CnC portaal (opensource) bouw verloop

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

de z-as constructie eens in elkaar gezet.
zo nu even de spindel in de motorsteun.
jammer de motor wilt er niet in, wat ik ook doe.
het zwarte stukje wel maar de rest volgt niet. :evil:
iemand een idee.

14737

hier wat licht door de kieren, het is dat de kromming op de z-plaat niet de goede radius te hebben.
maar ik kan het misschien mis hebben.
de z-as staat nog los van de y-as.

14738
humm, meten is....
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door skillalot »

Kun je aan de andere kant niet ook gaten boren, en daarna daar ook doorzagen?
Dat monteert een stuk makkelijker. Er vanuit gaande dat de gatdiameter wel klopt, anders zul je m moeten uitkotteren.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

zo een spindel gesloopt...geluid in de lagers.
kan ik deze en keer open slopen.
zo kan ik eens zien welke lagers en hoeveel er in zitten.
alleen even een tool maken die de aluminium moer kan loshalen.
de spindel zat muurvast en zat er net 2cm in,
advies van kees opgevolgd... maar ik ben blij dat de spindel er uit is.
ik ga ook niet verder met dit soort klemmen, veel te veel gehannes.
liever een maken waar wel een spindel in kan.
deze zal ik door slijpen en de gaten tappen zo heb ik er een van twee delen.
kan dan deze weer vastzetten met 4 bouten.

14739

het is net zo dat er wel genoeg ruimte wordt gemaakt voor ruimte om de spindel er in te laten zakken.
maar het deel dat niet te beïnvloeden is loopt het zaakje muurvast en de spindel gaat niet naar de kant toe met ruimte.

14740

de gaten zitten er al door zagen (sluipen) tappen en bouten er in.
ik geloof wel dat de radius goed is.

14741
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat ik bijna 8 van deze klemmen zelf, of heb laten voorzien van een spindel.. zonder problemen..
Het werkt dus gewoon..
Maak eerst de boel eens goed schoon en kijk goed waarom het niet werkt.. Met een schuifmaat eens goed kijken of de motor niet onrond is (moet 80,0mm zijn). Ook de klem moet 80,0mm zijn of maximaal 79,95

Uit elkaar halen van de motor.. In mijn galerij staan vanaf pagina 6 een paar foto's van een 1,5kw luchtgekoelde spindel, waar je misschien wat aan hebt.. het zwaarste gereedschap: een nylon hamertje.. Gebruik vooral geen geweld: gaat het niet, dan doe je het fout..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

het geweld is al gebruikt om de spindel uit de houder te krijgen.
daarom maken de lagers nu een pestherrie.
door schande wordt men wijs.
ik heb eens het net afgezocht naar een teardown van een spindel....... :roll: niets te vinden.
zo te zien is de spindel al eens open geweest, kun je zien aan demontage sporen.
de top lager is een sfk lager,..
ben toch benieuwd naar de opbouw van deze spindel.
de lager sets van deze spindel zal ook wel het nodige kosten.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door andrefc101 »

Ook wel knap om de boel al te molllen voor je uberhaupt wat gefreesd hebt! Had/heb je de spindel ook al in de klem gepast voordat deze op de z-as gemonteerd was?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

