend frezen. Maar merk nu dat dat toen niets zei voor Ballegooien.
Hugo, ik heb in de tussentijd wel wat stukken gefreesd met heen en weer gaande beweging. Er zat niet veel verschil in de heen- en teruggaande bewerking. Dat was toen wel met een veel kleine afname. Ik ga datzelfde ook eens doen met een grotere afname. Ik moet dan wel eerst mijn snelheid op orde hebben anders mag ik geen filmpje meer plaatsen. :lol:

Ik denk overigens dat ik van backslach geen last heb. Nooit gemeten maar dat zegt mijn gevoel. Ik denk dat ik wel last heb van de ruimte die de rondgeleidingen hebben. Staat op de lijst om vervangen te worden door platte THK 25 mm geleiding.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb vanmiddag de acceleratie verhoogd. Deze stond op 50 mm/s2 en opgeschroefd naar 200 mm/s2
Ik heb alleen even wat "in de lucht" gedraaid en dat ziet er al een stuk beter uit. Volgende week ga ik nog wat verder experimenteren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Ik heb vanmiddag de acceleratie verhoogd. Deze stond op 50 mm/s2 en opgeschroefd naar 200 mm/s2
Ik heb alleen even wat "in de lucht" gedraaid en dat ziet er al een stuk beter uit. Volgende week ga ik nog wat verder experimenteren.
Doe eens een plaatje van je eerste setup pagina van EdingCNC
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik zie net dat er nog een foutje zit in de acc van Z-as :oops:
15167
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 03 dec 2019 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Uit de manual:

Maximum acceleration.
When this value is set equal to the Vel parameter, it will take 1 second to reach the max velocity. When the value is 2x the Vel parameter, the max velocity is reached in 0.5 second.

Resumé: snelheid 40mm/sec, acc 200. Lijkt mij dan 200/4=5, dus 1/5 sec. op volle snelheid als ik het goed begrijp.
Dat lijkt mij een prima resultaat!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Dank Andre, alleen jammer van die 2000 voor de Z.
Volgende week hoop ik nog wat tijd te hebben om het te testen. Een eerste run in de lucht ging eigenlijk wel goed.

PS. zit nog even na te rekenen maar het antwoordt moet dan toch 0,2 sec. zijn? :lol: :oops: :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:PS. zit nog even na te rekenen maar het antwoordt moet dan toch 0,2 sec. zijn? :lol: :oops: :idea:
Persoonlijk denk ik dan dat 1/5 sec en 0,2 sec hetzelfde is.... maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten......
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Was ook een grapje Andre!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Was ook een grapje Andre!
Zeg dat dan ;-) Had hem ff niet door.....
Tja, die 2000 voor de Z snap ik ook niet zo, denk dat die dan een beetje aan zijn max zit, zou het eens halveren en dan testen of er verschil in zit.
Plaats reactie