CnC portaal (opensource) bouw verloop

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

DirkSchipper schreef:
audiomanics schreef:Ik vind het wel knap dat je met aluminium tape de zaak zo kan afsluiten dat je er geen vet in krijgt..
Ik probeer me een voorstelling te maken van wat je met die Alu-tape hebt gedaan c.q. wat de bedoeling was.
Het lukt me niet.
Fotootje?
kijk zo Dirk,....

13899

13898
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

audiomanics schreef:
ewoud schreef:als ik van boosheid ....
Beheers je zelf eens een beetje! 't
Kees
korte lontjes zullen niet langer worden :lol: :lol:
humm, meten is....
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door DirkSchipper »

Helder! Thnx.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

zo de opensource frees is zover klaar dat ik kleine werkstukken kan maken.
ik heb al aluminium en hardhout achter de rug.
en ik kan zeggen dit gaat goed.

dit zijn mijn freesjes voor hout.

15506

maar nu kom ik op een ander gebied dan hardware, nu komt de software om de hoek kijken.
ik werk nu veel met fusion 360...... voor zover dit gaat want ik hierin nog geen cursus gehad, dan alleen
youtube filmpjes kijken.
nu heb ik laats wat in fusion een werkstuk gemaakt en dit omgezet in cam naar een nc bestand voor de frees.

15507

ik kan zeggen oke dat gaat. maar nu de rest :roll:
we hebben nog heel veeeeeeel te leren voor ik een vliegtuigvleugel kan teken en frezen.
zou liever naamplaatjes maken in fusion of artcam om te leren teken en frezen
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door Ballegooijen »

Ewoud, dat is al weer een poosje geleden dat je iets postte maar goed om te horen dat het lekker gaat. Tenslotte: oefening baart kunst! Dat geldt ook voor de software. Ik had voorheen ook nog nooit met 3D tekenen gewerkt maar ben ook gewoon begonnen. Dan loop je tegen allerlei problemen aan maar daar is bijna altijd een oplossing voor!
Loop je ergens tegenaan post het op het forum en er komt een oplossing, er zijn gebruikers genoeg hier.
Wat ik in het begin wel altijd deed was het object wat ik had getekend in hout (of multiplex, MDF, of iets anders) maken zodat ik kon zien wat er gebeurde, zonder dat het direct weer een frees kostte. Als dat dan goed ging deed ik het pas in aluminium. In het begin ben je heel voorzichtig (vaak te voorzichtig) maar naarmate je het vaker doet gaat het steeds beter. Ik was ook blij dat mijn machine toen nog niet zo snel was want dan kon ik tenminste goed volgen wat er gebeurde. En maak je geen illusie, het gaat je geheid een paar gebroken frezen opleveren!! Daarom koop (kocht) ik veel Chinese frezen want die zijn dan niet zo duur.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet,
Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Met een beetje geduld kom je een heel eind..
ewoud schreef:korte lontjes zullen niet langer worden :lol:
Als je een kort lontje nat maakt..... ;-)

Dat klokje heb je leuk gefreesd! Arie krijgt er een conculega bij...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

Ballegooijen schreef: het gaat je geheid een paar gebroken frezen opleveren!!
Daarom koop (kocht) ik veel Chinese frezen want die zijn dan niet zo duur.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Johan
je weet een hobbyist een hard onder de riem te steken Johan :lol: :lol:
frezen breken hummm, zou ik toch iets moeten teken (ontwerpen) in een cam programma.
ik volg (kijk) veel youtube filmpjes.
en probeer na te doen, valt soms tegen want de software die gebruikt worden zijn vaak oude versie's.
en dan moet je weer er achter zien komen hoe het dan wel moet.
alom het VREET tijd.
buiten mijn werk komt het er soms gewoon niet aan toe.
en dan ben je 80% vergeten hoe ook alweer ging.
weer opnieuw beginnen.
veel verschillende programma's leren.
ja en dan is het leuk iets te kunnen frezen, al was het maar een circle :lol: :lol: :lol:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

beste artcam gebruikers...

ik heb net in artcam een 3d (afbeelding) gemaakt.
en hiet gcodes voor gemaakt, maar als ik het nc bestand heb ingeladen in edingcnc.
staat het werkstuk buiten het werk berijk, maar het werkstuk zou wel op tafel passen.
hoe kan ik een 0 punt vinden bij opbouw van een werkstuk.