andrefc101 schreef:Ook wel knap om de boel al te molllen voor je uberhaupt wat gefreesd hebt! Had/heb je de spindel ook al in de klem gepast voordat deze op de z-as gemonteerd was?
Het besef dat het precisiespul is en dat je dat met een fluwelen handschoentje moet doen, dat moet nog groeien kennelijk... Ook het besef dat als het niet makkelijk gaat dat je het dan waarschijnlijk fout doet.. Ook het ontbreken van geduld om even een stapje terug te doen, alles nog eens goed te bekijken, na te meten en weer te proberen, desnoods 10 keer..
Zonde van de schade, dat had makkelijk voorkomen kunnen worden als er wat meer fingerspitzengefuehl bij was..
Ik hoop dat ewoud een stijle leercurve krijgt.. deze dure grap helpt daar wel bij..
De motor is overigens heel moeilijk in de klem te schuiven als de klem niet gemonteerd is. Hij moet er echt recht op staan en bij het uitelkaar drukken moet je wel enige handkracht gebruiken door een stevig stukje plat materiaal in de spleet schuin te trekken.. Zelf gebruik ik daar een stukje epoxyplaat van ca 50 x 50 x 2mm voor.
De eerste paar cm moet je 'm er een beetje in jutteren, maar zonder veel kracht. Bij scheefstand staat het al meteen vast, dan moet je niet gaan rammen, dat maakt het alleen maar erger..
Dan is het wel makkelijk dus als de klem al vast aan de constructie hangt..dat gaat je bijna niet lukken als de klem nog los ligt.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: Dan is het wel makkelijk dus als de klem al vast aan de constructie hangt..dat gaat je bijna niet lukken als de klem nog los ligt.
Ik doelde eigelijk meer op het feit, dat wanneer de klem niet 100% goed/vlak gemonteerd is, en eventueel wat krom getrokken is, dat je deze ook al niet meer gemonteerd krijgt met de spindel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Het paneel waarop deze klem gemonteerd wordt is een stuk 15mm dik toolingplate. Dat is toch binnen een paar honderdsten (misschien duizensten zelfs) vlak, dus dat zal het probleem niet zijn. Eerder de manier van vrije ruimte maken: kijk maar naar die ene foto.. daar zie je bijna 3mm vrije ruimte.. dat is echt veel te veel. Met moed beleid en vaderlandsliefde is +0,01mm ruim voldoende om de spindel er als pik-in-Greet in te laten schuiven... MAAR WEL RECHT!..
Er zijn honderden, zoniet duizenden van deze spindels in deze klemmen gemonteerd.. Het is iedereen gelukt, dus dat het nu niet lukt ligt aan iemand, denk ik...
Geeft niet, maar het gevoel moet wel ontwikkeld worden voor er nog meer schade gemaakt wordt..

De klem kan ook nog 180 graden gedraaid worden en dan nog eens voorzichtig proberen.. Nadat eerst de schade van de eerste poging teniet gedaan is natuurlijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door benkr »

Je vindt op Internet en YouTube best wel veel filmpjes hier over, maar het meest belangrijke is dat de moer waarmee de spindel is vastgezet LINKSE schroefdraad heeft.
En ben heel voorzichtig met de wikkelingen, die zijn zo beschadigd en dan krijg je een grotere kans op overslag op die plek. Ook de draadje kunnen makkelijk afbreken, als dat gebeurd op de verkeerde plek is het ook einde verhaal.

Let goed op wanneer je de lagers er uit haalt, er zitten er twee in die in een X of O opstelling zitten, zorg dat ze ook zo weer terug gaan, anders heb je plotseling heel veel speling.
Vaak zijn het 7005 lagers, die zijn niet echt goedkoop, maar kijk daar voor eens bij Lagerboer.nl, daar zijn ze wel het goedkoopst.
Ik denk echter dat een helemaal nieuwe spindel (in Duitsland of Engeland besteld) niet veel duurder zal zijn, en dan heb je garantie (wat dat ook waard mag zijn) en hoef je zelf niets te doen wat ook nog fout kan gaan. Die lagers zijn redelijk kwetsbaar en het smeren komt ook best nauw, te veel vet zorgt er b.v. voor dat de lagers te warm worden, bij te weinig vet kun je je wel voorstellen wat er gebeurd denk ik.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

andrefc101 schreef:Ook wel knap om de boel al te molllen voor je uberhaupt wat gefreesd hebt! Had/heb je de spindel ook al in de klem gepast voordat deze op de z-as gemonteerd was?
nee, klem is klem dus op de z-as en spindel erin, dacht ik..... :roll:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

dit wordt lachen, :P :P :P

pas op draadje kunnen breken.....
pas op lager vet..
fluwelen handschoenen... HAHAHAHA
ik denk dat ik iets anders aan mijn z-as ga hangen.
kan wel zijn dat er duizenden spindels in dit type klem is gezet.
prima, maar na en avond wrikken en stoeien met blokhaken en schuifmaten was bij mij deze lol er zo van af.
de foto's zijn old school geworden, was na en belletje met kees weer aan de slag gegaan.
maar ik heb straks graag dat ik een spindel er gewoon in en uit een klem kan halen.
en dat gaat met de ........ niet lukken.
de spindel in spe is in de vuilemmer gegooit.... weg er mee. mooie les.
en ja de vuilauto is er blij mee.
ga mijn nieuwe spindel niet zo verkrachten als de spindel op de vuilhoop.
dus ik kan niet verder met deze motorklem. ja na ik deze heb door geslepen.
dan kan ik deze helft met spindel vast zetten met 4 bouten.

kan toch
of toch niet ?
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

humm, meten is....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij bent de enige die lacht, wij zijn er een beetje beduust van. :cry:
ewoud schreef:
http://www.ebay.com/itm/2-2KW-Air-Coole ... SwFqJWmHNy
Daar kan het met de klem in ieder geval niet fout gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie