Colinbus CLR2513

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door Zee&Zee »

Wat voor een stekkers gebruik je dan ? Ik zou stekkers gebruiken met een index. Scheelt een hoop gezeik.

De drive is misschien nog wel te fixen voor minder dan 500 euro hoor. Kan een paar euro aan onderdelen zijn. Tenzij echt hele board is doorgefikt.
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door benkr »

John, nu kom je op mijn terrein, het spitten en (indien mogelijk) repareren van dit soort spul.
Ik wil best voor je gaan kijken of ik het ding kan repareren, stappenmotordrivers heb ik al voor diverse forumleden gerepareerd, deze zullen wat anders in elkaar zitten maar het blijft elektronica en het blijft mijn interesse hebben.

Mocht het te repareren zijn dan doe ik dat tegen vriendentarief. (0 Euro + onderdelenprijs als ik de onderdelen niet heb liggen) Mocht het niet te repareren zijn dan houd ik me aanbevolen voor het stoffelijk overschot.
Op die basis heb ik toch al diverse medeforumleden weer happy gemaakt.

Mocht je interesse hebben dan laat je het maar weten, dan spreken we per PB wel de details af.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door audiomanics »

Mooie actie! zou ik doen, John..... Als je er al een besteld hebt, dan is een spare op de plank ook nooit weg... Je kent de wet van Murphy.. (als je er twee hebt gaat er nooit 1 stuk.. Heb je er één dan kun je er donder op zeggen dat hij stuk gaat..)
Filmpje of foto van dat rookwolkje gaat zeker niet lukken? ;-)
(Wim even vragen of hij er wat rook bij blaast :lol: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

Zee&Zee schreef:Wat voor een stekkers gebruik je dan ? Ik zou stekkers gebruiken met een index. Scheelt een hoop gezeik.

De drive is misschien nog wel te fixen voor minder dan 500 euro hoor. Kan een paar euro aan onderdelen zijn. Tenzij echt hele board is doorgefikt.
Rem verkeerd aangesloten. Iets van haastig spoed is zelden goed. In de handleiding stond break unit. Dacht dat moet de. Rem wezen. Verkeerd gedacht.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

benkr schreef:John, nu kom je op mijn terrein, het spitten en (indien mogelijk) repareren van dit soort spul.
Ik wil best voor je gaan kijken of ik het ding kan repareren, stappenmotordrivers heb ik al voor diverse forumleden gerepareerd, deze zullen wat anders in elkaar zitten maar het blijft elektronica en het blijft mijn interesse hebben.

Mocht het te repareren zijn dan doe ik dat tegen vriendentarief. (0 Euro + onderdelenprijs als ik de onderdelen niet heb liggen) Mocht het niet te repareren zijn dan houd ik me aanbevolen voor het stoffelijk overschot.
Op die basis heb ik toch al diverse medeforumleden weer happy gemaakt.

Mocht je interesse hebben dan laat je het maar weten, dan spreken we per PB wel de details af.


Dat kan ik niet afslaan. Ga als ik de nieuwe heb de oude demonteren en loshalen. Dan heeft deze ook geen haast.

Zal je een pb doen. Bedankt voor je reactie!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef:Mooie actie! zou ik doen, John..... Als je er al een besteld hebt, dan is een spare op de plank ook nooit weg... Je kent de wet van Murphy.. (als je er twee hebt gaat er nooit 1 stuk.. Heb je er één dan kun je er donder op zeggen dat hij stuk gaat..)
Filmpje of foto van dat rookwolkje gaat zeker niet lukken? ;-)
(Wim even vragen of hij er wat rook bij blaast :lol: )

Kees
Helemaal mee eens Kees. Spare is nooit weg. Helaas geen filmpje van. Jou platen mankeert het in ieder geval niet aan. Maar goed als benkr hem kan maken zou dat mooi zijn!