15509


gevonden.....................set position
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door Breaker »

Natuurlijk heel nuttig als je het nulpunt in het werkstuk kan aanpassen, maar misschien niet altijd praktisch of mogelijk als je het niet zelf maakt.

In dat geval kan je er ook voor kiezen om het nulpunt op de machine verplaatsen. Als je het nulpunt van werkstuk in het midden ligt kan je dat punt uitmeten en markeren op de stock. De stock leg je vast op de tafel, dan beweeg je de frees naar dat punt en leg je dat punt vast als nul via F3->F8 of wanneer je alleen X & Y wilt nullen F3->F2 & F3 (in dat geval kan je ook op de blauwe knop met het kruis van de as naast het coördinaten display klikken). De blauwe nummers springen dan naar 0 en in het code scherm zie je welk coördinatenstelsel je gebruikt (G54 zal nu in bijna 100% van de gevallen voldoen):

15511

Wanneer 0 in het midden ligt zal Y-172 binnen het bereik liggen en de foutmelding niet verschijnen.

Wel altijd blijven opletten dat Z goed ligt t.o.v. de tekening en stock anders komen er gaten in het bed, maar dat is niet anders dan wat je nu ook al doet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

en zo is het!
Je moet sowieso altijd je nulpunten van je werkstuk bepalen. Of dat nu de linker-onderhoek is (in ArtCam: bottom-left pixel) of, voor mijn part, rechts-boven, In ArtCam heb je die vrijheid. En in EdingCNC maak je dan die positie ook 0,0
Eenvoudigste is natuurlijk om links-onder het nulpunt te maken. Je ziet dan ook in ArtCam dat de liniaal links onder op nul staat.
Als je het formaat veranderd hebt (Set Size Assymetric), kan het wel eens voorkomen dat het nulpunt verschoven ligt. Wees daar alert op. Als je het formaat veranderd moet je ook altijd even de resolutie opnieuw laten berekenen en het nulpunt goed zetten.
De nul van je werkstuk kan op verschillende manieren:
Met een taster, of gewoon het freesje met een bekende diameter juist tegen het materiaal zetten. Dat punt is dan MIN de halve diameter van het freesje. Voorbeeld: stel, je hebt een 6mm frees in de kop zitten en parkeert die dan juist tegen je materiaal (hier is dat licht handig voor: je ziet dat het licht dan juist afgesloten wordt. Een vergrootglas is dan extra handig). De positie is dan 6/2 = 3mm van de kant, ofwel -3.0
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door Ballegooijen »

of gewoon het freesje met een bekende diameter juist tegen het materiaal zetten. Dat punt is dan MIN de halve diameter van het freesje. Voorbeeld: stel, je hebt een 6mm frees in de kop zitten en parkeert die dan juist tegen je materiaal (hier is dat licht handig voor: je ziet dat het licht dan juist afgesloten wordt. Een vergrootglas is dan extra handig). De positie is dan 6/2 = 3mm van de kant, ofwel -3.0
Kees, ik probeer altijd het midden van de frees op de hoek te zetten en dan op 0 drukken maar dat is niet echt zuiver. Jouw manier is idd veel handiger maar hoe vul je dan de waarde in?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Links-klik met de muis in het cijferveld en voer de waarde in..(is gelijk aan G92)

Tipje, moet je wel even kijken of het kan: Als je tegelijkertijd Ctrl ingedrukt houdt, stuurt de machine naar die positie.
Dus als je met Ctrl ingedrukt op die cijfertjes klikt, en bijvoorbeeld 500 invoert, gaat de machine in ijlgang naar die 500..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door serum »

Je kan in de instellingen van edingcnc iets instellen in de trant van 'easy zeroing' oid, dan houdt hij rekening met de diameter van je geladen tool (als T6 bv 6mm is, en je jogged met je frees naar het materiaal van links naar rechts voor X en van beneden naar boven met Y, en je drukt op de knoppen die breaker opgeeft, dan springt hij vanzelf naar -3 als je op 'nullen' van de betreffende as drukt.

(feature heeft Bert jaaaaren geleden op mijn verzoek ingebouwd, omdat hij er zelf ook wel heil in zag)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door Breaker »

Zou dat ook precies andersom kunnen werken?
‘SimpleZeroing’ stond aangevinkt en dan komt er geen dialoog en wordt dat punt simpelweg nul. Met die optie uitgevinkt komt er wel een dialoog waar de voorgestelde correctie een halve freesdiameter is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie