test post

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

test

Bericht door aanrip »

Dat is een heel goed plan. Populariseren en markt maken. Ik stel gratis 3 Japan Servo KM56JM 0,5 Nm unipolaire motoren beschikbaar als je die voor dit project nodig hebt
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: test

Bericht door create »

Dank je Aanrip,

Ik zal ze in gedachten houden denk dat ik ze wel nodig zal hebben, het mooist zou zijn daar ook low cost drivers erop te maken (maar dat voor later|). Voorlopig is mijn Alu machine nog niet klaar. En er moet nog een hoop tekenwerk verricht worden. Morgen weer een update t.b.v. het ontwerp.

Ik wil wel trouwens TR12*3 trapeziumdraad gebruiken. Misschien ook voor de gein M12 draadeind proberen om het verschil te ervaren.

gr Create
Simpson_jr

Re: test

Bericht door Simpson_jr »

Hoi,

Ik heb een tijdje aan Joe's machine gedacht. De JGRO-machine leek me ook wel wat, al wordt die onnodig beperkt in z'n Y-as bereik. Maar... ik ben uiteindelijk toch voor het ladegeleider-systeem gegaan wat ik op Majosoft vond. (Ben ongeveer halverwege de bouw)

http://www.majosoft.com/engraving/html/ ... ng_mac.HTM

Ik had zelf nl. zoiets van... als het toch goedkoop moet, dan maar zo goedkoop mogelijk. (Tsja 'k ben werkloos én zeeuw ;-)

Voor goedkope aansturing van de stappenmotoren heb ik trouwens iets moois gevonden, floppydrives !
http://www.epanorama.net/circuits/diskstepper.html

Mocht je dus nog wat oude 5.25inch-drives hebben met dikke stappenmotor... E.e.a. is trouwens wel full-step en 12 volt max is ook niet je van het. Maar goed, die controllers zijn later evt. te vervangen door betere.

Mazzel,

Bart.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: test

Bericht door create »

Dankje Bart (welkom op het forum trouwens :lol:)

Dat van die floppy drives is nieuw voor me! Dus weer een goeie op het forum.

Hier nog even een update hoe ver ik nu ben

update

gr Create
Simpson_jr

Re: test

Bericht door Simpson_jr »

Euh...

Nog even over die floppydrive controllers...

Ook in de latere 5.25 inch modellen kan je kleine stappenmotoren tegenkomen. Dat spul is bagger, hooguit leuk om de werking van stappenmotoren te bekijken. (Of leuk voor een schaal 1:20 CNC-machientje zonder functionele eisen :lol: )

Het lukte me wel, al prutsend, om een zwaardere motor op de electronica van zo'n drive aan te sluiten zonder warme onderdelen op de print te krijgen. Dat heb ik getest door een gewicht aan de as vast te maken en 4 uur heen en weer te draaien.

Verder kwam ik erachter dat de drives met een z.g. Drive-select werken,
om drive A: en B: uitelkaar te houden. In eerste instantie had ik daar wat problemen mee, je moet nl. de juiste ingang met aarde verbinden en dat werkte niet helemaal zoals beschreven werd. Maar... door simpelweg alle driveselects met aarde te verbinden was het probleem verholpen.

Kijk ook even of er een Highdensity-dipswitch/jumper op de drive te vinden is. In low-density kon ik nl. maximaal tot 100 stappen per rotatie komen bij een van de drives. :(

Verder kon ik, ongestraft, onnodige zaken als floppydrivemotor en prints voor die motor loskoppelen, zodat ik geen 3 "grote" controllers had.

Nu is het nog een kwestie van die superoude 5.25inchdrives vinden, ik gok dat ze al een jaar of 15 niet meer gemaakt worden.

Groeten,

Bart.
Plaats reactie