Moet zeggen dat de drivers ook mogelijk in te stellen zijn. Vooral stappen per mm. Was ff moeilijk. Zit nu op ca 320 stappen per mm. Moest eerst 5000 stappen per mm. Maar dat was niet wat (kan max maar 125khz)
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door Zee&Zee »

In de handleiding stond break unit.
Nooi te letterlijk de handleiding volgen :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat ik ook aan de rem gedacht zou hebben... Brake of break.. de uitspraak is ongeveer hetzelfde...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door DaBit »

Die aantal pulsen per omwenteling (zowel ingaand als uitgaand) stel je bij servo's vaak in door middel van 'electronic gearing'. Als je dan aan echte tandwielen denkt word het simpeler: een 20T en 40T tandwieltje doen 2:1 vertraging.

Maar volgens mij had je dat zelf inmiddels ook al uitgevogeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

onder dat regeltje stond dat hij op 24v dc werkte (beetje dom van mij). maar ik wou snel.

Weet niet of ik er deze week nog aan toe kom om hem af te maken, beetje druk met gewone werk.

gear weet ik nu ook idd hoe het werkt. valt best mee als je het weet!

Wat is een beetje normale ijlgang ? dacht zelf aan 7.5a10 m per min?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door benkr »

Vandaag de servo drive van John gekregen en meteen opengemaakt om te kijken wat er aan de hand is.
De schade lijkt reuze mee te vallen, er is heel waarschijnlijk alleen maar een inschakelstroom begrenzingsweerstand verbrand die heel makkelijk te vervangen is. het enige probleem is te achterhalen welke waarde deze weerstand had.
Ik heb een mail met het verzoek om technische gegevens naar Delta gestuurd, ik ben benieuwd wat ik terug ga krijgen, kan lopen van een compleet service manual tot een bericht retour dat alleen erkende dealers reparaties kunnen en mogen verrichten.
Ik ga voorlopig van een positieve reactie uit, maar zelfs als ze niet meegaand zijn dan blijven er nog 2 mogelijkheden over die leiden tot een oplossing, 1. de waarde meten bij een werkende drive, of 2. de ervaring laten spreken en een weerstand kiezen die de zaak weer laat werken.
Maar goed voorlopig even afwachten, maar ik weet vrijwel zeker dat deze drive het weer helemaal gaat doen, ook zonder er nu nog spanning op gehad te hebben.
John, dit komt goed.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door DaBit »

Ja, Chinezen hebben er een handje van om weerstanden in te zetten als overbelastings-beveiliging :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door Zee&Zee »

Hij heeft toch meer drives ben ? Laat hem een andere open maken en ff de weerstand meten ??
CNC you later
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

benkr schreef:Vandaag de servo drive van John gekregen en meteen opengemaakt om te kijken wat er aan de hand is.
De schade lijkt reuze mee te vallen, er is heel waarschijnlijk alleen maar een inschakelstroom begrenzingsweerstand verbrand die heel makkelijk te vervangen is. het enige probleem is te achterhalen welke waarde deze weerstand had.
Ik heb een mail met het verzoek om technische gegevens naar Delta gestuurd, ik ben benieuwd wat ik terug ga krijgen, kan lopen van een compleet service manual tot een bericht retour dat alleen erkende dealers reparaties kunnen en mogen verrichten.
Ik ga voorlopig van een positieve reactie uit, maar zelfs als ze niet meegaand zijn dan blijven er nog 2 mogelijkheden over die leiden tot een oplossing, 1. de waarde meten bij een werkende drive, of 2. de ervaring laten spreken en een weerstand kiezen die de zaak weer laat werken.
Maar goed voorlopig even afwachten, maar ik weet vrijwel zeker dat deze drive het weer helemaal gaat doen, ook zonder er nu nog spanning op gehad te hebben.
John, dit komt goed.
Dat is goed nieuws. Mijn rem van de motor werkt nog prima! Ik kan in de nieuwe week wel even kijken voor waardes kun je me wat foto's sturen om welke het gaat. Info at jsellis.nl . Kan nu geen foto's sturen want lig ziek in bed :cry:
Bedankt dat je er na wou kijken
Plaats reactie